دفاع و حمایت کارگردان سریال بانوی عمارت از تاسیان

یکی از تازهترین مجموعههای این ژانر، «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان است که تاکنون سه قسمت از آن در پلتفرم فیلیمو منتشر شده و واکنشهای متفاوتی را برانگیخته است.
عزیزالله حمیدنژاد، کارگردان سریال تاریخی «بانوی عمارت»، درباره فضای «تاسیان» میگوید: «این سریال از یک تیم حرفهای و خوشسلیقه بهره میبرد. تینا پاکروان توانسته است با امکانات محدود، بازسازی خوبی از دهه ۵۰ ارائه دهد، حتی در بازسازی اتمسفر خیابانها نیز موفق بوده است. آنچه «تاسیان» را متمایز میکند، سلیقه زنانهای است که فضایی شاد، مفرح و عاشقانه به آن بخشیده است. البته چالشهای تولید در پلتفرمهای منطقهای محدودیتهایی را ایجاد کرده که امیدوارم با کاهش ممیزیها، آثار ایرانی بتوانند در سطح جهانی بدرخشند.»
او درباره قضاوت زودهنگام سریالهای تاریخی نیز تأکید میکند: «نمیتوان با تماشای چند قسمت، قضاوت محتوایی دقیقی درباره یک سریال تاریخی داشت. باید کل مجموعه را دید و سپس درباره آن نظر داد. اما از نظر فنی و هنری میتوان توانایی کادر سازنده را حتی در قسمتهای ابتدایی ارزیابی کرد.»
حمیدنژاد درباره وفاداری به تاریخ در سریالهای تاریخی توضیح میدهد: «اگر سوژه درباره شخصیتی حقیقی باشد، فیلمساز باید به مستندات وفادار بماند. اما اگر داستان صرفاً در یک مقطع تاریخی روایت میشود، مهمتر از رویدادهای دقیق، حفظ فضای سیاسی و اجتماعی آن دوران است. در چنین حالتی، پرداخت شخصیتها و حوادث میتواند با درامپردازی همراه شود تا ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند.»
او درباره میزان دخل و تصرف در تاریخ توسط فیلمسازان اضافه میکند: «نیازی نیست تمام شخصیتها و موقعیتها مستقیماً از تاریخ برگرفته شده باشند، اما اگر داستان در یک دوره خاص روایت میشود، جزئیات تاریخی مانند معماری، پوشش و وسایل مورد استفاده باید متناسب با آن زمان باشد.»