اما خاکستر
" شعله ور "
کارگردان : حمید نعمتالله
تهیهکننده : محمدرضا شفیعی
نویسندگان : حمید نعمت الله / هادی مقدم دوست
بازیگران : امین حیایی / زری خوشکام / دارا حیایی / پانته آ مهدی نیا / بهمن پرورش / مژگان صابری / فرید قبادی و ...
مدیر فیلمبرداری : روزبه رایگا
صدابردار : علی عدالت دوست
طراح چهره پردازی : مهرداد میرکیانی
طراح صحنه و لباس : محمدرضا شجاعی
مدیر تولید : فرشید رئوفی
مجری طرح : موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
تدوین : مهدی سعدی
توضیحات :
نعمتالله فعالیت سینماییاش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینماییاش را در مقام کارگردان تجربه کرد ؛ فیلم شعله ور پنجمین تجربه بلند سینمایی حمید نعمتالله پس از "بوتیک" ، "بی پولی" ، "آرایش غلیظ" و "رگ خواب" همانطور که از کارگردانش انتظار میرفت فیلم خوبی از آب در آمده است ، هرچند که از لحاظ ساختاری و قصه ضعیفتر از بیپولی، رگ خواب و بوتیک هست و همانند آنها گرم و دوست داشتنی نیست، اما همچون اغلب آثار حمید نعمت الله از لحظه های نابی بهره می برد که از قریحه و غریزه سینمایی سازنده اش حکایت دارد و همچون سایر آثار نعمت الله امضای او پای تمام آثارش دیده میشود و فیلمهایش متمایز با دیگران هستند.
از لحاظ پروداکشن و کارگردانی میتوان گفت که فیلم شعله ور اثری متفاوت در پرونده نعمتالله محسوب میشود و فیلمی سخت و پرلوکیشن بوده است ؛ داستان شعله ور پیرامون شخصیتی به نام فرید با بازی امین حیایی پدری که به تازگی از بند اعتیاد رهایی پیدا کرده است و هم همسرش او را رها کرده است ، این فرد با خلق و خوی خاصی که دارد در تمام مدت با خود فکر میکند که چرا به جایی نرسیده و بقیه موفق شدهاند ، سفر ناگهانی او به زاهدان اما مسیر زندگیاش را تا حدی تغییر میدهد و او را وارد دنیایی میکند که میتواند در آن شخصیت دیگری باشد و پسرش نوید با بازی دارا حیایی در این سفر او را همراهی میکند، غواص قهرمانی که جسدهای غرق شده خانوادهها را بدون چشمداشت مالی از دل آبها بیرون میکشد از قضا در زاهدان حضور دارد و نوید علاقه زیادی به آشنا شدن با این فرد مشهور دارد ، فردی که زمانی همکلاسی فرید بوده و او دل خوشی از اینکه همکلاسیاش به این حد از موفقیت رسیده باشد ندارد و ...
فیلم یک قصهی شخصیتمحور است که روی شخصیت اصلی با بازی قابل توجه امین حیایی متمرکز شده است و از محاسن فیلم میتوان به بازی خوب امین حیایی که کاملاً در خدمت فیلم است و به جرأت میتوان گفت جدیترین و متفاوتترین نقش وی در کل کارنامهی کاری او محسوب میشود که در کنار پسرش دارا حیایی که در اولین تجربه کاری خود در نقش پدر و پسر قرار گرفته است اشاره کرد ؛ علاوه بر بازی عالی امین حیایی که بهخاطر شخصیت عجیبش در فیلم میتواند ماندگار باشد و کارگردانی خوب نعمت الله نباید از کنار طراحی صحنه بی نظیر محمدرضا شجاعی در لوکیشن های زیبای و بکر زاهدان و قاب بندی های ناب و نماهای زیبا روزبه رایگا غافل بود.
موسیقی فیلم ساخته سهراب پورناظری و خواننده آن همایون شجریان است ؛ همین دو اسم کافیست تا انتظارات بیننده از موسیقی به شدت بالا برود و خوشبختانه اینبار بیننده ناامید نمیشود، پیش از این شجریان و پورناظری در پروژه هایی چون رگ خواب و آرایش غلیظ همکاری داشتند و همایون شجریان اینبار برخلاف رگ خواب تنها تیتراژ انتهایی را خوانده است.
از نکات جالب فیلم حضور زری خوشکام ( همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی ) برای اولین بار بعد از انقلاب با نام اصلی خود میباشد؛ وی که عمده فعالیت هایش به قبل از انقلاب و قبل از ازدواجش مربوط می شود پس از ازدواج با علی حاتمی حضور او در سینما کمرنگ گردید و در سالهای بعد از انقلاب نیز، وی با نام زهرا حاتمی تنها در معدود آثاری حاضر شد که به نوعی با همسر و خانوادهاش در ارتباط بودند به عنوان مثال ایفای نقش افتخاری و کوتاه با عنوان زهرا حاتمی در فیلم "جهان پهلوان تختی" در سال ۱۳۷۶ به کارگردانی بهروز افخمی پس از اینکه ساخت فیلم جهان پهلوان تختی به دلیل مرگ علی حاتمی ناتمام ماند، اولین حضور او در یک فیلم سینمائی بعد از انقلاب و در نقش خودش محسوب میشد و پس از آن نیز با کارگردانان دیگری نیز به صورت افتخاری همکاریهایی داشت که از آن جمله باید به فیلم سینمایی "عشق+۲" ساخته رضا کریمی اشاره کرد ، اما اولین تجربه جدی زری خوشکام در سینمای بعد از انقلاب که باز هم با عنوان زهرا حاتمی صورت گرفت ، بازی در فیلم سینمائی "سیمای زنی در دوردست" به کارگردانی دامادش علی مصفا در سال ۱۳۸۲ بود و آخرین حضور سینمایی وی در فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" اولین ساخته بلند صفی یزدانیان در سال 1394 به نقش حوا خانم در کنار داماد و دخترش بودهاست ؛ اما میتوان گفت شعله ور اولین حضور زری خوشکام با نام اصلی اش در سینمای بعد از انقلاب است ؛ نکته دیگر فیلم استفاده از بهمن پرورش غواص کرد کرمانشاهی است که به جادوگر آبها شهرت یافته است به عنوان بازیگر فیلم اشاره کرد.
علاوه بر فیلمنامه نسبتاً ضعیف فیلم ، زمان زیاد و ریتم کند فیلم شاید یکی از معایب اصلی فیلم باشد که در اکران بتوان با کوتاه کردن دقایقی از فیلم و تندتر کردن ریتم قصه تماشاگر را بیشتر با فیلم همراه کند؛ در این فیلم نیز نعمت الله فراوان از نریشن بهره برده، شاید این نریشن ها به ایجاد ارتباط بهتر مخاطبان کمک می کند و از دشواری درک فیلم می کاهد، اما به همان نسبت چون از جنبه سمعی برخوردار است و نه بصری از ارزشهای فیلم می کاهد و استفاده زیاد از این تمهید در فیلم اثرات منفی به جا گذاشته است.
فیلم شعله ور نمیتواند موفقیتهای آثار قبلی نعمتالله را تکرار کند ولی عملاً فیلم بدی نیست و انتظارات از این کارگردان و همچنین پتانسیلهای فیلم که تا حد زیادی از دست رفتهاند بالاست و صرفاً نمیتوان فیلم را ضعیف تلقی کرد و یا آن را یک اثر به یادماندنی توصیف کرد بلکه فقط میتوان آن را یک اثر معمولی با برخی ویژگیهای بد و خوب توصیف کرد.