بهترین فیلم های جنایی سال 2022 | از دست ندید!
این خبر بروزرسانی میشود.
اختصاصی سلام سینما – ژانر جنایی مخصوص فیلمبازهای حرفهای و کسانی است که از تماشای فیلم فقط به دنبال گذران اوقات فراغت نیستند، بلکه علاوه بر هیجان، مشتاقاند تا کمی از از فکر و هوش خود کار بگیرند. فیلمهای ژانر جنایی در سال 2022 نیز از عناوین جذاب و داستانهای کنجکاوکنندهای برخوردار است که در یادداشت به معرفی ده فیلم جنایی برتر امسال براساس آراء کاربران سایت IMDb میپردازیم. فیلمهای با امتیاز بالای 5.5 و تعداد آراء بالای 1000 در این لیست حضور دارند.
کدام یک از فیلمهای جنایی امسال را تاکنون تماشا کردهاید؟
10 – فیلم جنایی برج مقاومت (The Takedown | 2022)
ژانر: اکشن، کمدی، جنایی
امتیاز: 5.7 (5743 رأی)
یک فیلم اکشن چقدر باید هوشمندانه باشد تا از یک فیلم اکشن هالیوودی هوشمندانهتر بشود؟ حتماً که نباید فیلمی عجیب و غریب باشد. لازم هم نیست کسلکننده باشد. فیلم جذاب و هوشمندانه «برج مقاومت»(The Takedown) به کارگردانی لویی لتریر یکی از این نمونهها میباشد که ستارههایی همچون عمر سی و لوران لافیت را در خود جای داده است.
این یک فیلم پلیسی رفاقتی و درباره دو همکار قدیمی است که برای حل مسئله یک قتل در پاریس دوباره با یکدیگر همراه شده و در این میان یک توطئه تروریستی برتریطلب سفیدپوستانه را کشف میکنند. «برج مقاومت(The Takedown) من را یاد «پسران بد»(Bad Boys)، «ساعت شلوغی»(Rush Hour) و «هابز و شاو»(Hobbs & Shaw) میاندازد اما نسبت به دوتای اول، انتقاد بیشتری از پلیس میکند و بسیار معقولانهتر از مورد آخر است.
این فیلم اوقات خوشی را برای بیننده رقم میزند: یک کمدی اکشن درست و حسابی و پنجرهای رو به اینکه چگونه یک کارگردان فرانسوی با تعداد بسیار زیادی از پروژههای آمریکایی میتواند تأثیرات را گلچین کرده و آن را به یک حس تشخیص و درک هنری با جذابیتی گسترده تبدیل کند، همه اینها در حالی که بازیگرانش را برای شکست نازیها هدایت میکند.
اگر با این ژانر آشنا باشید، عناصر آشنا را پیدا خواهید کرد. دو کاراکتر مرد اصلی با شخصیتها و استعدادهای مکمل/متناقض و یک کاراکتر زن اصلی با شخصیتی نسبتاً جدی که یک یا هردوی مردها از او خوششان میآید.
9- فیلم جنایی بادآورده (Windfall | 2022)
ژانر: جنایی، درام، هیجانانگیز
امتیاز: 5.7 (21171 رأی)
موقعیتهای پرتنش معمولاً آن روی بد افراد را نشان میدهند و موقعیتهای کمی هستند که به اندازه حمله به خانه و گروگانگیری پتانسیل این میزان تنش را داشته باشند.
در فیلم «بادآورده»(Windfall) که جدیدترین اثر کارگردان «یکی را دوست دارم»(I Love Someone) یعنی چارلی مکداول است، سه شخصیت اصلی و بینام داستان با ورود بدون اجازۀ فردی بینام(جیسون سِگِل) برای کمی خوشگذرانی به خانۀ تعطیلاتی یک مدیرعامل ثروتمند کثیف (جسی پلمونز) که ناگهان به همراه همسرش (لیلی کالینز) از راه میرسند، مورد آزمایش قرار میگیرند.
