(نقد فیلم "بـعـد از تـو / One Night in Tehran")

اين اثر كه اثرى هدفمند، مشخص و روشن است، درباره موضوع حساسى به نام تجاوز است؛ امّا كليت فيلم كه فراتر از موضوع تجاوز است، به مضامينى چون عشق و انتخاب هاى اشتباه افراد نيز مى پردازد.
داستان اثر از جايى شروع مى شود كه دخترى به نام 'ليلا' (با بازى تحسين برانگيز مـيـنـا وحـيـد) در يك شب بارانى سوار تاكسى شده و با اينكه ظاهرى آراسته و صورت زيبايى دارد، امّا به نظر آشفته مى رسد و در طول شب با راننده همراه است؛ و روايت آن روايتى يكدست است كه با قصه گويى ساده اش، تماشاگر با 'ليلا' همراه مى شود.
نكته دوم سناريو است كه چفت و بست درستى داشته و مشخص است كه روى همه جزئيات آن فكر شده است ... با اينكه اكثراً شخصيت هاى فيلم در يك ماشين بوده و كل داستان در ماشين رخ مى دهد، امّا فلش بك هايى كه به گذشته داده مى شود و پيچش هايى كه تماشاگر در داستان شاهد آن است، باعث مى شوند كه فضا و ريتم براى تماشاگر خسته كننده و ملال آور نشود.
سناريو، يك درام اجتماعى و عاشقانه است كه به روابط امروزى انسان ها مى پردازد. همه آدمها به نوعى درگيرى عاطفى دارند يا در گذشته اين اتفاق افتاده يا درگير آن هستند يا مى خواهند در آينده درگير اين روابط شوند. موضوعى كاملاً امروزى كه به طرزى روانشناسانه به آن پرداخته شده است و تلاش كرده اند جنبه آگاهى بخشى نيز به همراه داشته باشد.
نكته ديگر اين است كه كارگردان سعى كرده به سراغ تجربه اى متفاوت برود و فضايى ماليخوليايى و ذهنى خلق كند. ايده اى كه مى تواند تماشاى اثر براى مخاطبان سينماى هنرى، جذاب تر كند.
'مـيـنـا وحـيـد' در اين اثر در حد و اندازه يك سوپراستار عمل كرده و براى تماشاگر چيزى كم نمى گذارد و نقش دخترى درد ديده و آشفته را طورى نقش آفرينى مى كند كه تماشاگر با او همراه و همدرد شده و تا انتها او را دنبال مى كند؛ انتهايى كه باز نيست و پايانى قابل قبول داشته و تكليف خود را با تماشاگر مشخص مى كند.
"بعد از تو" اثرى ست ساده و بى ادعا كه بدون هيچ افراطى به موضوع اصلى خود پرداخته و به هيچ عنوان حاشيه نمى رود؛ اتفاقى كه در بيشتر آثار سينمايى ايران باب شده و فيلمى بى معنا به خورد تماشاگر داده مى شود.