.

Keys to the Heart 2018 نگاهی به کلیدهای قلب
سامان سامانی روانشناس و منتقد فیلم
سینمای کره جنوبی ،بدون شک ،به سان اکثر صنایع در این کشور ،شدیدٱ رشد کرده و در این روند و دگرگونی رو به بهتر شدن میرود . علارقم آنکه اکنون کمی زود است بخواهیم آنرا با تکنولوژی و تکنیکهای ساخت فیلم در هالیوود مقایسه کنیم ،اما در همین مدت تقریبٱ کوتاه نشان داده از نظر از داستان و بازیهای بازیگران ، چیزی فراتر از بسیار کشوهاییست که سالهاست در این زمینه فعالیت دارند ،بخصوص در سالهای اخیر صنعت سینما در زمینه فیلمسازی در ژانرهای مختلف ،اعم از ترسناک
تخیلی ،دارام و........ کلا پیشرفتی چشمگیر را تجربه کرده و میرود تا جایگاه بالایی در صنعت سینمای مدرن برای خود پیدا کند و احتمالا پیدا نیز کرده چرا که با سریال های گوناگون و تقریبآ پر مخاطب و در ادامه فیلمهای سینمایی ،آنچنان که دیده میشود ،جایی فراتر از امروز را در پیش رو دارد ،با وجود کارگردانان پیشرویی همچون کیم کی دوک ، ایوان کوا و کیم جی وون و......
این کوتاه کلامی بود در ارتباط با شناخت سینمای کره که به بهانه فیلم تقریبآ جدید keys to the heart (کلیدهای قلب) 2018 به نویسندگی و کارگردانی چوی سونگ هون و بازیگران ،انصافٱ بازیگری مثل لی بیونگ هون، یون یو جونگ، پارک جونگ مین، مون سوک، چوی ری، هوانگ سئوک جونگ و جو کوان وو که این فیلم را بسیار زیبا و تبدل به درامی دلنشین میکنند.
داستان فیلم شاید بظاهر شمایلی کمدی را یدک میکشد
چرا که حیرت انگیز بودن برخی رفتار غیر طبیعی و توامآ با نبوغ در زمینه هایی خاص این حالت ، لبخندهایی ناشی از حیرت را بر لبان بیننده به همراه دارد.
دو برادر با اختلاف سنی چند ساله ،یکی روزگاری در ورزش بوکس قهرمانی بوده ( کیم جو ها ) که اکنون به حریف تمرینی دیگران تبدیل شده و آگهی مشاغل مردم را پخش میکند و دیگری جوانی دارای بیماری اوتیسم که نوع خاصی از این بیماری را دارست که سندرم ساوان نام دارد بیماریی که نوعی اختلال عصبی رفتاریست است که احتمال ژنتیکی بودنش بالاست ،اما بثان بسیاری افراد که داری اوتیسم هستند از توانایی های کاملا خاص بهره میبرد که در این مورد (او جین ته) با داشتن هوش بالا و حفظ و کپی برداری فتو گرافیکی از بازیهای گوشی و پیانو و بدون فراگیری آکادمیکی ،تنها بدلیل همان اختلال آرتیستیک این توانایی را در نواختن پیانو دارد .مادری تکیده و زحمتکش که شوهر در زندان بوده و برای امرار معاش و خرج زندگی در رستوران و جاهای مختلف به خدمتکاری مشغول است و پس از حدود ده سال پسر بزرگ را میبیند و او را به خانه میاورد و..........
انچه در این فیلم بیش از همه رنگ خاصی به آن میدهد ، آگاهی سونگ هون کارگردان فیلم در ارائه تصویری از یک شخصیت دارای اختلال سیستم عصبی و رفتارهای او و برادری که با بازگشت خود و دیدن زحمات زن که چگونه با وجود سن بالا و همسری کاملا مرد سالار حتی در برخوردش با پسر ،،پی بدان میبرد که مسبب اصلی آوارگی او در نقاط اصلی زندگیشان و جدایی او از مادر و برادر وجود موجودیست که به لطف روابط بیولوژیکی نام پدر را یدک میکشد ،و با رها کردن خویش از باورهای تحمیلی که در دوران گذشته و برخوردهای فیزیکی او را به ابلهی چشم بر واقعیت بسته تبدیل کرده بود و با عصیان در برابر (پدر) و با بازگشتی قهرمان گونه بسوی مادر بیمار و برادر جوانش که علارقم اختلالات سیستم عصبی و نوع رفتارهای خاص از توانمندیهایی خارق العاده برخوردار است ،نشان از یک تحول در انسانیست که در اوج کام و ناکامیها بازگشتی ،باورمند به انسان بودن را به تصویر میکشد .
فیلم ،علارقم داستان نه صد در صدر بکر ،اما بدیل نگاه انسانی کارگردان به مسائل روزمره زندگی انسانها و بازیهای بسیار زیبا و در خور تحسین بخصوص مادر و سپس پسرها ، در بیشتر تصاویر ،بخصوص رقص پسر بزرگ با مادر و دیدار پسر در زندان در ملاقات با (پدر) ،نمایی دیدنی به فیلم داده که بیشک کاری در ردیف فیلمهای دیدنی ، خود را در ذهن بیننده بیادگار میگذارد .
سامانی