داروغه زاده: ماجرای فیلم های توقیفی به کجا رسید؟
به گزارش سلام سینما، ابراهیم داروغهزاده معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در لایو اینستاگرامی خانه هنرمندان ایران در گفتوگو با کیوان کثیریان به راز و رمز فیلمهای توقیفی در دوران مسئولیت اشاره کرد.
*برای اجرای قانون بارها و بارها به دادگاه احضار شدم. من برای 35 فیلم که در دو سال اکران شده بود، متهم بودم و بعد از دهها جلسه دادگاه 28 اسفند 98 به لطف کرونا تبرئه شدم.
*مساله اصلی در این آییننامه فعلی صدور پروانه نمایش فیلم این است که عمده موارد و بندها به طور کیفی مطرح شدهاند. حال وقتی همین کلیت به یک شورای 9 نفره میرسد، تعابیر و تفاسیر وسیعتری هم پیدا میکند.
*در دوره مسئولیت من همه اعضای شورای 9 نفره مورد وثوق نظام بودند و شاید نمیشد همسوتر از این ترکیب پیدا کرد. با این وجود در همین دو سال مشکلات زیادی با خروجی تصمیمات شورا از سوی نهادهای غیردولتی داشتیم.
* وقتی شورایی بستهتر نسبت به نیازهای سینمایی سرکار میآیند و نهادهایی خارج از دولت هستند که تصمیمات همین شورای بسته را برنمیتابند، اوضاع برای سینما سخت میشود.
*اول جدا از آییننامه صدور مجوز نمایش فیلم که خود تفسیربردار و دچار مشکل است، ساختار اجرایی آییننامه نیز مشکل دارد.
*سینما را ما اختراع نکردهایم و بنابراین میتوانیم از کشورهای غربی در بحث ساختارهایشان الگو بگیریم.
*معاون نظارت و ارزشیابی کسی است که باید در تعامل با سینماگران و اعضای شورا سعی کند نظراتشان را به یکدیگر نزدیک کند و خروجی این تعامل نیز اعطای پروانه نمایش است که باز هم تضمینی بر اجرایی شدن آن نیست.
*متاسفانه بدبینی به سینما زیاد است و نهادهای مختلف به خود اجازه میدهند برداشتهای مختلف کنند.
*نمایش فیلم «متری شش و نیم» دو بار نامه زده شد که دبیر جشنواره فیلم فجر نباید آن را نمایش دهد و من تحت هر شرایطی فیلم را نمایش دادم. این فیلم اگر در جشنواره اکران نمیشد، هیچ وقت دیگری هم اکران نمیشد.
پیمان معادی در فیلم «متری شیش و نیم»
* در دوره آقای شمقدری فشارها کمتر و دست او برای حل مشکل بسیاری از فیلمها بازتر بود.
*ماجرای فیلمهای توقیفی به کجا رسید؟
*فیلم خرس را به شورای بازبینی دادم اما مالک آن موسسه رسانههای تصویری بود و متولی برای پیگیری پخش آن وجود نداشت تا فیلم نمایش داده شود.
مریلا زارعی در فیلم «خرس»
*جلسات زیادی برای حل مشکل اکران «آشغالهای دوست داشتنی» داشتیم. زیرا سیستمهای امنیتی نیز با فیلم موضع داشتند و توانستیم به تدریج و با سختی مشکلات آن را حل کنیم.
صابرابر در نمایی از فیلم «آشغال های دوست داشتنی»
*فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» قبل از حضور من توسط شورای نمایش فیلم رد شده و هم آقای ایوبی و هم وزیر وقت آقای جنتی موافق اکرانش نبودند. حتی فیلم شورای عالی نمایش نیز رسیده بود و آنها نیز به اتفاق مخالف اکرانش بودند.
مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی در فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین بهاره تینا»
*نه من و نه هیچ یک از اعضای شورا فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری را ندیدیم و فیلم قبلا کنار گذاشته شده بود. زیرا مساله و مشکل حجاب زنان را داشت و فیلم اصلا به دست مان نرسید.
*اگر «کاناپه» در دوران آقای شمقدری با مشکل اکران رو به رو میشد، در نهایت به اکران میرسید.
فرگل فربخش و بابک حمیدیان در «کاناپه»
* پرونده رستاخیز هم قبل از حضور من در این سمت بسته شده بود. وقتی فیلمی اکران و از پرده پایین کشیده میشود اختیارش دیگر از سامان سینمایی خارج است.
* درباره فیلم «رستاخیز» بین فقها و مجتهدان جامع الشرایط اختلاف نظر است، دیگر چه انتظاری از شورای نمایش برای حل ماجرا میرود؟
* شرایط ممیزی در سینمای ایران باعث سردرگمی فیلمساز میشود و او را از مدیریت سینما دور میکند. در چنین وضعی فیلمساز به فکر فرار از لایه ممیزی میافتد و این شرایط فیلمسازی را از روند طبیعی خود خارج میکند.