بر این عقیده ایم که زمان معکوس می شود /قسمت اول

مهمترین مسئله این است که ما اشتباه مشابهی که در خصوص اورسن ولز را انجام دادیم را در قبال کریستفر نولان نیز در حال تکرار هستیم. ولز پس از ساخت همشهری کین فیلم های بسیار خوبی ساخت که هر کدام برای یک کارگردان دیگر کافی بود تا نامش ماندگار شود اما همه از ولز خواهان چیزی مشابه همشهری کین بودند و در نتیجه آثار بعدی وی به چشم نیامد.
در خصوص نولان نیز مشکل همین است، تنت نباید با فیلم های دیگر نولان قیاس شود، نفس قیاس مشکلی ندارد اما سطح فیلم نامه ای مانند اینسپشن باید بالاتر باشد چون حاصل پختن ایده ای در یک دهه است.
آنچه در ادامه مطرح می شود بیشتر منطق فیلم است، بحث زیبایی شناختی و نقد فیلم مطرح نیست.
تنت مفهوم بسیار جذابی را به بیننده منتقل می کند، در تمامی فیلم های سفر در زمان، زمانی که شما به گذشته می رفتید از گذشته به حال در حرکت می بودید (یعنی هم جهت با گذشتگان به سمت آینده در حرکت بودید) و تنت این قالب را شکست در این فیلم با سفر به گذشته شما از گذشته به سمت گذشته تر یعنی خلاف جهت حرکت گذشتگان به حرکت در می آمدید و در نتیجه در نگاه آنها شما معکوس بودید.
مفهوم بعدی اما با برخی فیلم های ساخته شده در گذشته مشترک ، گذشته در آینده و آینده در گذشته، مفهوم تنیدگی زمان ها. جایی که یکبار واشنگتن در حال حرکت به آینده است اما ماشینی وارونه در وسط اتوبان قرار دارد که از آینده آمده است و این تنیدگی زمان است و از طرفی چون ماشین واژگون از آینده منتقل شده است پس هر چه ماشین واشنگتن به سمت آینده حرکت می کند ماشین واژگون به گذشته اش یعنی قبل از واژگونی حرکت می کند.
به همین جهت است که می گویند این فیلم بحث سفر در زمان نیست، بلکه بحث معکوس کردن زمان است.
در ادامه اما یک مفهوم ریاضی استفاده شده است، معکوس معکوس یک عدد می شود خود آن عدد اگر در حالی که از آینده به گذشته آمده اید و در حال بازگشت به گذشته تر باشید، و بتوانید با یک ماشسن زمان به گذشته گذشته برگردید پس حالا از گذشته به سمت آینده در حرکت خواهید بود. حالا همگام با گذشته به سمت آینده ای در حرکت هسنید که می دانید با رویه فعلی به چه شکل خواهد بودبود و این اتفاق در دقیقه 104 رخ می دهد زمانی که واشنگتن معکوس به درون دستگاه مستقر در فری گیت می رود و دوباره از آن خارج می شود.
حالا هنوز هم از نظر پتینسون که در دستگاه نرفته خروج مجدد واشنگتن همچنان معکوس مشاهده می شود وی با دیدن واشنگتن متوجه می شود باید وارد اتاقک شود.
نکته فوق العاده فیلم دقت نولان است که زمانی که با آمبولانس در حال خروج از گیت هستند همزمان به دلیل معکوس شدن در اصل خود قبلی شان در حالت معکوس و برگشتن به داخل کانتینر است.