فیلم ابرقهرمانی که به آن نیاز داریم

اختصاصی سلام سینما- "مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" فوق العاده، خنده دار و حتی غمگین است. ژانر ابرقهرمانی دارد و با بقیه فیلم های این ژانر متفاوت است.
برای هرکسی که از فیلم های ابرقهرمانی خسته شده است این یک خبر تژادیک است: "مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" چنین ژانری را تقویت می کند و نشان می دهد که چرا چنین ژانری با مخاطب مدرنی که از جنگ با قدرت ناامید شده است ارتباط برقرار می کند، و تاکید می کند که چگونه چنین افسانه های پرطرفداری قادر هستند تا در زمانی که همه چیز بی اعتبار شده است مجددا خود را ابداع کنند. درست لحظه ای که به نظر می رسد" جنگ ابدیت" تمام محبوبیت را از آن خود کرده است، بخصوص با مرگ استن لی که می تواند نوعی پایان این دوره تلقی شود، و مجموعه Turn Off the Dark که از احمقانه ترین جایگزین های مرد عنکبوتی بود، یکی از هیجانی ترین مجموعه ها تولید می شود تا به ما یادآوری کند که چنین فیلم هایی وجود دارند تا افراد بتوانند در قالب آنها ظهور کنند. گاهی تماشا کردن چنین آثاری حس تهدید به دست می دهد اما تماشای "مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" حسی شبیه به تعهد دارد.
انیمیش های برگرفته از کمیک یادآور "خیابان جامپ شماره "21 ، فیلم" لگو "و 75 درصد از فیلم های ناخوشایند هان سولو هستند، اما" مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" یکی از جذاب ترین فیلم های ابرقهرمانی است که بعد از سالها دیده می شود. تمامی فریم های آن سرشار از هیجان است و به نظر می رسد که چنین انیمیشنی برای طرفداران تانوس و انتقام جویان ساخته شده است.
این داستان برای افرادی است که فکر می کردند نمی توانند فیلم ابرقهرمانی دیگری را تحمل کنند. این فیلمی است که نشان می دهد چطور داستان های اصلی می توانند قدرتمند باشند. اگرچه تماشای نجات دادن دنیا به وسیله کاپیتان امریکا برای چندمین بار جالب است، اما بخش هیجان انگیز چنین فیلم هایی این است که هرفردی می تواند به یک ابرقهرمان تبدیل شود و" مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" این ایده را به ابعاد مختلف خنده پیوند می زند.
از ابتدای فیلم این احساس به وجود می آید که از "در خلا وارد شو "الهام گرفته است، شبیه تبلیغات است، به وضوح نشان می دهد که این همان مرد عنکبوتی که قبلا دیده اید نیست. نویسنده های فیلم رادنی راثمن, فیل لورد(رادنی راثمن یکی از سه کارگردان داستان است )خوشحال می شوند تا تمامی مجموعه های مرد عنکبوتی که دیده اید را به یادتان بیاورند. داستان با دیباچه خنده داری آغاز می شود("مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" مانند" ددپول "خویشتن آگاهی دارد و نسبت به آن بسیار هوشمندانه رفتار می کند ).
مدت زمان زیادی طول نمی کشد که بجای حرف زدن فیلم وارد عمل می شود، مانند زمانی که پیتر پارکر همه چیز را به نفع مایلز مورالس( با صدای شامیک مور ) 13 ساله نفی می کند، فرزند پلیس سیاه پوست( با بازی برایان تایری هنری )و پرستار پورتو ریکویی( لولا لورن والز ). مایلز نسبت به پیتر معروف تر و با اعتماد بنفس بیشتری است- و والدین هردوی این ها زنده اند. او همچنان فکر می کند که غرق توقعات والدینش اش شده است، وی به تازگی در مدرسه تکنولوژی وارد شده و در حال آماده شدن برای مراسم است. پروسه آمادگی با عنوان" آرزوهای بزرگ "آغاز شده و پایان می یابد، چرا که ریزه بینی همچنان بزرگترین نقاط ضعف ابرقهرمان ها است.
زمانی که مایلز با عمویش آرون(ماهرشالا علی ) به دیوارنگاری های مترو می رسند حس می کند که درخانه است، به نظر می رسد عمویش در رابطه شان نسبت به چیزی که در ابتدا دیده شد تردید دارد. بعد از اینکه یک عنکبوت جهش یافته مایلز را می گزد تنش بین او و خانواده اش شدت می یابد و او مامور می شود تا مانع از استفاده کینگ پین ( لیو شریبر )از تصادم های هسته ای و مرگ تمامی مخلوقات شود. این مسئولیت برای کودکی که هنوز به سنی نرسیده است تا بتواند" آرزوهای بزرگ" لیو شریبر را تماشا کند بسیار سنگین است.
