جستجو در سایت

1404/03/22 12:39
خلاقیت انسانی در معرض تهدید

پیشروی خطرناک لاینزگیت به‌سوی سینمای هوش مصنوعی

پیشروی خطرناک لاینزگیت به‌سوی سینمای هوش مصنوعی
مایکل برنز، معاون استودیو لاینزگیت، اخیراً از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌اش برای استفاده از هوش مصنوعی در تولید فیلم‌ها پرده برداشت، برنامه‌ای که بیش از آنکه نوآورانه باشد، نگران‌کننده و توهین‌آمیز برای خلاقیت انسانی است.
به گزارش سلام سینما

لاینزگیت، استودیوی پشت سر مجموعه‌هایی چون «جان ویک» (John Wick) و «عطش مبارزه» (The Hunger Games)، اخیراً اعلام کرده با شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی Runaway همکاری می‌کند. مایکل برنز، معاون این استودیو، در گفت‌وگویی با New York Magazine گفته: "فیلمی که قبلاً ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشت، حالا می‌توانیم با هوش مصنوعی با نصف هزینه بسازیم... حتی می‌توانیم بگوییم: این را به انیمه تبدیل کن و سه ساعت بعد فیلم آماده است!"


بیشتر بخوانید:

نگرانی ستاره سریال آفیس از تاثیرات هوش مصنوعی: اگر چیزی کامل باشد واقعی نیست

هوش مصنوعی 3 veo گوگل؛ آغازگر انقلابی در دنیای سینما و فیلمسازی؟

همکاری دارن آرنوفسکی و گوگل دیپ‌مایند در تلفیق سینما و هوش مصنوعی


این اظهارات نه‌تنها زحمت و هنر واقعی پشت تولید فیلم را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، بلکه مسیری ترسناک برای آینده سینما ترسیم می‌کنند. فیلم‌هایی مثل «کرید» (Creed)، «پلنگ سیاه» (Black Panther) و «گناهکاران» (Sinners)، تنها به لطف کارگردانان برجسته‌ای چون رایان کوگلر به آثار تأثیرگذار تبدیل شدند. آثار حماسی مانند «گلادیاتور» (Gladiator) یا «میان ستاره‌ای» (Interstellar) نیز بازتاب مستقیم نگاه خاص فیلم‌سازانشان هستند، چیزی که هوش مصنوعی قادر به تقلید آن نیست.

بدتر آنکه مایکل برنز تصور می‌کند می‌توان به‌راحتی فیلمی را به انیمه تبدیل یا درجه سنی‌اش را کاهش داد؛ با این کار خلاقیت و زحمت بی‌وقفه انیماتورها و تدوینگران حرفه‌ای نادیده گرفته می‌شود. این دقیقاً همان نگرانی بزرگی است که بسیاری از هنرمندان درباره استفاده از هوش مصنوعی دارند: نابودی دیدگاه اصیل هنرمند.

استفاده گسترده از هوش مصنوعی در فیلم‌سازی همچنین می‌تواند به بحران‌های جدی‌تری بینجامد. بازیگران صداپیشه هم‌اکنون در صنعت بازی‌های ویدئویی به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در حال اعتصاب‌اند. اگر لاینزگیت یا استودیوهای دیگر در این مسیر حرکت کنند، احتمال اعتصابات جدیدی در میان بازیگران و نویسندگان وجود دارد.

لاینزگیت سال ۲۰۲۴ را نیز با شکست‌های بزرگی چون «کلاغ» (The Crow) و «سرزمین‌های مرزی» (Borderlands) پشت سر گذاشت، آثاری که هرچند با انتقاد روبه‌رو شدند، اما دست‌کم توسط انسان‌هایی واقعی ساخته شدند. آینده‌ سینما نباید قربانی ابزار درخشان و جدیدی شود که بیشتر توهین به هنر است تا نوآوری در آن.
 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image