جستجو در سایت

1404/05/24 10:03

وضعیت صنعت بازی‌های موبایلی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ چگونه بود؟

وضعیت صنعت بازی‌های موبایلی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ چگونه بود؟
در بازه زمانی سال ۲۰۲۳ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، صنعت بازی‌های موبایلی شاهد رشد ۱۸ درصدی درآمد جهانی بود که بخش عمده آن از طریق تبلیغات درون‌برنامه‌ای و خریدهای درون‌بازی محقق شد.

روند رشد بازار بازی‌های موبایلی، میانگین سنی بازیکنان، اهمیت بازی‌های سکوبازی، ورود هوش مصنوعی به دنیای کاربران بازی، چگونگی اثرگذاری تبلیغات درون بازی، بازار بازی‌های نوظهور و چالش‌های ورود به صنعت بازی از جمله موضوعاتی است که در گزارش «ماریوش گاسیفسکی» مدیر بخش بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل در منطقه اروپای مرکزی و شرقی در شرکت گوگل به آنها پرداخته شده است.

صنعت بازی‌های ویدئویی در بازه زمانی سال ۲۰۲۳ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ شاهد تحولات چشمگیر در فناوری، بازار و رفتار مصرف‌کنندگان بوده است. با گسترش فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (VR) و متاورس، این صنعت نه‌تنها به رشد مالی خود ادامه داده، بلکه مرزهای خلاقیت و تعامل با کاربران را نیز جابه‌جا کرده است. از سوی دیگر، تغییر در الگوی انتشار بازی‌ها (مانند عرضه‌های چند پلتفرمی و سرویس‌های اشتراکی) و افزایش رقابت بین غول‌های فناوری و استودیوهای مستقل، بازار را به فضایی پویا و پرچالش تبدیل کرده است.

در بازه زمانی سال ۲۰۲۳ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، صنعت بازی‌های موبایلی شاهد رشد ۱۸ درصدی درآمد جهانی بود که بخش عمده آن از طریق تبلیغات درون‌برنامه‌ای (In-App Ads) و خریدهای درون‌بازی (IAP) محقق شد. بازی‌های hyper-casual با وجود کاهش نسبی سهم بازار، همچنان پر دانلودترین دسته باقی ماندند، درحالی‌که بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) و استراتژی (Strategy) با ادغام مکانیک‌های اجتماعی و پیشرفت‌های فنی، ۴۰ درصد از درآمدهای بازار را به خود اختصاص دادند. از نظر جغرافیایی، چین، آمریکا و ژاپن همچنان در صدر کشورهای پردرآمد قرار داشتند، اما رشد چشمگیر بازارهای نوظهور مانند هند، برزیل و اندونزی (با افزایش ۲۵ درصدی کاربران فعال) تحولات جدیدی در ترازوی قدرت این صنعت ایجاد کرد. همچنین، استفاده از تبلیغات ویدئویی تعاملی و سیستم‌های پاداش مبتنی بر Ad به‌عنوان یک روند غالب در مونتیزاسیون تثبیت شد.

بازی اطلاعات کاربران

نفوذ بازی‌های موبایلی همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. بازی‌های ویدئویی در میان همه گروه‌های سنی محبوب شده‌اند.

نمودار زیر نشان‌دهنده سهم کاربران اینترنت در سراسر جهان که تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ در هر دستگاهی بازی ویدئویی انجام می‌دهند، به تفکیک گروه سنی و جنسیت؛

F۲P بازی رایگان (Free to play)؛ همچنان محبوب‌ترین مدل برای گیمرهاست. کدام‌یک از موارد زیر، اگر وجود داشته باشد، شما را به دانلود یا تجربه یک بازی جدید ترغیب می‌کند؟ (منظور از «بازی جدید»، بازی‌هایی است که قبلاً تجربه نکرده‌اید؛ این بازی‌ها ممکن است تازه عرضه شده یا قبلاً وجود داشته باشند.)

مدل بازی رایگان (F۲P) همچنان محبوب‌ترین انتخاب میان گیمرها است؛ کدام‌یک از گزینه‌های زیر می‌تواند شما را به دانلود یا تجربه یک بازی جدید ترغیب کند؟ منظور از «بازی جدید»، بازی‌هایی است که قبلاً هرگز بازی نکرده‌اید؛ این بازی‌ها می‌توانند قبلاً منتشر شده باشند یا تازه عرضه شده باشند. (فقط کاربران آمریکایی)

موبایل، اصلی‌ترین منبع جذب کاربران جدید خواهد بود.

کاربران جدید بازی (بر حسب میلیون کاربر)؛

هیچ خطری موبایل‌گیمینگ را تهدید نمی‌کند.

شما برای بازی کردن از کدام‌یک از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنید؟

بازارهای نوظهور نقش فزاینده‌ای در رشد استفاده از بازی‌های موبایلی و افزایش مصرف آن نقش خواهند داشت.

برتری موبایل در میان بازارهای نوظهور

سهم کاربران اینترنت که از گوشی‌های هوشمند برای بازی استفاده می‌کنند.

بازارهای غربی رشد بسیار کمی در گوشی‌های هوشمند جدید دارند.

تعداد خالص گوشی‌های هوشمند جدید و درصد رشد آن‌ها بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹)؛

دستگاه‌های میان‌رده و پایین‌رده هنوز نقش مهمی در استفاده دارند.
جلب توجه کاربران سخت‌تر از قبل شده است. بیشتر کاربران در طول یک ماه تنها چند بازی مختلف را تجربه می‌کنند و سهم افرادی که تعداد زیادی بازی انجام می‌دهند، اندک است.

 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image