ترکیبی مناسب برای عصر جنبش MeToo#

ترجمه اختصاصی سلام سینما
«نوید زن جوان» آغازی مسرتبخش و جسورانه برای «امرالد فنل» است که پیشتر او را برای ایفای نقش در سریال «تاج» میشناختیم. این فیلمی در ژانر کمدی با لحنی در ژانر هیجانانگیز است که از طبقهبندیها سرپیچی میکند. آیا این فیلم پیامی جدی را بطور کنایهآمیز ارائه میدهد؟ آیا یک فیلم انتقامی است که به زبان کنایه میخواهد تاریکیها را نشان دهد؟ در واقع مقدار کمی از همهی اینها در «نوید زن جوان» وجود دارد به اضافهی این که رویکرد فیلم، پراکنده است و شاهد تغییر لحن در طول آن هستیم که میتواند ناخوشایند باشد. کل فیلم در مجموع بیقاعده و بیمبالات است و ترکیبی مناسب برای عصر جنبش #MeToo میباشد.
وقتی اولین بار «کاساندرا»(کری مولیگان) را ملاقات میکنیم برایمان کاراکتری آشنا به نظر میرسد. او یک دانشجو اخراجی سی و چند ساله است که هیچ هدفی در زندگی ندارد. او روزها و شبهایش را بیهوده میگذارند و در بنبست شغلی گرفتار شده است. او شبها به بارها میرود، الکل مینوشد و خود را در معرض دید مردانی قرار میدهد که به دنبال همخوابگی با کسی هستند که از این کار رضایت دارد.
داستان که جلوتر میرود، مشخص میشود که جریان «کاساندرا» پیچیدهتر از چیزی است که در نگاه اول بنظر میآید. او هدفی از کار خود دارد که به اتفاقات گذشته گره خورده است. اتفاقاتی که منجر به اخراج او از دانشکدهی پزشکی و تنها شدنش شده است. با اینکه آن مردان تصور میکنند شکاری آسان بدست آوردهاند، اما «کاساندرا» این فرصت را به آنها میدهند که کارشان را انجام دهند و در پایان درسی دربارهی بدست آوردن یک زن خسته به آنها میدهد.
تبدیل شدن «نوید زن جوان» به یک فیلم انتقامی در ژانر هیجانانگیز میتوانست به سادگی اتفاق بیافتد اما «فنل» نشان میدهد که چیزهای دیگری به غیر از مسئلهی سوءاستفاده را در ذهن میپروراند. در عین حال که او فنون ژانر را به کار میگیرد، «کاساندرا» را به نحوی کاراکترپردازی میکند که چیزی فراتر از کلیشهی «زن اشتباهی دیوانه شده» باشد. با این حال وقتهایی است که «نوید زن جوان» تبدیل به فیلمی خندهدار با ظاهری پیچیده و تأثیرگذار میشود. گاهی هم میتواند ناراحتکننده باشد زیرا مضمون آن به شکلی است که میتوان درد و انزوا را احساس کرد.
کار کردن با چنین دستور کار بلندپروازانهای قطعاً فیلمساز جوان را با مشکل سرعت روایت روبرو کرده است. توسعهی روایت متلاطم و دارای شکاف است و همچنین شروع داستان نیز به شکلی عجیب ارائه میشود. سرعت بیست دقیقهی پایانی فیلم به شکل عجیبی زیاد است. از نقشآفرینیاش در «شرم» تا به حال «کری مولیگان» اینقدر خوب نبوده و از زمان «درسآموزی» که نامزدی اسکار را برای او به همراه داشت، تاکنون نیز چنین فرصتی در اختیار او قرار داده شده است.
او معمولاً در نقشهای بیتکلف مکمل ظاهر میشود، شاید به همین دلیل است که ظهور او از پسزمینهی داستان با خشونتطلبی، بسیار تأثیرگذار و غیرمنتظره است. «مولیگان» توسط یک گروه تأثیرگذار از بازیگران مکمل حمایت میشود. «کلنسی براون» و «جنیفر کولیج» نقش والدین نگران او را ایفا میکنند. «بو برنهام» کارگردان «کلاس هشتم» نقش «رایان» یک جراح اطفال را ایفا میکند که معشوق «کاساندرا» در گذشته است. بازیگران کارکُشتهای مثل «الیسون بری»، «کانی برتون» و «آلفرد مولینا» نقشی اساسی در داستان فیلم دارند.
دست کم گرفتن یا غلو کردن دربارهی دیوانگی «کاساندرا» اشتباه است. دلیلش این است که او به سادگی، قربانیانش را بر اساس غریزهی شکارچی بودن خود انتخاب میکند. مطمئناً برخی از این قربانیان انسانهای خوبی بنظر میرسند اما همهی آنها، آن ویژگی مردانه را دارند که «کاساندرا» از آن متنفر است. «فنل» با «نوید زن جوان» یک شاهکار را خلق نکرده است بلکه دستپخت او اغلب خوشمزه است. ترکیب ژانرها به «نوید زن جوان» قدرتی پایدار بخشیده است.
منبع: ریل ویوز
مترجم: وحید فیض خواه