این فیلم در اولین روزهای پاندمی ایدهپردازی و تولید شده است، آن زمانی که همه در خانه گیر افتاده بودند و نمیدانستند قرار است بعداً چه شود و این ترسها به خوبی به مخاطب فیلم انتقال داده شدهاند. «بادآورده»(Windfall) فیلمی دلهرهآور، ساده و خوشساخت است و به اندازه درخواست مخاطبش ارائه میدهد؛ فیلمی معمولی اما از آن فیلمهای صمیمانه و شخصیتمحور که تا مدتها پس از تمام شدن تیتراژ پایانی همراهتان خواهد بود.
در تبلیغات، «بادآورده»(Windfall) را فیلمی "هیچکاکی" معرفی کردهاند، و این ثأثیرات از لحظهای که تیتراژ ابتدایی پخش میشود واضحاند؛ فونت کلاسیک و قدیمی به همراه موسیقی ارکستری. نحوه محو شدن عناوین آغازین بر پاسیوی سنگی و آرامشبخش خانه، حال و هوای فیلم را القا میکنند و موسیقیِ در حال پخش تنها چیزی است که حقیقتاً وحشتهای آینده را به تصویر میکشد.
با کاراکتر سگل آشنا میشویم که در حال گشتن در این ملک است و طرح خانهای را مورد بررسی قرار میدهد که قرار است کل فیلم را در آن بگذرانیم و بدون هیچ دیالوگی، راحت میتوان فهمید او کیست. او آدمی خوشقلب اما احمق و بیعرضه است، بازندهای تنها که بیاجازه وارد خانههای تعطیلاتی مردم میشود تا چیزی به جز بیحسی وجود و هستی خودش را احساس کند.
عملکرد سگل بینظیر بوده و قرار است مخاطبانی را که او را در نقش فرد احمق کمدیهای سینمایی دیدهاند یا او را از سریال «آشنایی با مادر»(How I Met Your Mother) میشناسند، شگفتزده کند.
8- فیلم جنایی آمبولانس (Ambulance | 2022)
ژانر: اکشن، جنایی، درام
امتیاز: 6.1 (52385 رأی)
"کار خاصی نکردنِ" مایکل بِی برای بقیه یعنی "کاری خیلی خیلی عظیم". «آمبولانس»(Ambulance) پانزدهمین فیلم سینمایی این متخصص اکشن، به عنوان بازگشتی به ریشههای او معرفی شده و در تابستان 2020 به سرعت و تنها با بخشی از بودجهای که معمولاً در اختیار دارد فیلمبرداری شد. البته ریشههای او چیزهای ظریف و کوچکی نبودند و «آمبولانس»(Ambulance) هم اینطور نیست اما این فیلم بیشتر به اوج کارنامه کاری بِی یعنی «صخره»(Rock) شبیه است.
پس از شکست فیلم آخرش «شش طبقه زیر زمین»(6 Underground)، «آمبولانس»(Ambulance) نمونه خوبی از چگونگی فیلمسازی تحت پارامترهای محدود است. داستان رک و راست فیلم که از فیلمی دانمارکی به همین نام گرفته شده، بیعیب و نقص است: دو برادر، یکی خوشقلب (یحیی عبدالمتین دوم) و دیگری تقریباً روانی (جیک جیلنهال)، یک گروگان امدادگر (ایزا گونزالس) و یک آمبولانس، در برابر کل اداره پلیس لس آنجلس.
در تئوری، فیلم درباره سرقت از بانک است اما در عمل از این بخش تقریباً به سرعت تمام میشود چرا که در اصل یک فیلم تعقیب و گریز است؛ این فیلم هم مثل «سرعت»(Speed)، اتوبانهای بتُنی لس آنجلس را میدان اصلی خود کرده است.
