کمدی جنایی پارک چانووک در افتتاحیه بزرگترین جشنواره فیلم آسیا
.jpg?w=1200&q=75)
جشنواره امسال بوسان با حضور ۲۴۱ اثر از ۶۴ کشور، از جمله ۹۰ اکران جهانی، امروز چهارشنبه کار خود را آغاز میکند. در میان آثار شاخص، فیلم «چارهای جز این نیست» (No Other Choice) به کارگردانی پارک چانووک – خالق مشهور (Old Boy) – بهعنوان فیلم افتتاحیه روی پرده میرود. این اثر اقتباسی از رمان «تبر» (The Ax) اثر دونالد ای. وستلیک (۱۹۹۷) است و داستان کارگری بیکار را روایت میکند که برای دستیابی به شغل جدید، رقبای احتمالی خود را از میان برمیدارد.
فیلم با بازی لی بیونگ-هون (ستاره «بازی مرکب») و سون یه-جین (بازیگر «سقوط بر روی تو») در جشنواره ونیز نمایش داده شد و تحسین منتقدان را برانگیخت. مجله ورایتی آن را «کمدی جنایی خیرهکننده» و «استادی در آشوب کنترلشده» توصیف کرده است.
رقابت تازه برای سینمای آسیا
امسال جشنواره بوسان برای نخستین بار یک بخش رقابتی کامل با ۱۴ فیلم راهاندازی کرده که چهار اثر از کرهجنوبی در میان آنهاست. آثار برجسته این بخش شامل (Gloaming in Luomu) از ژانگ لو، کارگردان نامآشنای چینی، و (Girl) نخستین تجربه کارگردانی بازیگر سرشناس تایوانی شو چی است. ریاست هیئتداوران این بخش بر عهده نا هونگ-جین، فیلمساز کرهای خواهد بود.
مدیر جشنواره، جونگ هانسوک، تأکید کرده که این بخش جدید، هم فرصتی برای معرفی استعدادهای تازه آسیایی است و هم محلی برای نمایش آثار استادان بزرگ. کارن پارک، مدیر برنامهریزی جشنواره نیز افزود: «اهمیت دارد که یک جشنواره آسیایی با درک درست از فرهنگ، زبان و تاریخ این منطقه، فیلمهای آسیایی را ارزیابی کند و دیدگاههای خود را ارائه دهد.»
ستارهها و موضوعات داغ
علاوه بر فیلم افتتاحیه، آثاری همچون (Hanna Korea) – درامی درباره پناهجویان کرهشمالی با بازی کیم مین-ها (ستاره سریال «پاچینکو») – و «مردم طبقه بالا» (The People Upstairs) ساخته ها جونگ-وو، که به معضل آلودگی صوتی بینطبقهای میپردازد، از جمله آثار پر سروصدای این دوره هستند.
همچنین نمایش ویژهای از فیلم پرطرفدار نتفلیکس، «شکارچیان شیاطین کیپاپ» (Kpop Demon Hunters)، بهصورت سینگلانگ برگزار خواهد شد.
میان مهمانان پرستاره جشنواره نامهای بزرگی چون بونگ جون-هو، جیا ژانگکه، ژولیت بینوش، میلا یوویچ، مگی کانگ (کارگردان «شکارچیان شیاطین کیپاپ») و کارگردان هالیوودی مایکل مان دیده میشود.
جشنواره بوسان در حالی به سیسالگی رسیده که بیش از هر زمان دیگر به آینده سینمای آسیا چشم دوخته است؛ جایی که فیلمسازان جوان با آزادی و جسارت، مرزهای تازهای در روایت و بیان هنری میگشایند.