جستجو در سایت

1393/10/07 00:00

غیرت های اضافی رسوب کرده در کنج تاریخ

غیرت های اضافی رسوب کرده در کنج تاریخ
خانه پدری ساخته دربند کیانوش عیاری پس از سه سال برای اهالی رسانه و مخاطبان جشنواره سی و دوم به اکران در آمد ، فیلمی با مضمونی متفاوت و نگاه و نگرشی خاص و متفاوت به مسئله ای مهم که ریشه در خرافه های اغلب ملل و مخصوصا گذشته سرزمین کهن ایران دارد ، زنده به گور کردن و قتل فرزند دختری که گفته شده پایش را کج گذاشته چه راست و چه دروغ، نگاهی به غیرت های اضافی رسوب کرده در کنج تاریخ … خانه پدری یک فرم تمام عیار در میزانسن ، طراحی صحنه و لباس ، حرکت دوربین و کادرهای آن و … است ، کاری کم نقص در اجرای فرم که به شدت ماهرانه و زیرکانه تاثیرش را بر محتوای اثر می نهد و گهگاه واکنش خشم و انزجار مخاطب را بر می انگیزد. عیاری در سکانس نخستین و تعلیق های پی در پی اش و ایجاد دلهره مدام در قتل دختر خانواده، کندن قبر ، ترس و گریز های دختر ، بازی فوق العاده مهران رجبی و تلقین همه جانبه سیاهی و تیرگی این عمل ، یک سکانس عالی و استاندارد مطابق با قوانین ژانر می افریند فیلمنامه از قدرت بالایی در بیان منظور و مقصودش برخوردار است و تمام حرف و هدفش را در شش دهه ای که بر خانه پدری می گذرد بیان می کند ؛ ساختار فرمی و فیلمنامه ای عالی در کار عیاری به تمام فضا ها و لوکیشن ها در کنار انسان های فیلم روح و شخصیت می بخشد و تعلیقی دائمی بر پیرامون زیر زمین و دخمه بعنوان مرکزیت اثر و لوکیشن اصلی حادثه می سازد که تا به انتها و نمایش استخوان ها پس از شش دهه جریان دارد و همچنین مونولوگ به موقع و دقیق و پر معنای عروس خانواده که می گوید یک خون به ناحق ریخته شده گاه تا چهل روز و گاه تا آخر عمر دامن خانواده را می گیرد. خانه پدری در دیکته کردن فضای مورد نظرش برای مخاطب پیروز است ، بازی بازیگران خانه پدری فوق العاده است از مهران رجبی و ناصر و مهدی هاشمی و زنان خانه پدری تا شهاب حسینی بعنوان پایان بخش این اتفاق همگی عالی و دقیق اند و برنامه ریزی شده بدون هیچ گونه کاراضافه … طراحی صحنه فوق العاده گذر زمان را بیان می کند و البته طراوت و نشاط روح و ذهن ساکنان خانواده اش را ؛ خانه پدری در بیان خرافه و خرافاتی بودن گذشتگان که هدف اصلی کار است نیز موفق است ؛ به نظر من خانه پدری فاقد هرگونه سیاه نمایی به معنای اخیرش است و مغایر با هرگونه ضدیتی ، اینکه جامعه ایرانی هم چون اعراب درگیر این خرافه بوده اند نیز حقیقت است و بیان این مسئله هیچ انحراف و خللی ایجاد نمی کند اما این انتظار را ندارم که عیاری با خانه پدری یک فیلم در ژانر تاریخی فقط ساخته باشد …