بحران فیلمنامه در تلویزیون و نمایشخانگی؛ وقتی نویسنده حذف میشود

در سالهای اخیر یکی از ضعفهای آشکار در سریالهای تلویزیونی و نمایشخانگی، نبود فیلمنامههای قوی و منسجم بوده است. این خلأ، نهتنها سطح کیفی آثار را پایین آورده، بلکه نشان داده بدون ستون فقرات محکم داستان، حتی حضور چهرههای بزرگ نیز نمیتواند مخاطب را جذب کند.
بیشتر بخوانید :
دیالوگ های عجیب محمدرضا شریفی نیا در سریال ناریا + ویدیو
ویدئویی از سریال «ناریا» که شامل بازی محمدرضا شریفینیا و امیریل ارجمند است، در فضای مجازی منتشر شد و بهخاطر ضعف دیالوگ و محتوای غیرقابل باور، بازخورد منفی زیادی گرفت. این اتفاق بار دیگر نشان داد که ضعف در فیلمنامه به بازیگران بازنمیگردد، بلکه به حذف نویسنده از مرکز تولیدات نمایشی مربوط است.
در بسیاری از تولیدات، سهم بالایی از بودجه به بازیگران اختصاص مییابد و نویسندگان در حاشیه قرار گرفتهاند. این رویه باعث شده اتاق فکر و فرآیند طراحی درام نادیده گرفته شود. نمونههایی مثل سریال موفق «صاحبدلان» که بر پایه فیلمنامهای قوی ساخته شد، امروز کمتر تکرار میشود.
سازندگان برخی سریالهای شبکه نمایشخانگی بهجای تکیه بر متن، به سمت جذابیتهای لحظهای مثل تجملات، دخانیات و روابط سطحی رفتهاند. این مسیر نهتنها عمیق نیست، بلکه سطحینگری را در سریالسازی ایران ترویج میدهد.
در مورد سریال «ناریا»، که برخی آن را جانشین سریال «پایتخت» میدانستند، ضعف فیلمنامه و تقلید بدون بومیسازی درست باعث شده مخاطبان ارتباط لازم را با آن برقرار نکنند، هرچند برخی منتقدان از ترکیب ژانر امنیتی، سیاسی و ماورایی آن دفاع میکنند.
در نهایت، بازنگری در جایگاه و حقوق نویسندگان، ایجاد بانک فیلمنامه، آموزش تخصصی، حمایت از نویسندگان مستقل و تشکیل اتاقهای فکر تخصصی میتواند راه نجات سریالسازی ایران از این بحران باشد.
منبع: تسنیم