7- فیلم جنایی کیمی (Kimi | 2022)
ژانر: جنایی، درام، هیجانانگیز
امتیاز: 6.3 (27038 رأی)
فیلمی هیجانانگیز و به سبک مداربستهای در عصری که همه میدانند در تمام لحظات حتی شاید توسط همان وسیلهای که با آن تماشایش میکنند، تحت نظر هستند. «کیمی»(Kimi) به کارگردانی استیون سودربرگ در ژانر خود فیلمی ساده اما راضیکننده است که از قهرمان آگورافوبی (برزنهراس) خود برای طرح این سؤال استفاده میکند که مردم باید در این زمانه که همه چیز در دسترس همه است، با بدبینی خود چه کنند؟
نام قهرمان داستان آنجلا چایلدز است که زوئی کراویتز نقشش را ایفا میکند. از وقتی کرونا به سیاتل آمده، پایش را از آپارتمان زیبایش بیرون نگذاشته و نیازی هم به این کار نداشته است: دنیای مدرن برای خانهنشینی ساخته شده و آنجلا میتواند تقریباً هر چیزی را که نیاز دارد در خانه داشته باشد، از جمله احساس تعلق به همسایهای(بایرون باورز) که از پنجره خانه نگاهش میکند.
او حقوقی بیدردسر از طرف شغلی که در شرکت آمیگدالا دارد که چند روز دیگر قرار است به خاطر محصول جدید و اَلِکسا - مانندشان به نام کیمی، سهامشان را برای فروش در دسترس عموم قرار دهند، دریافت میکند اما همه چیز به آرامی پیش نمیرود.
6- فیلم جنایی مرگ روی نیل (Death on the Nile | 2022)
ژانر: جنایی، درام، معمایی
امتیاز: 6.3 (125137 رأی)
«قتل در قطار سریعالسیر شرق»(Murder on the Orient Express) اثر کِنِت برانا، در سال 2017 و با اقتباسی پرزرق و برق اما وفادارانه از آثار پلیسی همیشگی آگاتا کریستی ساخته شد. این فیلم یکی از معدود فیلمهای اخیر هالیوود بود که علیرغم استفاده از هیچگونه اسپندکس و سیمبیوت، به موفقیت واقعی دست پیدا کرد و برای پیدا کردن دلایلش نیاز نیست کارآگاه خبرهای باشید.
محبوبیت برند بسیاری از بخشهای بزرگ کار را پیش برد اما خود فیلم حداقل سه مزیت غیر قابل انکار دیگر نیز داشت: قدرت ستارههای گروه بازیگران، گران و عالی بودن فیلمبرداری 65 میلیمتری آن و سایز سبیل شخصیت اصلی.
اینکه «مرگ روی نیل»(Death on the Nile) از هر نظر داستان معمایی راضیکنندهتری است، بیشترش به منبع اصلی فیلم برمیگردد که از زبان حقوقی و پیچیده «قتل در قطار سریعالسیر شرق»(Murder on the Orient Express) دوری کرده و جایش را به ترحم انسانی و جنایات قلبی داده است.
با این حال، نقطه قوت واقعی دومین سفر ظاهراً نفرینشده برانا به عنوان کارآگاه هرکول پوآرو – فیلمی که به خاطر کرونا به تعویق افتاد و توسط بازیگرانی طلسم شد که پاندمی را صرف آسیب زدن به حرفهشان کردند – در این است که هر آنچه فیلم اول عالی انجام داد بود را دو برابر کرده است.
5- فیلم جنایی عنکبوت مقدس (Holy Spider | 2022)
ژانر: جنایی، درام، هیجانانگیز
امتیاز: 6.5 (3443 رأی)
جنایات، پیگرد و مجازات نهایی یک قاتل در دنیای واقعی که در اوایل دهه 2000 در ایران در کمین زنان خیابانیِ از همه جا بیخبر بوده است، به طرز وحشتناکی در این داستان پرهیجان به تصویر کشیده شده است.
«عنکبوت مقدس»(Holy Spider) به کارگردانی علی عباسی از نظر فرم و تلهگذاری یادآور فیلمهایی همچون «زودیاک»(Zodiac) دیوید فینچر، «شکارچی انسان»(Manhunter) مایکل مان و اثر اقتباسی سال 1967 از رمان «در کمال خونسردی»(In Cold Blood) اثر ترومن کاپوتی است. این فیلم ظاهراً با عرفهای ژانرش مطابقت دارد، به ویژه اينكه شرور حسابگر و بياحساس فيلم توسط يك قهرمان زن باهوش دنبال ميشود.
