جستجو در سایت

1404/04/08 20:47

ضربه جنگ ۱۲ روزه به اکران پیرپسر/ فیلم در شرایط عادی صد میلیارد تومان می‌فروخت (۱)

ضربه جنگ ۱۲ روزه به اکران پیرپسر/ فیلم در شرایط عادی صد میلیارد تومان می‌فروخت (۱)
یکی از تهیه‌کنندگان «پیرپسر» با اشاره به این که فروش فیلم تا امروز حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده گفت: اگر شرایط کشور عادی بود، گیشه فیلم «پیرپسر» در دو هفته اولیه اکران از رقم صد میلیارد تومان عبور می‌کرد.

یکی از تهیه‌کنندگان «پیرپسر» با یادآوری این که جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به همه لطمه زد، گفت: روز اول اکران فیلم چهارشنبه ۲۱ خرداد بود و شنبه ۲۳ خرداد جنگ شروع شد. تا چهارشنبه هفته قبل یعنی ۴ تیر عملا در تهران اکران نداشتیم. ولی در شهرستان‌ها مردم به سینما می‌رفتند.

رکورد پیش‌فروش فیلم‌های اجتماعی و کمدی را زدیم

وی با اعلام این خبر که فروش «پیرپسر» در چهار روز نخست با توجه به تعطیلی ۲۴ خرداد به رقم حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان رسید، بیان کرد: سه روز نخست با این فروش رکورد پیش‌فروش فیلم‌های اجتماعی و کمدی را زدیم. قبلا رکورد سه روز نخست در دست فیلم «هفتادسی» با ۹ میلیارد تومان بود. ولی به خاطر حمله دشمن به خاک کشورمان بلیت‌های «پیرپسر» برگشت خورد و مردم به سینما نرفتند.

سروری با گلایه از تعداد سالن‌های در اختیار فیلم گفت: مدت زمان فیلم طولانی است و به همین دلیل سینماداران سانس‌ها و ساعت های خوب را به ما اختصاص نمی دهند. بیشتر سانس‌هایی که به ما می‌دهند ۲ و ۵ بعداز ظهر هستند. در حالی که مردم بیشتر شب‌ها به سینما می‌روند. هر بلای آسمانی که فکر کنید سر فیلم ما آمده است.

وی با تاکید بر این‌که خودمان نخواستیم قیمت بلیت دو برابر بشود، بیان کرد: اگر بخواهید با بلیت ۲ برابر گیشه فیلم را محاسبه کنید، فروش می توانست حدود ۳۰ میلیارد تومان باشد. خودمان نخواستیم در این شرایط معیشتی و اقتصادی مردم بلیت را دوبرابر کنیم و ما اهرمی برای فشار به مردم در مورد گران کردن بلیت سینماها نشویم و شاید همین کوچک‌ترین دلخوشی اهل فرهنگ و سینما را از آنها سلب کنیم. 

سروری با بیان این که متاسفانه جنگ تحمیلی ما را عقب انداخت، گفت: اکران این فیلم اسما از ۲۱ خرداد شروع شد. ولی عملا تاریخ شروع اکران را باید چهارشنبه هفته پیش، ۴ تیر بعد از پایان جنگ تحمیلی بدانیم. هفته بعد هم سینماها سه روز تعطیل عمومی هستند و با توجه به آخر هفته بودن مردم به سفرهای خارج شهر می‌روند که حداقل مدت این تعطیلات، خوش بینانه ۵ روز است. ۱۵ روز عقب هستیم و این ۵ روز تعطیلات ایام سوگواری هم به این ۱۵ روز اضافه می‌شود. 

این تهیه‌کننده ادامه داد: شنیدم شورای صنفی نمایش می خواهد فیلم جدید وارد چرخه اکران کند. این کار واقعا اجحاف در حق فیلم های روی پرده است. مردم این مدت دل و دماغ فیلم دیدن نداشتند و سینماها باز نبود. دو هفته گذشته که کشور درگیر جنگ با دشمن بود نباید برای فیلم‌ها روی پرده محاسبه شود. الان ۱۵ روز از اکران عقب هستیم که باید جبران شود.

وی افزود: ما یک فیلم سخت با زمان بالا ساختیم و سانس‌های نامرغوب را گرفتیم. در کل در چند روز اول۸۰ سالن سینما داشتیم؛ در حالی که بقیه فیلم‌ها بالای ۳۰۰ سالن داشتند. با این حال رکورد زدیم.

رضایت ما از این جهت است که فیلم اکران شده و مردم دارند آن را می‌بینند

سروری ضمن اظهار رضایت از اکران فیلم توضیح داد: رضایت ما از این جهت است که فیلم اکران شده و مردم دارند آن را می‌بینند. چهار سال درگیر پروانه نمایش بودیم و در نهایت با لطف و درایت مدیران جدید سازمان سینمایی مثل آقای فریدزاده این فیلم رنگ پرده را دید. چند فیلم دیگر هم توقیف بودند و این دوستان باعث شدند فیلم ها به چرخه اکران برگردند. تهیه کننده و کارگردان و صاحبان اثر منتهای آروزی شان این است که فیلم‌شان دیده شود. بحث فروش بحث بعدی است.

این تهیه کننده با اشاره به موفقیت فیلم «پیرپسر» در جشنواره‌های جهانی گفت: به جشنواره های مختلف دنیا رفتیم که همه استقبال کردند و گفتند کاش فیلم در کشور خودتان هم اکران شود. ما به این نکته رسیدیم که اگر اجازه اکران ندادند در یوتیوب آن را پخش کنیم. ولی به لطف خدا و با توسل به حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) فیلم وارد چرخه اکران شد.

تهیه کننده فیلم «پیرپسر» با اشاره به لطمه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به فروش فیلمش، عنوان کرد: کمدی‌ها بیشتر در شهرستان و فیلم های اجتماعی بیشتر در تهران فروش دارند. در این ۱۲ روز شهر تهران خیلی خلوت بود و مردم در شهر نبودند که بخواهند فیلم تماشا کنند. معمولا مردم شب‌ها به سینما می روند؛ ولی در این ایام شب در خانه بودند. عمده فروش فیلم مربوط به سه روز بعد از آتش‌بس و پایان جنگ است که مردم به صورت نیم بها بلیت خریده اند.

سروری با تاکید بر این‌که توانستیم بخش خاموش فیلم‌بین کشور را جذب کنیم، گفت: خیلی ها می گفتند ما از دهه ۷۰ و ۸۰ فیلم ندیده ایم. ولی فیلم «پیرپسر» را دیده ایم. باید بسیار قدردان مردم باشیم که به این فیلم توجه کردند.

مدت زمان فیلم بالاست و به همین خاطر سینماداران به ما سانس‌ها و ساعت های خوب نمی‌دهند

وی با یادآوری فروش فیلم‌های قدیمی، افزود: در یک دوره ای وقتی جمعیت ۶۰ میلیون نفر بود، ۸ میلیون نفر به سینما می رفتند. الان برای پرفروش ترین فیلم‌ها ده درصد مردم به سینما می روند. زمانی که فیلم گنج قارون اکران شد، نصف کشور به تماشای فیلم نشستند. فیلم عقاب‌ها حدود ۸ میلیون نفر تماشاچی داشته است.

سروری ادامه داد: اگر شرایط عادی بود ما به تعداد ۶ میلیون نفر مخاطب هم می رسیدیم. امیدوارم به میزان تعداد تماشاچی‌های فیلم‌های کمدی مخاطب داشته باشیم. برای پرفروش‌ترین فیلم‌ها که اغلب فیلم‌های کمدی بودند در سال‌های اخیر در نهایت ۶ میلیون نفر به سینما رفتند که آمارها نشان می‌دهد برخی دوبار فیلم را دیده‌اند. «فسیل» و «هفتاد سی» حدود بیش از ۶ میلیون جمعیت را به سینما کشاندند. در شرایط فعلی تبلیغات سینه به سینه می تواند به فروش فیلم ما کمک کند.

فیلم سینمایی «پیرپسر» دومین تجربه کارگردانی اکتای براهنی در عرصه سینماست. فیلمنامه این اثر نیز به قلم خود او نوشته شده و تهیه‌کنندگی آن را بابک حمیدیان و حنیف سروری به‌صورت مشترک بر عهده داشته‌اند.

در ترکیب بازیگران اصلی، چهره‌های شناخته‌شده‌ای همچون لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولی‌زادگان و حسن پورشیرازی حضور دارند. همچنین جمعی دیگر از بازیگران از جمله محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیم‌نیا، بابک حمیدیان، وحید قاضی‌زاهدی، علی رحیمی، هژیرسام احمدی، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنی‌زاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنج‌پور، غلام‌علی رضایی و عباس پرنیانی نیز در نقش‌های مکمل ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم «پیر پسر» داستان دو برادر میانسال به نام‌های علی و رضا را روایت می‌کند که با پدر زورگو و قلدرشان، غلام، در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنند. آن‌ها تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند و درگیری‌های خانوادگی و تقابل نسل‌ها به اوج خود می‌رسد


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image