استراتژی دوگانه آمازون: ترکیب محتوای پریمیوم و رایگان برای پوشش مخاطبان هند

پرايم ويديو هند با رشد چشمگیر در تعداد مشترکان و موفقیتهای پرمخاطب، اعلام کرده که نزدیک به ۲۵ درصد از بینندگانش در ۱۲ ماه گذشته، کاملاً تازهوارد به این سرویس بودهاند. این دستاورد در حالی است که آمازون استراتژی دوگانه خود را تقویت کرده و سرویس حق اشتراک پریمیوم خود را در کنار پلتفرم رایگان و تبلیغاتی Amazon MX Player ارائه میدهد و پروژههای برجستهای چون «لکه» را برای عرضه آماده میکند؛ سریالی که نخستین حضور بازیگری رپر King را رقم میزند.
گاوراو گاندی، معاون منطقه آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه آمازون، در مصاحبه اختصاصی با «واریتی» گفت: «۱۲ ماه گذشته برای ما در منطقه فوقالعاده هیجانانگیز بود و هر کدام از بخشهای کسبوکار ما شاهد رشد و استقبال قوی مشتریان بودند.»
هند همچنان بزرگترین بازار خارج از آمریکا برای ثبتنام جدید در پرايم است و پرايم ويديو بهعنوان مزیت اصلی جذب مشترکان جدید در این کشور شناخته میشود. در سال ۲۰۲۴، هند بیشترین درصد اعضای پرايم را داشته که از پرايم ويديو استفاده کردهاند.
نیکیل مادهوک، مدیر بخش تولیدات اوریجینال پرايم ويديو هند، اشاره میکند: «حدود ۶۰ درصد از سریالهای ما چند فصل داشتهاند که موفقیت قابل توجهی برای یک کسبوکار خلاقانه است.» تا کنون بیش از ۱۱۰ پروژه اوریجینال منتشر شده و ۱۰۰ پروژه دیگر در مراحل مختلف تولید و توسعه قرار دارند.
از جمله پروژههای آتی، سریال «لکه» است که توسط دو نویسنده تازهکار خلق شده و حضور King، رپر مشهور را در نخستین تجربه بازیگریاش دارد. مادهوک میگوید: «تجربه همکاری با این دو نویسنده بسیار مثبت بوده و در حال بررسی فرصتهای همکاری بیشتر هستیم.»
افزایش مخاطبان سریالهای مطرح همچون «پنچایت» و «میرزاپور» رکوردشکن بوده است و فصل پنجم «پنچایت» نیز برای سال ۲۰۲۶ در دست ساخت است؛ امری بیسابقه برای یک سریال خیالی هندی. همچنین «میرزاپور» به شکل فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۶ به روی پرده میرود.
پرايم ويديو با ورود به تولیدات سینمایی و حمایت از فیلمهای با فیلمنامه قوی، سیاستی جدید اتخاذ کرده است. «نیشانچی» به کارگردانی آنوراک کاشیاپ و محصول استودیو آمازون MGM، نمونهای از این رویکرد است که بر اهمیت فیلمنامه و خالقان اشتیاقمند تأکید دارد.
مدیران پرايم ويديو هند اعلام کردهاند که از سال ۲۰۲۶ سالانه ۴ تا ۶ فیلم محلی هندی را به صورت سینمایی عرضه خواهند کرد و همچنین سیاست عرضه چند مرحلهای شامل دسترسی زودهنگام و خدمات اجارهای (TVOD) را دنبال میکنند.
استراتژی دوگانه آمازون شامل Amazon MX Player است که به صورت رایگان و با تبلیغات به ۲۵۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه خدمات میدهد و Prime Video تمرکز بر مشترکان پریمیوم دارد. این رویکرد باعث شده تا نیازهای متنوع مخاطبان هند به طور همزمان پوشش داده شود.
در حوزه برنامهسازی، MX Player با موفقیتهایی مانند «آشرام» و سریال «گوتار گو» همراه است و تجربه فرمتهای جدید داستانگویی مانند میکرو دراماهای «فاتفات» را دنبال میکند.
پرايم ويديو همچنین با برنامهریزی برای ایجاد نسخههای مختلف حق اشتراک مانند «پرایم لایت» با قیمت پایینتر، درصدد افزایش دسترسی مخاطبان است. این سرویس اکنون بزرگترین مجموعه اجاره فیلم در هند را با بیش از ۸۵۰۰ عنوان دارد.
محتوای بینالمللی نیز بسیار محبوب است و ۸۵ درصد مشترکان پرايم ويديو هند، فیلمها و سریالهای خارجی را تماشا میکنند، در حالی که ۲۵ درصد از بینندگان محتوای هندی خارج از این کشور هستند.
استراتژی بازاریابی پرايم ويديو هند با رویکرد چند بعدی به حفظ مخاطب میپردازد و شخصیتهای سریالها را در فصلها و پروژههای مختلف به هم پیوند میدهد تا تعامل مداوم ایجاد شود. همچنین، این سرویس در رسانههای اجتماعی یکی از بزرگترین دنبالکنندگان را در هند دارد.
پرايم ويديو به پرورش استعدادهای جدید توجه ویژهای دارد و بیش از ۶۵ درصد پروژههای در حال توسعه شامل هنرمندان تازهکار هستند. همچنین داستانهایی با محوریت زنان قدرتمند و دارای نقش موثر در داستانها، یکی از رویکردهای مهم این سرویس است.
گاندی معتقد است فرصت رشد در بازار استریمینگ هند همچنان بزرگ است و پرايم ويديو با ترکیب محتواهای اوریجینال، اکرانهای سینمایی، محتوای رایگان و برنامههای بینالمللی به خوبی برای آینده این بازار آماده است.
منبع: