واگذاری قیمت بلیت کنسرتهای موسیقی به تهیهکنندگان
به گزارش سلام سینما همزمان با دیماه و آغاز فصل زمستان، کنسرتهای متعددی در گونههای مختلف موسیقی در تهران و شهرستانها برگزار میشوند اما قیمت بلیت این کنسرتها به خصوص در گونه پاپ در مقایسه با فصل گذشته افزایش پیدا کرده است.
قیمت بلیت کنسرتهای موسیقی پاپ در پاییز حداکثر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در سایر شهرهای کشور حداکثر به ۸۵۰ هزار تومان رسیده بود. این در شرایطی است که در دی ماه کف قیمت بلیت کنسرتهای موسیقی در تهران ۱۵۰ هزار تومان و سقف آن یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده و این عدد در سایر شهرهای کشور از ۱۰۰ تا ۹۶۵ هزار تومان متغیر است و با احتساب ۱۰ درصد ارزش افزوده، افزایش نیز پیدا میکند.
قیمت بلیت کنسرت تابعی از متغیرهای زیرساختی همچون اجاره بهای سالنها و هزینههای جانبی، تجهیزات سالن و... است. اجاره بهای سالنها نیز با توجه به تورم، چندبرابر شده است و به دلیل افزایش قیمت دلار و یورو، هزینههای جانبی نیز به نسبت، افزایش پیدا کرده که این موضوع بر قیمت بلیت نیز تاثیر میگذارد.
با توجه به روند افزایش قیمت بلیت، کنسرت به یک کالای لوکس تبدیل شده و دیگر امکان بهرهمندی همه اقشار از آن امکانپذیر نیست؛ همچنین با این روند، بیم آن میرود که فاصله میان هنرمندان و مخاطبان بیشتر شود.
کمترین نرخ افزایش قیمت بلیت کنسرت به تناسب تورم
میلاد ماهانراد تهیهکننده موسیقی درباره افزایش قیمت بلیت کنسرت و تبدیل آن به کالای لوکس گفت: با این موضوع موافق نیستم. در این مقوله، دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد. نخست اینکه آیا قیمت کنسرتها به خصوص گونه موسیقی پاپ افزایش غیرمتعارفی داشته است یا خیر و دوم اینکه استقبال و یا عدماستقبال مردم از این کنسرتها را چگونه ارزیابی کنیم.
ارزانترین صندلی و جایگاه در عادیترین کنسرتها در هیچ کشوری کمتر از ۵۰ دلار نیست
وی گفت: اگر در چند سال اخیر به تناسب تورم و افزایش قیمتهای عمومی جامعه نگاه کنیم، شاید قیمت بلیت کنسرتها جزو اقلام یا خدمات با کمترین نرخ افزایش بوده است. به عنوان مثال معمولا اکنون عرف است که همه مشاغل دستمزد خود را با افراد مشابه در خارج از کشور با نرخ دلار مقایسه میکنند. براین اساس گرانترین بلیت کنسرتهای موسیقی در داخل کشور به کمتر از ۱۷ دلار میرسد.
ماهانراد که تجربه برگزاری کنسرتهای متعددی در اروپا، استرالیا و کانادا را دارد، افزود: در سایر کشورها نرخ بلیت کنسرت و حتی هزینه ورودی به مکانهای عادی زیر ۲۰ دلار نیست. همچنین ارزانترین صندلی و جایگاه در عادیترین کنسرتها در هیچ کشوری کمتر از ۵۰ دلار وجود ندارد حتی مخاطبان برای بلیت کنسرت خوانندگانی همچون تیلور سوئیفت باید چند هزار دلار هزینه پرداخت کنند.
این تهیهکننده موسیقی بیان کرد: براین اساس کاهش قدرت خرید مردم یا کاهش انگیزه حضور آنان در کنسرتها که دلایل مختلف دارد را نباید به دلایلی مانند افزایش غیرمتعارف نرخ بلیت سنجاق کرد.
چگونگی قیمتگذاری بلیت کنسرت
ماهانراد درباره چگونگی تعیین سازوکار قیمتگذاری بلیت کنسرت در کشور گفت: رویهای که تاکنون اجرا میشود به این صورت بوده که تهیهکنندگان هر ساله جلسهای با مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میکنند و در آن جلسه، به طور کلی و توافقی یک افزایش نرخ حداقلی تعیین و توسط همه رعایت میشود.
وی با انتقاد از نرخگذاری سنتی بلیت کنسرت و تعیین الزامات جدید برای آن افزود: در روش نرخگذاری سنتی، ابعاد مختلف خوب رعایت نمیشود. پیشنهادم این است که در نرخگذاری، توان و محبوبیت خواننده و شرکت برگزارکننده، کیفیت برگزاری کنسرت، خلاقیتها و نوآوریهای بهکار رفته همچون نور و صدا، سالن، محل برگزاری کنسرت، تنوع سانسها، شهر محل برگزاری و میزان وضعیت اقتصادی آن شهر ملاک قرار بگیرد و براساس این شاخصها، نظام نرخگذاری را به خود صنف تهیهکنندگان یا خانه موسیقی البته با نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.
اختصاص یارانه دولتی
وقتی سالنهای محدود دولتی، قیمت اجاره خود را نسبت به سالهای گذشته چندین برابر میکنند، چگونه توقع وجود دارد نرخ بلیت کنسرت افزایش پیدا نکند؟
این تهیهکننده موسیقی بیان کرد: برای کنترل قیمت و افزایش انگیزه حضور مردم در کنسرتهای موسیقی باید یارانههایی برای قیمت اجاره سالن، رفتوآمد و اسکان در مراکز اقامتی در اجراهای استانی، کمک به جذب حامی مالی و کاهش هزینههای تبلیغات توسط دولت صورت بگیرد.
وی اظهارداشت: وقتی سالنهای محدود دولتی، قیمت اجاره خود را نسبت به سالهای گذشته چندین برابر میکنند، چگونه این توقع وجود دارد نرخ بلیت کنسرت افزایش پیدا نکند؟ چرا مجموعههای دولتی مانند بانکها و صنایع، نهادها و سازمانهای اقتصادی با هزینههای نجومی، حامی مالی تیمهای فوتبال میشوند که بعضا هیچ نتیجهای در رضایت مردم ندارد اما از کنسرتها حمایت نمیکنند؟ چرا باید بیلبوردها و تبلیغات محیطی با هزینههای نجومی برای تبلیغات هنری مانند کنسرت اختصاص پیدا کند و هیچ تخفیف ویژهای در نظر گرفته نشود؟
ماهانراد در ادامه گفت: دولت با اختصاص یارانه و امتیازهای ویژه به فعالیتها و رویدادهای هنری و موسیقایی بسیار، میتواند به کاهش هزینههای زیرساختی و اساسی کنسرتها کمک کند تا قیمت تمامشده آنها کاهش پیدا کند و در نهایت بتوان کنسرتها را با قیمتهای مناسبتری برگزار و به مردم عرضه کرد.