سعيد حنايي واقعي – كه در مطبوعات او را "قاتل عنكبوتی" ناميدهاند – یک کهنه سرباز بوده که سپس به کارگری ساختمان مشغول شده است و یک همسر و سه فرزند کوچک دارد. حنایی از سال 2000 تا 2001 شانزده زن خیابانی را به قتل رسانده و اعتقادش بر این بوده که دستور خدا را انجام میدهد. فیلم با سرخوشی حنایی از یکی از قتلهایش شروع میشود، قتلهایی که پلیس مشهد علاقهای به جلوگیری از آنها نشان نمیدهد.
گزارشگر رحیمی (زر امیرابراهیمی) که از این بیاشتیاقی و بیخیالی مسئولین ترسیده است و خود را مسئول مجازات قاتل میداند. اما قبل از اینکه بتواند این کار را انجام دهد، سعید به کشت و کشتار خود ادامه میدهد: قتلهایی که عباسی آنچنان به درستی بازسازی کرده و به تصویر کشیده است که شاید بعضیها تحمل دیدنشان را نداشته باشند.
4- فیلم جنایی یونیفرم (The Outfit | 2022)
ژانر: جنایی، درام، معمایی
امتیاز: 7.1 (26910 رأی)
«یونیفرم»(The Outfit) با زیبایی، دقت و تخصص ساخته و پرداخته شده و اولین تجربه کارگردانی گراهام مور را رقم زده است. مارک رایلنس کنترل فیلم را به دست گرفته و در شیکاگوی دهه 1950 سرنوشتش با گانگسترها گره میخورد. «یونیفرم»(The Outfit) پازلی هوشمندانه از داستانی است که بخشهای مختلف آن با یکدیگر پیوستگی دارند و کلاً در یکی دو اتاق تاریک به وقوع میپیوندند.
رایلنس عملکردی چشمگیر دارد و گروه کوچکی از بازیگران نیز او را همراهی میکنند، از جمله سایمون راسل بیل. این فیلم در ابتدا ممکن است مانند اقتباسی از یک نمایشنامه به نظر برسد، یا حتی اثری که در دوران قرنطینه کووید-19 ساخته شده است.
صبح یکی از روزهای سرد دسامبر، یک خیاط انگلیسی به نام لئونارد (مارک رایلنس) به سمت مغازه کوچک خود در شیکاگو راهی میشود و تا پایان فیلم خروجش از مغازه را نخواهیم دید. در ساعاتی که بین ورود و خروج او میگذرند اتفاقاتی میافتد که هم روزمره و هم پرخشونت هستند و در این میان لئونارد درگیر ماجراهای یک خانواده گانگستر در آن محله میشود – که رئیسشان روی بویل (بیل) پس از آنکه لئونارد رسماً بدون اسکناسی در جیب به آمریکا آمده بود، اولین مشتری او شده و لئونارد نیز به او وفادار مانده است.
3- فیلم جنایی وزن غیرقابل تحمل استعداد عظیم (The Unbearable Weight of Massive Talent | 2022)
ژانر: کمدی، جنایی، اکشن
امتیاز: 7.1 (53217 رأی)
طرفدار قدیمی نیکلاس کیج بودن یعنی داشتن خاطراتی بسیار خصوصی مانند این که با داستان زندگی خودتان ترکیب شده است. این دقیقاً همان چیزی است که تام گورمیکان، کارگردان و یکی از نویسندگان فیلم «وزن غیرقابل تحمل استعداد عظیم»(The Unbearable Wieght of Massive Talent) و نویسنده دیگر آن یعنی کوین اِتِن، از ارتباط و وابستگی بین کیج و طرفدارانش درک میکنند.
سازندگان این فیلم از همین همزیستی بین طرفدار و بازیگر استفاده کرده و فراداستانی خلق کردهاند که علاوه بر اینها، به رابطه بین بازیگر و شخصیت جلوی دوربین او از دیدگاه اهداف فیلمسازیِ دائماً در حال تغییر هالیوود معاصر نیز میپردازد.