خوشبختانه مایلز تنها نیست. ماشین مرگ کینگ پین درحال ایجاد سوراخی در ماشین فضا زمان است، زنان عنکبوتی، مردان عنکبوتی و حیوانات عنکبوتی را به دنیای مایلز می آورد. در راس همه این ها پیتر پارکر 49 ساله چاق است که از همه چیزهای ابرقهرمانی خسته شده است. جیک جانسون که در مجموعه" دختر جدید"شخصیتی منفی داشت، در اینجا صدای پیتر را بعنوان مشاور مایلز برعهده دارد- که این حتی ناراحت کننده است- هردو آنها بزرگ می شوند تا الهام بخش یکدیگر باشند. سکانس مترو یکی از بهترین سکانس های اکشن فیلم است، همچنین به خوبی نشان می دهد که چطور" مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" ماهیت شهر نیویورک را بهتر از فیلم های قبلی دنیای مارول به تصویر می کشد.
ممکن است این موضوع ناراحت کننده باشد که" درون دنیای عنکبوتی "به صورت انیمیشن ساخته شده است تا به چیزی بین "زندگی بیداری" و "شگفت انگیزان" شباهت داشته باشد( آسمان خراش های نئونی شهر نیویورک شبیه به شهرهای مدرن نی ایهاما در انیمیشن Ghost in the Shell: Stand Alone Complex است ). اما زیبایی متفاوتی که در این جا وجود دارد این ایده قدیمی که می گویدفیلم های ابرقهرمانی باید مسیر مشخصی داشته باشند را رد می کند. حتی یک فیلم متفاوت مانند" پلنگ سیاه "براساس معیارهای خاص ژانری تنظیم شده است.
از طرف دیگر می توان گفت که "درون دنیای عنکبوتی" براساس قوانین خودش بازی می کند، نمایشات دستی که کاملا مطابق با نقاط ترام و سرعت فریم ها است( در هر ثانیه 12 تصویر ظاهر می شود )تا تک گویی های میلر را نشان دهد. گاهی پس زمینه کدر این حس را به وجود می آورد که در حال تماشای یک فیلم سه بعدی قدیمی هستید بدون اینکه عینک تان را به چشم زده باشید. ممکن است این نقطه قوتی به نظر نرسد. هرجا که توازن برهم می خورد موسیقی الکتریکی شروع به نواخته شدن می کند، اما کارگردانان باب پرسیکتی, پیتر رمزی, رادنی راثمن دنیای کمیک متحرکی را به وجود آورده اند که به چشمانتان این اجازه را می دهد تا در یک زمان تنها به یک لحظه خیره شود. این دنیایی متحرک است که در آن هرچیزی امکان پذیر بوده و در یک زمان با هم اتفاق می افتد.
اگر فیلم های ابرقهرمانی مجبور به ادامه دادن یک مسیر مشخصی نباشند بدین معناست که لازم نیست تا ابرقهرمانان قدرتمند باشند. همانطور که پیتر به مایلز می گوید:" آن چیزی که تورا متمایز می کند همان چیزی است که تو را به مردعنکبوتی تبدیل می کند". و "مرد عنکبوتی درون دنیای عنکبوتی" در تمام سکانس ها این را نشان می دهد. به عبارت دیگر، مرد عنکبوتی نباید حتما سفیدپوست باشد( طرفداران نژادپرست باید خودشان را آماده مرد رنگین پوستی کنند که جای یک مرد سفیدپوست را می گیرد )او می تواند سیاه پوست باشد، مرد عنکبوتی می تواند سیاه و سفید پوست باشد. او می تواند مانند Gwen Stacy(هایلی استینفلد ) یک زن باشد، یا حتی مانند کیمیکو گلن یک دختر مدرسه ای باشد( در نقش پنی پارکر، دختری که در برابر یک ربات غول آسا مبارزه می کند)یا حتی می تواند یک خوک باشد( جان مولانی در نقش Spider-Ham ).
همه ی آنها مسئولیت ها و قدرت خاص خود را دارند و زمانی که جلوی دوربین می آیند بهترین خودشان هستند.در "مرد عنکبوتی درون دنیای عنکبوتی" زمانی که همه قهرمان ها در استراتوسفر دور هم جمع می شوند و لحظاتی که یکدیگر را حذف می کنند بسیار لذت بخش است. در حقیقت این سکانس ها اینقدر لذت بخش است که بقیه فیلم را با این بخش ها و فیلمنامه ای که هیچ وقت فرصت نمی کند تا به مثلث خانوادگی میلز، پدرش و عمویش بپردازد مقایسه می کنید. این یکی از بزرگترین نواقص فیلم است. ممکن است فیلمسازان هیچ گاه نتوانند فیلم" مرد عنکبوتی 2" سم ریمی را بسازند اما با "مرد عنکبوتی درون دنیای عنکبوتی" به نظر می رسد که تعدادی از فیلمسازان به این نتیجه رسیده اند که حتما نباید شبیه آن باشند.
منبع: ایندی وایر
مترجم: مهتاب عیوضی