تایوان با Girl در ونیز 2025 درخشید

ترجمه اختصاصی سلام سینما - نیلوفر ذوالفقاری: تایوان در هشتادومین جشنواره فیلم ونیز با حضور بیسابقه خود در بخشهای مختلف، توجهات را به خود جلب کرد. شوی کیو با فیلم نخست کارگردانی خود، «Girl»، نخستین فیلم تایوانی در رقابت برای شیر طلایی پس از فیلم «Stray Dogs» تسای مینگ-لیانگ در سال ۲۰۱۳ است. این اثر، داستان بلوغ یک دختر در شهر کیلونگ در دهه ۱۹۸۰ را روایت میکند و بازگشت تایوان به سطح بالای جشنواره پس از بیش از یک دهه را نشان میدهد.
حضور تایوان تنها به رقابت اصلی محدود نمیشود. انیمیشن کوتاه «Praying Mantis» به کارگردانی جو هسیه و یونفان، نخستین اثر انیمیشن تایوانی است که در بخش رقابتی فیلمهای کوتاه Horizons انتخاب شده است. این فیلم با تکنیک طراحی مدادی و ریشه در اسطورههای محلی، به زبان هاکین تایوانی روایت میشود.
استاد برجسته سینمای تایوان، تسای مینگ-لیانگ نیز با مستند جدید خود «Back Home» و بازسازی فیلم برنده شیر طلایی ۱۹۹۴ خود «Vive l’amour» در بخش Venice Classics، حضور کشورش را تقویت کرده است.
اما بیشترین توجه به حضور تایوان در بخش XR یا رسانههای فراگیر است، جایی که شش پروژه تایوانی یا همتولید شده — «Blur»، «The Clouds Are Two Thousand Meters Up»، «Dark Rooms»، «Sense of Nowhere»، «The Shadow (L’Ombre)» و «La Magie Opéra» — در برنامه رقابتی حضور دارند. بسیاری از این پروژهها با حمایت TAICCA، سازمان توسعه محتوای خلاق تایوان، تأمین مالی شدهاند.
سو وانگ، رئیس TAICCA، در اینباره گفت: «تایوان در زمینه انیمیشن و روایتهای فراگیر خلاقانه، توانمندی بالایی یافته و آثار متنوع و بصری پیچیدهای را ارائه میدهد که از طریق داستانهای بومی، پنجرهای برای مخاطبان جهانی فراهم میکند.»
در بخش کسب و کار نیز، سه پروژه فراگیر تایوانی — «After Being Shattered Into Dust»، «The Amazon Gold» و «Poetics of Soil: The Wood Wide Web» — برای تأمین مالی بینالمللی در Venice Production Bridge’s Gap-Financing Market ارائه شدهاند.
وانگ همچنین بر مزیتهای فناوری تایوان در بخش XR تأکید کرد: «تایوان دارای زنجیره کامل صنعت فناوری است؛ برندهایی مانند HTC، MSI، Gigabyte، ASUS و Acer همگی در این کشور مستقر هستند و زمینه مناسبی برای نوآوری در تقاطع محتوا و فناوری فراهم میکنند.»
حضور تایوان در ونیز ۲۰۲۵ نشاندهنده تحول این کشور از یک سینمای منطقهای به یک قدرت محتوای چندرسانهای است که هم روایتهای سنتی، هم انیمیشن و هم رسانههای فراگیر را پوشش میدهد و خود را بهعنوان بازیگری کلیدی در آینده فناوری سینما معرفی میکند، در حالی که ریشههای فرهنگی خود را حفظ کرده است.
منبع: variety