وقتی فیلم با دختر نوجوانی شروع شد که در حال تماشای یکی از فیلمهای سال 1997 کیج به نام «هواپیمای محکومین»(Con Air)، او را یک "اسطوره لعنتی" خطاب کرد، مشخص میشود که کار را دست کاردان سپردهاند. سکانس بعد، کیج را میبینیم که در نقش نسخه تخیلی خودش به نام نیک کیج در بلوار سانسِت در حال رفتن به سمت هتل شاتو مارمونت برای قراری است که با یک کارگردان دارد.
2- فیلم جنایی تصمیم به رفتن (Decision to Leave | 2022)
ژانر: جنایی، درام، معمایی
امتیاز: 7.4 (1020 رأی)
چنین جملهای واقعاً عجیب است: «رمانتیکترین فیلم سال تا به اینجا، یک داستان پلیسی است». اما خب اگر بدانید کارگردان آن پارک چان-ووک است که فیلمی به نام «اولدبوی»(Oldboy) را در کارنامه دارد، کمتر متعجب خواهید شد. او که ملودرامهای اپرایی و انتقامجویانهاش راه را برای یک سری از داستانهای عاشقانۀ بیقائده و هیچکاکی درباره "انحرافات" گوناگون باز کردهاند، فیلمی دلهرهآور و کارآگاهی به نام «تصمیم به رفتن»(Decision to Leave) را ساخته است.
تنش و زمینهسازی، رویاروییهای عاطفی بزرگ، استفاده مبتکرانه از تکنولوژی تلفن همراه که اغلب مانعی برای فیلمهای دلهرهآور امروزی است، الگوهای ثابت باب روز از جمله تعقیب و گریزی فوقالعاده روی پشت بام، و پیچشهای هوشمندانه و دلپذیر داستان در نوع خود بسیار هیچکاکی هستند. اما سبک فیلم تقلیدی از سبک هیچکاک به حساب نمیآید؛ این از آن فیلمهای هیچکاکی است که توسط کسی ساخته شده که لزوما ً تا به حال فیلمهای هیچکاک را ندیده است.
1- فیلم جنایی بتمن (The Batman | 2022)
ژانر: اکشن، جنایی، درام
امتیاز: 7.9 (539518 رأی)
آیا هنوز هم به بازسازی دیگری از "بتمن" نیاز داریم؟ جواب، بعد از دیدن فیلم خارقالعادۀ «بتمن»(The Batman) اثر مت ریوز، ظاهراً "بله"ای قوی است. داستان شوالیه سیاه آنقدر بارها و بارها گفته و تکرار شده که شاید فکر کنید دیگر چیزی از این کاراکتر برای گفتن باقی نمانده است اما همچنان ریوز و همکارانش حماسهای بزرگ، شوم و رویایی خلق کردهاند.
«بتمن»(The Batman) ترکیبی از ژانرهای اکشن-ماجراجویی، معمایی، ترسناک، نوآر و حتی کمی هم رمانتیک به عنوان جایزهای برای مخاطب. اینجا لحظاتی وجود داشتند که باعث شدند از خودم بپرسم: "وای! آیا این واقعاً بهترین فیلم بتمن نیست؟" شاید باشد.
فکر نمیکنم اورجینال خطاب کردن «بتمن»(The Batman) عادلانه باشد. این فیلم نه تنها با استفاده از دههها کتاب کامیک ساخته شده، بلکه از بسیاری فیلمهای دیگر نیز شدیداً تأثیر پذیرفته است.
ریوز از اینکه نشان دهد از چه چیزهایی تأثیر پذیرفته خجالت نمیکشد و در اینجا نیز لحظاتی وجود دارند که یادآور فیلمهای «محرمانه لس آنجلس»(LA Confidential)، «زودیاک»(Zodiac) و از همه برجستهتر «هفت»(Se7en) هستند. اما هیچکدام از اینها باعث نمیشوند فیلم نسخهای کپیشده باشد.
«بتمن»(The Batman) علیرغم بازخوانیهای واضحی که دارد، یکجورهایی ابتکاری، و حتی انرژیبخش، به نظر میرسد. به ما یادآوری میکند که حتی در چشمانداز فعلی ما از فیلمهای فرنچایزی، یک کارگردان خفن هنوز هم میتواند از قدیمیها چیزی تازه از آب درآورد.
منابع: Hollywood Reporter, Screen Daily, Guardian, Variety, IMDb