نکته روز پنجم جشنواره فجر چهلم: یک جنگ زنانه
اختصاصی سلام سینما - زنان همیشه در سینمای دفاع مقدس نقشی فرعی داشتهاند. حتی اگر در نقشهای مکمل هم قرار میگرفتند، کاراکتر آنها منفعل و خنثی بوده و هرگز نقشی جدی در میدان مبارزه نداشته. یکی از اولین تلاشها برای نمایش زن در خط مقدم مربوط به «شببهخیر فرمانده» بود. فیلمی که موردتوجه قرار نگرفت اما یک قهرمان زن داشت که لادن مستوفی نقشش را به زیبایی ایفا کرد.
نکته روز اول فجر۴۰: مهدویان و همه ی آن فیلم های ساخته نشده
نکته روز دوم فجر۴۰: هم اکنون یک فیلم دادگاهی با پژمان جمشیدی
نکته روز سوم فجر ۴۰: شکارچی تنها در میان دستهٔ گرگ ها!
مورد ویژه روز چهارم فجر۴۰: تدوینگر تمام فصول، کهن اما جوان
منیر قیدی با «ویلاییها» اتفاقی غیرمنتظره را رقم زد. کسی انتظارش را نداشت که یک فیلم اول بتواند تصویر متفاوتی از زنان در جنگ به نمایش بگذارد. نکته «ویلاییها» تنها در نمایش حضور زنان در جنگ نبود. هرچند این حضور را در پشت خط مقدم و بهعنوان نیروی پشتیبان تعریف میکرد؛ اما آنچه بهاندازه پرداختن به مجمع زنان در پشت جبهه مهم به نظر میرسید، تلاش منیر قیدی برای خلق طیف متنوعی از کاراکترها با اخلاقیات متفاوت و مهمتر از آن متناقض در یکخانه بود. از زن افراطی و خام فرمانده تا مادربزرگ احساسی و دنیادیده تا مادر عصیانگر و مدرن.
«ویلاییها» باعث شد همه منیر قیدی را جدی بگیرد. او هم همان مسیر را ادامه داد تا امروز شاهد نمایش دومین فیلم مهمش باشیم. فیلمی که این بار حتی یکقدم جلوتر رفته و زنان را در میدان نبرد به تصویر کشیده است. داستان فیلم نهتنها زنانه که به نظر فمینیستی هم میآید. در اوج جنگ، شهر سقوط کرده اما گروهی زنان، هرکدام به دلایل شخصی خود که احتمالاً از تعلق خاطرهای زنانه نشئت میگیرد، تصمیم میگیرند بمانند و اجازه ندهند که شهر سقوط کند.
موضوع فیلم «دسته دختران» جالب به نظر میآید. اما نکته مهم این است که ببینیم قیدی تا چه اندازه عواطف و منطق زنانه خود را رها کرده است. فیلم درصورتیکه با منطقهای مردانه جنگی منطبق باشد و جنگ را همانطور که همهٔ این سالها مردان نشانمان دادهاند تصویر کرده باشد، شکست خواهد خورد.
یک نکته مهم دیگر درباره فیلم تیم بازیگری آن است که در رأسش نیکی کریمی قرار گرفته. پانتهآ پناهیها، هدی زینالعابدین و فرشته حسینی هم دیگر بازیگران فیلم هستند. باید دید آیا توانستهاند از آن ظرافت مدرن و شهری و زیست مرفه و لیبرال کنده شوند و خود را بهراستی به کاراکترهای جنگزده نزدیک کنند یا نه خصوصاً دو بازیگر جوانتر. کنترل تیم بازیگری چالشبرانگیزترین بخش کارگردانی فنی قیدی بهحساب میآید و باید ببینیم چطور از پس آن برآمده است.