جستجو در سایت

1404/02/24 12:30

«بالرین» یخ روابط سینمایی آمریکا و روسیه را آب کرد

«بالرین» یخ روابط سینمایی آمریکا و روسیه را آب کرد
پس از سه سال وقفه در پی جنگ اوکراین، یک استودیو آمریکایی نخستین قدم را برای بازگشت هالیوود به بازار سینمایی روسیه برداشت و اعلام کرد فیلم «بالرین» با بازی آنا د آرماس از ۵ ژوئن در این کشور اکران خواهد شد؛ اقدامی که می‌تواند نویدبخش پایان یخبندان سینمایی میان دو کشور باشد.
به گزارش سلام سینما

با گذشت بیش از سه سال از توقف فعالیت‌های هالیوود در روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین، به نظر می‌رسد استودیوها در آستانه بازگشتی محتاطانه به بازار پرمنفعت روسیه هستند.

در اقدامی بحث‌برانگیز، شرکت Lionsgate تصمیم گرفته است فیلم فرعی مجموعه «جان ویک» با نام «بالرین» با بازی آنا د آرماس را از تاریخ ۵ ژوئن در روسیه اکران کند. این فیلم از طریق شرکت توزیع روسی Atmosfera Kino به نمایش درخواهد آمد.

سخنگوی Lionsgate از اظهار نظر رسمی خودداری کرده، اما منبعی آگاه به ورایتی گفته است که این استودیو با توجه به گذر زمان و تغییر فضای ذهنی، آماده است تا «به‌صورت موردی» در روسیه فعالیت داشته باشد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از تهیه‌کنندگان حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۵، از باز شدن فضای همکاری و حضور فعال خریداران روس در این رویداد خبر می‌دهند.

در سال‌های اخیر، با کاهش درآمد گیشه جهانی و تضعیف بازار چین، بازگشت به بازار روسیه که پیش از جنگ ششمین بازار بزرگ سینمای جهان بود، برای هالیوود وسوسه‌برانگیز شده است. طبق داده‌ها، فیلم‌های هالیوودی در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار در روسیه فروش داشته‌اند.

همچنین، پس از مذاکراتی که اوایل سال جاری بین مقامات روسیه و آمریکا در عربستان سعودی صورت گرفت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به دنبال امضای توافقاتی برای توسعه اقتصادی با روسیه است. مارکو روبیو وزیر امور خارجه نیز از «فرصت‌های فوق‌العاده اقتصادی برای شرکت‌های آمریکایی پس از صلح با اوکراین» سخن گفته است.

اگرچه استودیوهای بزرگی چون مارول، پارامونت، یونیورسال و سونی همچنان برنامه‌ای برای بازگشت رسمی به روسیه ندارند، اما فیلم‌هایی چون «Oppenheimer» از یونیورسال به‌صورت غیررسمی در این کشور اکران شده‌اند و درآمدی حدود ۲.۴ میلیون دلار کسب کرده‌اند.

در همین حال، شرکت‌های مستقل آمریکایی مانند A24، Neon و FilmNation در سال‌های گذشته به توزیع آثار خود در روسیه ادامه داده‌اند. برای مثال، فیلم «Anora» با دیالوگ‌هایی به زبان روسی، در این کشور بیش از ۳ میلیون دلار فروش داشته است.

فعالان صنعت سینما معتقدند که با گذشت زمان و فشارهای اقتصادی، بازگشت رسمی استودیوها به بازار روسیه «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که بازسازی روابط با تماشاگران روس، که بسیاری از آن‌ها پس از ترک ناگهانی بازار توسط استودیوها احساس بی‌اعتمادی کرده‌اند، نیاز به زمان دارد.

به گفته اولگا زینیاکووا، رئیس زنجیره سینمایی Karo: «بازار تغییر کرده است. در نبود استودیوهای آمریکایی، سینمای روسیه فرصت رشد بیشتری پیدا کرد.»

منبع: variety


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image