جستجو در سایت

1404/06/16 10:17
پوشش جشنواره ونیز 2025 در سلام سینما

جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ به پایان رسید؛ همه چیز درباره برندگان، رکوردها و حاشیه‌ها

جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ به پایان رسید؛ همه چیز درباره برندگان، رکوردها و حاشیه‌ها
هشتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز با معرفی برندگان، نمایش آثار بحث‌برانگیز و رکوردهای تازه در تشویق تماشاگران به پایان رسید، اما گفت‌وگوها درباره فیلم‌ها، ستاره‌ها و تأثیر آن‌ها بر رقابت اسکار همچنان ادامه دارد.

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: جشنواره ونیز 2025 بار دیگر نشان داد که ونیز نه‌تنها ویترینی برای تازه‌ترین آثار سینمایی جهان است، بلکه سکوی پرتابی برای جوایز بین‌المللی و به‌ویژه اسکار به شمار می‌رود. از شگفتی‌ها در اهدای شیر طلایی گرفته تا تشویق‌های طولانی، حضور ستاره‌های هالیوود و پیام‌های سیاسی در حاشیه و متن فیلم‌ها، همه دست به دست هم دادند تا ونیز ۲۰۲۵ به یکی از بحث‌برانگیزترین دوره‌های اخیر تبدیل شود.

برندگان بزرگ


جایزه شیر طلایی امسال برخلاف پیش‌بینی‌ها به فیلم آرام «پدر، مادر، خواهر، برادر» (Father, Mother, Sister, Brother) ساخته جیم جارموش رسید. فیلم «صدای هند رجب» (The Voice of Hind Rajab) که بسیاری آن را بخت اصلی می‌دانستند، به جایزه دوم دست یافت و «چاره‌ای جز این نیست» (No Other Choice) هم از جوایز اصلی بازماند.

از دیگر برندگان می‌توان به بنی سفدی، بهترین کارگردان برای «ماشین کوبنده» (Smashing Machine) ، شین ژیلِی بهترین بازیگر زن برای «خورشید بر همه ما طلوع می‌کند» (The Sun Rises on Us All)، تونی سرویللو بهترین بازیگر مرد برای «رحمت» (La Grazia) و لونا ودر برنده جایزه مارچلو ماسترویانی برای «دوست خاموش» (Silent Friend) اشاره کرد.

امیدهای اسکاری


هرچند فهرست برندگان سرنخ‌های اندکی درباره اسکار به دست داد، اما نقش دواین جانسون در فیلم «ماشین کوبنده» یکی از جدی‌ترین نامزدهای احتمالی بهترین بازیگر است. در کنار او، اما استون و جسی پلمونس در «بوگونیا» (Bugonia)، اسکار آیزاک و جیکوب الوردی در «فرانکنشتاین» (Frankenstein)، آماندا سایفرید در «وصیت‌نامه آن لی» ( The Testament of Ann Lee) و جولیا رابرتس در «پس از شکار» (After the Hunt) نیز به‌عنوان گزینه‌های جدی رقابت بازیگری مطرح شده‌اند.

ستاره‌ها و حاشیه‌ها

یکی از غافلگیری‌های ونیز حضور پررنگ ست روگن در فرش قرمزها و نشست‌ها بود، در حالی‌که به هیچ فیلمی از جشنواره تعلق نداشت. همچنین رابطه خواهرانه‌ای جالب میان آماندا سایفرید و جولیا رابرتس توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد؛ هر دو بازیگر با فاصله‌ای کوتاه، استایل مشابهی از ورساچه را بر تن کردند.

رکورد تشویق ایستاده


فیلم «صدای هند رجب» با ۲۲ دقیقه تشویق ایستاده، رکورد تازه‌ای در تاریخ جشنواره ثبت کرد. این رکورد پیش‌تر با ۱۸ دقیقه برای (The Room Next Door) در سال گذشته بود. سایر آثار نیز با استقبال متفاوتی روبه‌رو شدند؛ از ۵ دقیقه برای «پس از شکار» تا ۱۵ دقیقه برای «ماشین کوبنده» و «وصیت‌نامه آن لی».

سیاست و جنگ بر پرده


مسائل سیاسی و جهانی حضوری پررنگ در آثار امسال داشتند. از هشدار کاترین بیگلو درباره تهدید سلاح‌های هسته‌ای در «خانه‌ای از دینامیت» (A House of Dynamite)، تا روایت کوثر بن هنیه از بحران انسانی غزه در «صدای هند رجب» و بازخوانی الیویه آسایاس از ظهور ولادیمیر پوتین در «جادوگر کرملین» (The Wizard of the Kremlin). حتی بیرون از سالن‌ها نیز تظاهراتی با حضور حدود ۱۰ هزار نفر در حمایت از مردم غزه برگزار شد.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image