هالیوود در تابستان ۲۰۲۵ روی نوستالژی شرطبندی کرد؛ پاییز چه فیلمهایی به سینماها میآید؟

از لایواکشن «لیلو و استیچ» (Lilo & Stich) تا «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (Jurassic World: Rebirth) و فیلمهای دیزنی احساسمحور، صنعت سینما نشان داد که نوستالژی هنوز ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطب است. با این حال، فیلمهای اورجینال و جدید چندان موفق نبودند و هالیوود به نظر میرسد برای ادامه موفقیت، مسیر امن و آشنا را دنبال میکند.
موفقیتها
فیلم لایواکشن دیزنی، «لیلو و استیچ»، بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهان فروخت و اولین اثر سال بود که این رقم را ثبت کرد. اگرچه نقدهای منتقدان چندان مثبت نبود، اما طرفداران پرشور این فرنچایز با حضور در سینماها، موفقیت تجاری فیلم را تضمین کردند.
فیلم «ماینکرفت» (Minecraft) از وارنر برادرز نیز با وجود نقدهای منفی، نزدیک به یک میلیارد دلار فروش داشت و ثابت کرد که جامعه طرفداران بازیهای ویدیویی تأثیرگذار است. «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» با فروش نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار و آخرین «سوپرمن» با بیش از ۶۰۰ میلیون دلار نیز در لیست موفقیتهای تابستان جای گرفتند.
فیلم دیزنی «جمعه عجیبتر» (Freakier Friday) با فروش جهانی ۱۱۶ میلیون دلار، بدون تلاش برای نوآوری، موفقیت کوچک اما قابل توجهی به دست آورد.
شکستها
فیلمهای اورجینال بزرگ استودیوها چندان خوش درخشیدند. «صاعقهها» (Thunderbolts) و «چهار شگفتانگیز: نخستین گامها» (Fantastic Four: First Steps) از جمله نمونهها هستند. خستگی مخاطبان از دنیای پیچیده ابرقهرمانان مارول، یکی از دلایل اصلی افت فروش این آثار بود. «صاعقهها» ۳۸۲ میلیون دلار و «چهار شگفتانگیز: نخستین گامها» ۴۹۲ میلیون دلار فروختند، در حالی که هزینه ساخت هر یک بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بود.
فیلم اورجینال پیکسار، (Elio)، با داستان ماجراجویی یک پسر ۱۱ ساله در فضا، تنها ۱۵۲ میلیون دلار فروخت، در حالیکه دنباله (Inside Out 2) سال گذشته نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار فروش داشت.
فیلمهای پیشرو در پاییز
هالیوود توجه خود را به اعداد و فروش آثار معطوف کرده است. «ترون: آرس» (Tron: Ares) در اکتبر، دنبالهای مستقل از فرنچایز سایبرسپیس، به سینماها میآید. همچنین «فرانکنشتاین» (Frankenstein) گیلرمو دل تورو و در نوامبر، (Now You See me, Now You Don't) (Wicked: For Good) اکران خواهند شد. دنبالههای محبوب «زوتوپیا ۲» (۲۶ نوامبر) و «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire and Ash) (۱۹ دسامبر) نیز پاییز را پرخبر میکنند.
تمام این آثار یک نکته مشترک دارند: مخاطب تقریباً میداند با چه چیزی مواجه خواهد شد، تأکیدی بر تمایل هالیوود به مسیر امن نوستالژی برای تضمین موفقیت باکسآفیس.