ورایتی: محتوای تمثیلی زالاوا شگفت انگیز است
به گزارش سلام سینما، فیلم «زالاوا» نخستین ساخته ارسلان امیری در اولین حضور بین المللی خود، در بخش هفته منتقدان جشنواره ونیز 2021 حضور پیدا کرد و توانست جایزه بهترین فیلم هفته منتقدان (بخش جنبی جشنواره ونیز که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می شود) و همچنین جایزه فیپرشی (انجمن بین المللی منتقدان فیلم) را از آن خود کند.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آلیسا سیمون از منتقدان ورایتی، در مطلبی به بررسی و نقد فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری پرداخته است.
منتقد ورایتی در این مطلب نوشته: فیلم سینمایی زالاوا در ژانر وحشت است که داستان آن در سال ۱۹۷۸ در یک روستای کوهستانی کُردی روایت میشود و داستان آن در واقع جدال باورهای علمی با خرافات و باورهای گروهی است. مضمونی که با شرایط این روزها نیز مرتبط است. سیمون در ادامه مینویسد که این فیلم پیش از آنکه وارد قسمت تراژدی شود کارش را با حس شوخ طبعی آغاز میکند.
ارسلان امیری که خودش از اقلیتهای کُرد در ایران است فیلمی با اعتماد به نفس منطبق بر ادبیات سینمایی ساخته که اثری جدید در ژانرهای آثار سینمایی محسوب میشود.
منتقد ورایتی در ادامه اشاره میکند شاید مهمترین دارایی این فیلم نقش آفرینی نوید پورفرج به عنوان مامور ژاندارمری باشد که تلاش میکند قانون را در بین ساکنان زالاوا اجرا کند، اما عواقبی ناخواسته را در پی دارد. سیمون همینطور اشاره میکند که دریافت جایزه فیپرشی در ونیز در افزایش توجهها به این فیلم موثر خواهد بود.
منتقد ورایتی با اشاره به این موضوع که این فیلم به تنهایی میتواند در سینمای ایران مورد تحسین قرار گیرد، گفت: محتوای تمثیلی آن به مراتب شگفت انگیزتر است؛ چرا که نیروهای شیطانی در این فیلم در واقع میتواند استعارهای از کووید ۱۹ باشد و جدال بین علم و خرافه که هنور در سراسر دنیا دیده میشود.
آلیسا سیمون نوشت، اگرچه «زالاوا» فیلمی است که با بودجهای اندک ساخته شده، اما ویژگیهای فنی آن فوق العاده است. وقتی گروهبان در جاده حرکت میکند، نمای دوربین از جادههای پرپیچ و خم کوهستانی، ما را به یاد آثار عباس کیارستمی میاندازد. محمد رسولی فیلمبردار نیز به خوبی میداند که چگونه ترسهای ناگهانی را ایجاد کند. از طرفی تدوین عماد خدابخش و فضایی که موسیقی رامین کوشا ایجاد کرده تنش را در سراسر فیلم حفظ میکند.
منتقد ورایتی در پایان صحبت هایش متذکر میشود که «زالاوا» در طی اکرانش در جشنواره فیلم فجر، جوایز بهترین فیلم اول، فیلمنامه و بازیگری نقش مکمل را دریافت کرده است.
منتقد ورایتی در این مطلب نوشته: فیلم سینمایی زالاوا در ژانر وحشت است که داستان آن در سال ۱۹۷۸ در یک روستای کوهستانی کُردی روایت میشود و داستان آن در واقع جدال باورهای علمی با خرافات و باورهای گروهی است. مضمونی که با شرایط این روزها نیز مرتبط است. سیمون در ادامه مینویسد که این فیلم پیش از آنکه وارد قسمت تراژدی شود کارش را با حس شوخ طبعی آغاز میکند.
ارسلان امیری که خودش از اقلیتهای کُرد در ایران است فیلمی با اعتماد به نفس منطبق بر ادبیات سینمایی ساخته که اثری جدید در ژانرهای آثار سینمایی محسوب میشود.
منتقد ورایتی در ادامه اشاره میکند شاید مهمترین دارایی این فیلم نقش آفرینی نوید پور فرج به عنوان مامور ژاندارمری باشد که تلاش میکند قانون را در بین ساکنان زالاوا اجرا کند، اما عواقبی ناخواسته را در پی دارد. سیمون همینطور اشاره میکند که دریافت جایزه فیپرشی در ونیز در افزایش توجهها به این فیلم موثر خواهد بود.
منتقد ورایتی با اشاره به این موضوع که این فیلم به تنهایی میتواند در سینمای ایران مورد تحسین قرار گیرد، گفت: محتوای تمثیلی آن به مراتب شگفت انگیزتر است؛ چرا که نیروهای شیطانی در این فیلم در واقع میتواند استعارهای از کووید ۱۹ باشد و جدال بین علم و خرافه که هنور در سراسر دنیا دیده میشود.
آلیسا سیمون نوشت، اگرچه «زالاوا» فیلمی است که با بودجهای اندک ساخته شده، اما ویژگیهای فنی آن فوق العاده است. وقتی گروهبان در جاده حرکت میکند، نمای دوربین از جادههای پرپیچ و خم کوهستانی، ما را به یاد آثار عباس کیارستمی میاندازد. محمد رسولی فیلمبردار نیز به خوبی میداند که چگونه ترسهای ناگهانی را ایجاد کند. از طرفی تدوین عماد خدابخش و فضایی که موسیقی رامین کوشا ایجاد کرده تنش را در سراسر فیلم حفظ میکند.
منتقد ورایتی در پایان صحبت هایش متذکر میشود که «زالاوا» در طی اکرانش در جشنواره فیلم فجر، جوایز بهترین فیلم اول، فیلمنامه و بازیگری نقش مکمل را دریافت کرده است.
خبر مرتبط: