جستجو در سایت

1404/06/28 14:27

ستایش گیرمو دل ‌تورو از سینمای کره در جشنواره بوسان

ستایش گیرمو دل ‌تورو از سینمای کره در جشنواره بوسان
گیرمو دل ‌تورو، کارگردان برنده اسکار، در جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان با تحسین از بونگ جون-هو و پارک چان-ووک، سینمای کره را ستود و آن را هم‌خون و هم‌سرنوشت با سینمای مکزیک دانست. او در سخنانش سینمای کره را زنده، خاص و بی‌پروا توصیف کرد و فیلم جدید خود «فرانکشتاین» را بازتابی شخصی از همین نگاه فرهنگی معرفی کرد.
به گزارش سلام سینما

گیرمو دل ‌تورو، فیلمساز مکزیکی و برنده جایزه اسکار، در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، به تحسین سینمای کره جنوبی و دو چهره شاخص آن، بونگ جون-هو و پارک چان-ووک، پرداخت. او با اشاره به نزدیکی فرهنگی میان کره و مکزیک گفت: «کارگردان بونگ و کارگردان پارک شگفت‌انگیز هستند، چون آشوب، طنز، زیبایی شاعرانه و هولناکی را در یک فیلم با هم ترکیب می‌کنند.»

دل ‌تورو فیلم «خاطرات قتل» (Memories of Murder)  ساخته بونگ را نمونه‌ای درخشان از سینمای کره دانست که برخلاف الگوهای آمریکایی، به جای تمرکز بر روند پلیسی، تأملی عمیق و اگزیستانسیالیستی ارائه می‌دهد. او همچنین از فیلم «میزبان» (The Host) به دلیل طراحی هیولا و بازتاب زندگی اجتماعی و خانوادگی کره تمجید کرد و افزود: «این همان کاری است که من نیز در آثارم انجام می‌دهم؛ روایت فرهنگ خودم.»

در بخش دیگری از سخنانش، دل ‌تورو ستایش ویژه‌ای از پارک چان-ووک داشت: «پارک برای من یکی از رمانتیک‌ترین فیلمسازان است؛ نه به معنای سطحی، بلکه به معنای باور به تیرگی و تراژدی اگزیستانسیالیستی. او روح دوقلوی من است.»

این کارگردان تأکید کرد که سینمای کره برخلاف بازارپسندی هالیوودی، بر هویت فرهنگی خود پایبند است و همین ویژگی آن را منحصربه‌فرد کرده است: «من هر بار که می‌خواهم حس زنده بودن بیشتری داشته باشم، فیلم‌های کره‌ای می‌بینم.» او آثاری مانند «شیطان را دیدم» (I Saw the Devil) و «قطار بوسان» (Train to Bussan) را نمونه‌هایی پرقدرت از این جریان خواند.

دل ‌تورو همچنین پیوند میان سینمای خود و سینمای ژانر کره را برجسته کرد و توضیح داد که هر دو از عناصر تخیلی و هیولایی برای کاوش در هویت فرهنگی استفاده می‌کنند. او درباره اقتباس تازه‌اش از «فرانکشتاین» (Frankenstein) گفت این فیلم بازتابی عمیق و شخصی از تجربه زیسته‌اش به‌عنوان یک مکزیکی کاتولیک شصت‌ساله است و تفاوتی اساسی با نگاه مری شلیِ جوان پروتستان دارد.

او با اشاره به فضای قطبی‌شده امروز جهان افزود: «ما همه در میانه طیفی خاکستری زندگی می‌کنیم، نه در دو سوی مطلق خوب یا بد. این چیزی است که سینما باید بازتاب دهد.»


 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image