«در وجه حامل»؛ وقتی یک چک سرنوشت زندگی را تغییر میدهد + لینک دانلود و تماشای رایگان

از چند زاویه میتوان به فیلم در وجه حامل پرداخت؛
۱. فیلمنامه و روایت
مشکل اصلی فیلمنامه این است که بعضی خطهای روایی باز میشوند اما به سرانجام نمیرسند؛ همین باعث میشود مخاطب در پایان دچار حس نیمهکاره بودن شود. ارتباط مشکلات اقتصادی (نوسانات دلار) با بحران شخصی قهرمان به درستی پیوند نخورده است و بیشتر به عنوان پسزمینه باقی میماند تا یک نیروی محرک داستانی.
۲. شخصیتپردازی
مهری (ژاله صامتی): پررنگترین و عمیقترین شخصیت فیلم است. صامتی توانسته است تضادهای درونی یک زن گرفتار میان خانواده، جامعه و گذشته مبهمش را خوب بازی کند. در ضمن این تضادها و جنبههای متعارض در فیلمنامه و اجرا خوب از کار درآمدهاند.
سایر شخصیتها (همسر، دوستان، آدمهای اطراف) بیشتر کارکرد ابزاری دارند و عمق پیدا نمیکنند؛ در نتیجه، مهری تقریباً تنها بار درام را به دوش میکشد.
نبود پرداخت کافی به کاراکترهای فرعی باعث میشود روابط انسانی در فیلم سطحی به نظر برسد.
۳. تمها و مفاهیم
فیلم به مسائلی مثل اعتماد، خیانت، وابستگی مالی، و فشارهای اجتماعی بر زنان اشاره میکند. همچنین یکی از لایههای جالب فیلم، پرداخت به تأثیر بحرانهای اقتصادی (افزایش نرخ ارز) بر روابط خانوادگی است؛ اما این خط بیشتر جنبه تزئینی دارد و به هسته اصلی درام تبدیل نمیشود.
از سوی دیگر، تم «مسئولیت گذشته» بارها در فیلم تکرار میشود؛ اینکه انتخابهای گذشته چگونه گریبان فرد را در حال و آینده میگیرد. بنابراین «در وجه حامل» را میتوان فیلمی دانست که از زوایای مختلفی به سوژه مورد بحث نزدیک میشود.
۴. کارگردانی و اجرا
کامیار در فضاسازی شهری و به تصویر کشیدن فشارهای روانی بر مهری موفق است.
ریتم فیلم در نیمه اول خوب پیش میرود اما در نیمه دوم به دلیل تکرار موقعیتها و دیالوگها افت میکند.
استفاده از موسیقی و میزانسن ساده و رئالیستی به نزدیک شدن فیلم به واقعیت کمک میکند.
۵. پایانبندی
پایان فیلم باز و کمی مبهم است؛ برخی منتقدان آن را گنگ دانستهاند چون نه گرهگشایی قطعی دارد و نه سرنخی برای ادامه. این پایانبندی هر چند با حالوهوای رئالیستی فیلم هماهنگ است، اما از نظر دراماتیک ممکن است مخاطب را ناراضی رها کند.