جستجو در سایت

1401/01/13 00:00

آغازگر روندی نو

آغازگر روندی نو

ترجمه اختصاصی سلام سینما

حقیقت این است که دنیای سینمایی مارول به‌طور شگفت‌انگیزی از چرخش‌های مثبت بازیگری محروم بوده است. این دنیایی است که مسئولیتی بیش از شخصیت و کاراکتر، هر جزء از فیلم را در بر می‌گیرد و معمولاً زمانی که سعی می‌کند ریسمان قلب بیننده را به سمت خود بکشد، تبدیل به ملودرام می‌شود. متأسفانه در فیلم‌های مارول جایی برای بازیگری واقعی وجود ندارد. با این حال، دلیلی برای امیدواری وجود دارد که سریال‌های دیزنی پلاس بتوانند به تغییر این نقص به پیشرفت دوباره این سری کمک کند. یکی از دلایلی که «وانداویژن» تا این حد متقاعد کننده بود، این بود که به الیزابت اولسن، پل بتانی و کاترین هان اجازه داد تا به جای تخیل با یک صفحه سبز، عضلات بازیگری خود را به کار گیرند بند و از استعداد بازیگری خود برای خلق شخصیت استفاده کنند. باید در اینجا اشاره بکنیم که تام هیدلستون از فیلم «لوکی» راضی بوده است. همینطور هیلی استاینفلد در «آی هاوک» که ما را به «شوالیه ماه» می‌رساند، نمایشی متلاطم که در چهار قسمت اول آن نمایش داده می‌شود که هنوز هم برای آنچه اسکار آیزاک در یک اجرای دوگانه جذاب انجام می‌دهد باید دید. کار ثابت او را به کارگردانی دقیق محمد دیاب و جاستین بنسون و آرون مورهد اضافه کنید، و «شوالیه ماه» به یکی از قوی‌ترین نمایش‌های مارول و دیرنی تا به امروز تبدیل می‌شود، حتی اگر از افت ظاهراً اجتناب‌ناپذیر داستانی میان‌فصلی رنج می‌برد. 

اسکار آیزاک نقش استیون گرانت را بازی می کند، یک کارمند بسیار معمولی در یک فروشگاه هدیه موزه که از تنش های عصبی و روانی شدیدی رنج می برد، به طوری که شب ها خود را به رختخواب زنجیر می کند و در را چسب می زند تا بداند آیا رفته است یا نه. از بسیاری جهات، او یک آلتر اگو کلاسیک، کلارک کنت نمایش است. اما تصور کنید که کلارک نمی دانست که او نیز سوپرمن است. استیون در جای دیگری از خواب بیدار می شود و مطمئن نیست که هنوز در حال رویاپردازی است، زیرا کنترل بدن خود را دوباره به دست می گیرد. در نهایت، او متوجه می‌شود که او نیز مارک اسپکتور است، بخش آلفای شخصیتش که به‌عنوان شوالیه ماه، آواتار خونشو، خدای مصر باستان، از قدرت کامل خود آگاه است. معلوم می شود که خدایان هنوز هم می توانند از طریق آواتارها، مردم روی زمین را کنترل کنند و بهتر است در اینجا به این نکته نیز اشاره بکنیم، خونشو در مورد نحوه استفاده از مارک، به خصوص با تهدید مردی به نام آرتور هارو (اتان هاک)، یک مذهبی، کمی خشن است. رهبر فرقه ای که تلاش می کند خدای آمیت را احیا کند. 

آیزاک و هاک دو مجری باورنکردنی هستند که به شیوه‌های جذابی تعادل روایی یکدیگر را برقرار می‌کنند. استیون/مارک برونگراها هستند – افراد بی دست و پا و پرخاشگر – در حالی که هارو یک جامعه شناس آرام است، درون گرا که به چشمان شما نگاه می کند و با آرامش به شما می گوید که چرا شما را می کشد. لیلا (می کالاماوی) در این وسط گیر افتاده است، فردی مهم از گذشته مارک که استیون هرگز او را ندیده است - پیچیده است. از آنجایی که چهار قسمت اول به معماهای باستانی حل معما در مقبره های مصری می رسد، همه چیز زیبایی شناسی بسیار ایندیانا جونز را به خود می گیرد و لیلا ماریون به مارک/استیون ایندی است.

بهترین عناصر "شوالیه ماه" خارج از اجرای جسورانه ایزاک زمانی است که نوشته به دیاب و بنسون/مورهد اجازه می دهد تا عجیب و غریب شوند. این یک نمایش غیرقابل انکار عجیب است که گاهی اوقات به مفهوم آن به عنوان یک فیلم ترسناک متمایل می شود - نسخه ای ابرقهرمانی از دکتر جکیل و آقای هاید - و کارگردانان در صحنه های اکشن شامل شخصیت های در حال تغییر و دشمنان نامرئی سرگرم می شوند. من بیشتر از آن می‌خواستم و امید داشته باشم که بر دو قسمت پایانی که هنوز برای مطبوعات ارسال نشده است، تسلط داشته باشم.

متأسفانه مانند بسیاری از نمایش‌های استریمینگ، «شوالیه ماه» برای ارائه‌ی صحنه‌های دیالوگ‌محور طولانی، سرعت روایت خود را کاهش دهد. طرفداران فکر خواهند کرد که این اولین سریال واقعا اصلی مشترک دیزنی و مارول (چهار سریال لایو اکشن دیگر که بر اساس شخصیت های معرفی شده در فیلم ها ساخته شده اند) کمی عجیب است، اما من معتقدم که باید حتی عجیب تر باشد. تلاش برای توضیح همه چیز را متوقف کنید و فقط اجازه دهید استعدادهای جلو و پشت دوربین در این خانه تفریحی توهم‌آمیز مصری بچرخند. «شوالیه ماه» زمانی که بیشتر با حالاتی مانند ترس و سردرگمی بازی می‌کند، در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد تا زمانی که صحنه‌های طولانی را به نمایش می‌گذارد که خدایان، نقش‌هایی که بازی می‌کنند و خواسته‌هایشان را بیش از حد توضیح می‌دهند.

با این حال، مشکلات فیلمنامه نویسی «شوالیه ماه» هرگز آن را به طور کامل از مسیر خارج نمی کند، زیرا استعدادهای افرادی مانند آیزاک، هاک و بنسون/مورهد مدام آن را به مسیر خود باز می‌گرداند. در اینجا یک بازیگوشی وجود دارد که در بسیاری از مارول وجود ندارد، و با این حال آنچه واقعاً نشان‌دهنده این نمایش است، درک ایزاک از اینکه یک ابرقهرمان بودن چقدر دیوانه کننده است، کسی که وقتی از او خواسته می‌شود تا روز را نجات دهد به شخصیت دیگری تبدیل می شود. بیش از هر نمایش دیگری از دیزنی و مارول، من هیجان‌زده هستم که ببینم این سریال چگونه به پایان می‌رسد و شخصیت از اینجا به کجا می‌رود - قبلاً شایعاتی درباره یک فیلم بلند وجود داشته است. برای یکی از معدود بارها، این احساس نمی‌شود که یک برنامه دیزنی چیزی را تکرار می‌کند که طرفداران قبلاً در یک فیلم دوست داشته‌اند. آنها مایلند در عوض، چیز جدیدی به آنها نشان دهند. بیایید امیدوار باشیم که «شوالیه ماه»، آغازگر روندی نو خواهد بود.

منبع: راجر ایبرت دات کام

مترجم: وحید فیض خواه


شوالیه ماه Moon Knight (2022)

تاریخ پخش: 30 مارس 2022

کارگردان: جرمی اسلیتر

نویسنده: داگ موئنچ، دان پرلین، جرمی اسلیتر

توزیع‌کننده: مارول، دیزنی پلاس

بازیگران: اسکار آیزاک، می کالاماوی، کریم الحکیم، اف. موری آبراهام، ایتن هاک

فیلمبرداری: گریگوری میدلتون، اندرو دروز پالرمو

تدوین: سدریک نارن اسمیت، جوان سوبل، احمد حافظ

موسیقی: هشام نزیح

خلاصه داستان: «مارک اسپکتور» (اسکار آیزاک) یک مامور سابق سیا است که «خونشو» (خدای ماه) جان او را نجات و سرنوشتش را تغییر می‌دهد.