جستجو در سایت

1396/07/16 09:27

تصویر-مکان-فیلم(جلسه دوازدهم)

تصویر-مکان-فیلم(جلسه دوازدهم)

فصل سوم 

مبحث امروز 

فیلم-مکان-تصویر (جلسه دوازدهم)

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


دیزالو :


فید دال بر نوعی مرزبندی یا افتراق میباشد و پایان یک سکانس از روایت را مشخص میکند 

اما دیزالو با جایگزینی تدریجی یک نما با نمای بعد دال بر تداوم است  به عبارت دیگر در این نوع انتقال تصویر ،نمای ورودی و نمای خروجی در هم امیخته میشوند


دیزالو به معنای عمل پیش از اعلام نیز میباشد مانند فیلم گرفتار (۱۹۴۸):

نمای زنی در حال تماشای تصویر یک زن مانکن با کت خز ،با تصویر همان زمان با کت خز دیزالو میشود


در دیزالو اتصال دو نما بهم با مفهوم گذر زمان را شاهد هستیم


دیزالو استعاری :

زمانیکه امیختگی دو نما به نحوی باشد که از اتحاد انها معنایی نمادین شکل گیرد آن دیزالو ،استعاری گویند


برای مثال :

دیزالو انسان با طبیعت :

مفهوم انسان طبیعت گرا 

یا 

دیزالو چهره با خانه شعله ور :

مفهوم خشم بی امان و....


دیزالو پیش بینی کننده:

اگر فیلم ساز تماشاگر را طوری با فیلم همراه کرده باشد که بر اساس تجربه صحنه های قبل متوجه شود حاصل دیزالو چیست ؟دیزالو ماهیتی پیش بینی کننده دارد


مثال:تصویر جمجمه ای که در گل و لای فرو رفته 

با تصویر چهره یک سرباز که ساز دهنی مینوازد 

این دیزالو در فیلم سلطان و سرزمین تقدیر و سرنوشت سرباز را نمایش میدهد


همینطور دیزالو میتواند به ختم ماجرا نیز اشاره کند


دیزالو شکلی


کارگردان تصویر دو شی هم شکل را با هم دیزالو میکند


مثال:تصویر یک عروسک بالرین روی جعبه موسیقی با تصویر دخترک خردسالی که عین لباس ان عروسک را به تن کرده است


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی