۵ فیلم پرفروش بهار ۱۴۰۱ | بی سینماترین بهار
اختصاصی سلام سینما - بهار قرن جدید هم تمام شد و با ورود به تابستان، نگاهی به اوضاع سینمای ایران و آمار فروش فیلمها در بهار امسال انداختهایم. هرچند فیلمهای اول این لیست که کمدی هستند به فروشی بیش از سی میلیارد رسیدند اما در مجموع میتوان بهار ۱۴۰۱ را یکی از بیفروغترین فصلهای اکران سالهای گذشته دانست.
افت شدید مخاطبان سینمای ایران حالا بهاندازهای شده که بسیاری از رسانههای سینمایی را نگران کرده. هرچند با فروکش کردن موج کرونا شاهد بازگشت بسیاری از تماشاگران به سالنهای سینما بودیم اما عواملی مانند قیمت بلیتها و کیفیت آثار باعث شد باز هم فروش فیلمها به میزان پیشبینی شده نرسد.
بهترین فیلمهایی که درباره جهانهای موازی ساخته شدهاند
نکته مهم دیگر درباره فیلمهای پرفروش یک ماه اول ۱۴۰۱ این است که این بار دو فیلم کمدی در صدر فروش هستند اما سه جایگاه بعدی را فیلمهایی بیوگرافیک، درام اجتماعی و اکشن پرکردهاند که این کمی امیدوارکننده به نظر میرسد!
با ذکر این مقدمه کوتاه برویم به سراغ پنج فیلم پرفروش بهار ۱۴۰۱:
۱- سگ بند
میزان فروش: 36٬901٬307٬594 تومان
تاریخ شروع اکران: نوروز ۱۴۰۱
کارگردان: مهران احمدی
بازیگران: امیر جعفری، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار
خلاصه داستان: «هیچوقت گول اسم و ظاهر آدمها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.» این خلاصه داستانی است که از فیلم منتشر شده.
فرزندان یک کشتیگیر بازنشسته پس از مرگ او اقدام به فروش اموالش میکنند تا به پیشنهاد یک آشنای قدیمی از راهی نامعلوم یک شبه ثروتمند شوند، اما شرایط طبق پیشبینی آنها پیش نمیرود و حوادث تلخوشیرین زیادی به وقوع میپیوندد.دلیل اینکه «سگ بند» در ابتدای این لیست قرار دارد کاملاً واضح است: در وهلهٔ اول ژانر کمدی فیلم با حضور دو بازیگر محبوب و بعد از آن حضور مهران احمدی بهعنوان کارگردان که میتواند حداقلهای استاندارد سینمایی یک اثر را رعایت کند.
نکته مهم «سگ بند» این است که سعی میکند خود را از کمدیهای بهاصطلاح مبتذل جدا کند. مهران احمدی بهخوبی این نکته را فهمیده که آن کمدیهای جنسیت زده و کلیشهای با شوخیهای آبکی توییتری و جنسی، دیگر جواب نمیدهند و به همین واسطه عمده انرژی فیلم را روی داستان و شخصیتهای خود گذاشته است.
او پیشتر در «مصادره» همنشان داده بود که به داستان و ایدهٔ خلاقانهای که برای تماشاگر تازه باشد، بها میدهد و در «سگبند» هم روی همان فرمان پیش رفته است. هرچند در نهایت موفق نمیشود از ظرفیتهای ایده اولیهاش استفاده کند و از یک فیلم متوسط قابلتحمل جلوتر نمیرود. بااینوجود میتوان حدس زد که این میزان فروش بالایش دقیقاً از همین ایده خلاقانه و تلاش برای ساخت یک کمدی متفاوت نشئت میگیرد.
۲- انفرادی
میزان فروش: 34٬574٬822٬100 تومان
تاریخ شروع اکران: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
کارگردان: سیدمسعود اطیابی
بازیگران: رضا عطاران، مهدی هاشمی، احمد مهرانفر، برزو ارجمند و شقایق دهقان
خلاصه داستان: «پولامون رو دزديدن، دارن باهاش پز ميدن.»
امیر بدهی سنگینی بالا آورده و دنبال راهی برای پرداخت آن میگردد. او به سراغ دوست و همکار قدیمیاش میرود تا با دزدی پول را جور کنند. در ابتدا ماشین میدزدند اما تصمیم میگیرند دست به انجام کار بزرگتری بزنند. یک سرقت بزرگ ...
تیم پرفروشها جمع شدهاند تا باز هم یک فیلم میلیاردی تحویل تماشاگر بدهند. مسعود اطیابی کارگردانی که در دوران کرونا با فیلم «دینامیت» توانست بیشترین تماشاگر دوران پاندمی را به فیلم خود اختصاص دهد، در بهار با «انفرادی» به سینماها بازگشت.
یک فیلم کمدی اکشن با یک برگ برنده بزرگ: حضور رضا عطاران، یکی از محبوبترین و پرفروشترین بازیگران این سالهای سینمای ایران که بعد از مدتها دوباره به پرده سینما بازگشت.
«انفرادی» شبیه به خیل عظیم کمدیهای دیگر اینچنینی، از یکسری تکنیک سودآور مشخص استفاده میکند و همان فیلم کمدی کلیشهای، بیمغز و نخنما شدهای را تحویل تماشاگر میدهد که در سالهای اخیر بارها مانندش را دیده.
مایههای اکشن فیلم بزرگترین نقطهضعف «انفرادی» است. فیلم اصلاً کمدی و اکشن منسجمی ندارد و هرکدام راه خودشان را میروند. حالا به این دو عنصر جدا از هم کلی موضوعات فرعی اجتماعی مانند بحث روحانیت، اختلاسهای مالی و فشارهای اقتصادی را هم اضافه کنید! نتیجه شله قلمکارتر از این حرفهاست اما بااینوجود حضور رضا عطاران بهتنهایی برای کشاندن تماشاگران به سالنهای سینما کافی به نظر میرسد.
«انفرادی» در حالی در این لیست قرار دارد که در نوروز اکران نشده و تنها دو ماه از شروع پخشش میگذرد.
۳- موقعیت مهدی
میزان فروش: 12٬546٬594٬250 تومان
تاریخ شروع اکران: نوروز ۱۴۰۱
کارگردان: هادی حجازی فر
بازیگران: هادی حجازی فر، ژیلا شاهی، وحید آقاپور
خلاصه داستان: موقعیت مهدی فیلمی زندگینامهای درباره شهید مهدی باکری است که زندگی شخصی و خانوادگی او را در کنار احوالات شهید باکری بهعنوان یک «فرمانده جنگی»، بازگو میکند. داستان شهید باکری و برادرش از جمله خرده داستانهای دیگر فیلم «موقعیت مهدی» است.
دیدن نام فیلم «موقعیت مهدی» در این لیست غافلگیرکننده است. یک فیلم بیوگرافیک دفاع مقدسی درباره شهید مهدی باکری که هم موضوعش از آن موضوعات ترندی پرفروش نیست و هم شکل ساختش به گونهای نیست که تماشاگر را درگیر داستانی مهیج و پر اوج و فرود کند. اتفاقاً برعکس! «موقعیت مهدی» یک فیلم اپیزودیک است که فیلمساز در آن بیشتر به جنبههای شخصی و عرفانی قهرمانش توجه داشته.
«موقعیت مهدی» فیلم بسیار دلنشینی است. یک فیلم انسانی که در هر اپیزودش یک چالش انسانی را تصویر میکند و در نهایت هم هدفش پرداختن به مفهوم انسان است.
هادی حجازی فر روی متناقضترین و البته شخصیترین جنبههای شخصیتی مهدی باکری دست گذاشته است تا با رویکردی انتقادی سراغ انسانهای آرمانی را از جامعه آشفته و بیقهرمان ایران معاصر بگیرد.
هادی حجازی فر علاوه بر فیلم، سریالی هم با همین موضوع ساخته است که با «موقعیت مهدی» بهصورت همزمان فیلمبرداری شدهاند.
نمایش فیلم در جشنواره فجر سال گذشته هم با استقبال خوبی روبهرو شد و فیلم توانست نظر تماشاگران را به خود جلب کند.
تدوین خوب جمشیدی گوهری در تناسب با فرم اپیزودیک فیلم، استفاده از نماهای طولانی و ثابت و پرداختن به شخصیتها در عمق میدان از جمله جالبتوجهترین نکات «موقعیت مهدی» است.
۴- شادروان
میزان فروش: 9٬510٬273٬500 تومان
تاریخ شروع اکران: نوروز ۱۴۰۱
کارگردان: حسین نمازی
بازیگران: سینا مهراد، نازنین بیاتی، رؤیا تیموریان، گلاره عباسی، بهرنگ علوی، رضا رویگری
خلاصه داستان: مرگ ناگهانی پدر یک خانواده فقیر در حاشیهٔ شهر، این خانواده را دچار چالشهای بسیاری میکند. از دردسرهای مالی بگیرید تا اختلافات خانوادگی. این خانواده که درآمدشان از طریق فروش سبزی است، باید راه خود را بدون پدر پیدا کنند ...
هرچند «شادروان» در بسیاری از لحظاتش تماشاگر را میخنداند و خصلت کمیکی به خود میگیرد اما شبیه به کمدیهای رایج سینمای ایران نیست.
دومین فیلم حسین نمازی داستان تلخیها و مصائب یک خانواده فرودست را تعریف میکند که در دل یک موقعیت تراژیک گیر کردهاند: برگزاری آبرومندانه مراسم کفنودفن پدرشان که از همان قدم اول ترخیص پیکرش از بیمارستان با مشکل روبهرو میشود. اما لحن شیرین و طناز فیلمنامه باعث میشود تا با بهوجودآمدن لحظات کمدی در دل موقعیتهای بحرانی، تماشاگر عام به فیلم واکنش نشان دهد و در داستانش فرو برود.
از سوی دیگر ترکیب این تراژدی و کمدی، حال و هوای ابزوردی به فیلم میدهند.
اما در نهایت «شادروان» نمیتواند از پتانسیل اولیهاش نهایت بهره را ببرد و فیلم از نیمه میان خرده داستانهایش سردرگم میشود.
«شادروان» واکنشهای متفاوت و ضدونقیضی را در جشنواره برانگیخت. برخی آن را شدیداً نکوهیدند و از فیلم بد گفتند، بعضی هم با فیلم همراه شدند و آن را در مقایسه با فیلمهای دیگر جشنواره واجد امکانات ویژهای دانستند. بازی بازیگران و شیمی خوب آنها کنار یکدیگر را میتوان نقطه قوت «شادروان» دانست و ضعفهای روایی و فیلمنامهٔ شلختهاش را پاشنه آشیل فیلم!
۵- روز صفر
میزان فروش: 8٬891٬125٬500 تومان
تاریخ شروع اکران: نوروز ۱۴۰۱
کارگردان: سعید ملکان
بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، مهدی قربانی، محمدرضا مالکی
خلاصه داستان: این فیلم اکشن درباره بزرگترین عملیات عبدالمالک ریگی در ایران به نام روز صفر است. عملیاتی متشکل از حملات تروریستی و خرابکارانه همزمان در نقاط مختلف کشور. فیلم داستان تلاش یک مأمور امنیتی جوان برای خنثیکردن این عملیات را نشان میدهد. اما کارش بسیار سخت است چراکه ریگی یکقدم جلوتر از او حرکت میکند.
هرچند «روز صفر» در شمار پنج فیلم پرفروش بهار قرار میگیرد اما میزان فروشش آن هم باتوجهبه اینکه در بهترین زمان اکران گرفت، یعنی ایام نوروز، بسیار ناامیدکننده به نظر میرسد. ازآنجاییکه سرمایه هنگفتی خرج فیلم شد و اتفاقات غیرمنتظرهای در حین فیلمبرداری هم باعث شد بعضی از تصاویر ضبط شده فیلم در آلمان از دست برود. ۸ میلیارد فروش برای یک فیلم بیگ پروداکشن مانند روز صفر به معنی شکست تجاری مطلق آن است حتی اگر در لیست پرفروشها جای خود را باز کند.
کمتر کسی هم انتظار این میزان از فروش را داشت. بههرحال «روز صفر» یک اکشن پرزرقوبرق است که از لحاظ کیفیت و شکل ساخت فاصلهٔ زیادی با دیگر فیلمهای اکشن ایرانی دارد. این نکته نفسگیر بودن و خوب ساختهشدن فیلم قاعدتاً باید فروش «روز صفر» را چندین برابر فروش فعلی میکرد. اما بههرحال فیلم روی پرده اقبالی نیافت. هرچند انتظار میرود با ورود به شبکه نمایش خانگی نامش بر سر زبانها بیفتد.
«روز صفر» شبیه به فیلمهای دفاع مقدسی و جنگی ایرانی که سراغ دارید نیست و قهرمانش بیش از آنکه شبیه به یک مأمور ایرانی باشد، شبیه به جیمزباند هالیوود است. خود فیلم هم درست شبیه به قهرمانش اصلاً شبیه فیلمهای اکشن ایرانی از کار درنیامده و یکسروگردن بالاتر است.