جستجو در سایت

1404/02/31 17:00

جشن پنجاه‌سالگی «دیوانه از قفس پرید» در جشنواره کن ۲۰۲۵

جشن پنجاه‌سالگی «دیوانه از قفس پرید» در جشنواره کن ۲۰۲۵
پنجاه سال پس از اکران شاهکار میلوش فورمن، «دیوانه‌ از قفس پرید» با نسخه‌ای مرمت‌شده در بخش کن کلاسیک ۲۰۲۵ به نمایش درآمد؛ فیلمی که همچنان با پیام جهانی‌اش درباره‌ی آزادی و اعتراض، تأثیرگذار و به‌روز باقی مانده است
به گزارش سلام سینما

پنجاه سال از ساخت فیلم ماندگار و پرستایش «دیوانه‌ از قفس پرید» (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) به کارگردانی میلوش فورمن می‌گذرد؛ فیلمی که در نسخه‌ای مرمت‌شده در بخش کلاسیک جشنواره کن 2025 به نمایش درآمد. این اثر که در زمان خود هم تحسین منتقدان را برانگیخت و هم در گیشه موفق بود، یکی از معدود فیلم‌هایی است که توانست جوایز پنج‌گانه‌ی اصلی اسکار (بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد، بازیگر زن، و فیلم‌نامه اقتباسی) را به خود اختصاص دهد.

تسا آیدل‌واین، مرمت‌گر ارشد آرشیو فیلم آکادمی اسکار، مسئولیت مرمت این اثر سینمایی کلاسیک را بر عهده داشت. وی در گفت‌وگویی در جشنواره کن به روند بازسازی این فیلم و جایگاه آن در کارنامه‌ی میلوش فورمن پرداخت.

فیلمی جاودانه از شورش و آزادی

آیدل‌واین با اشاره به ریشه‌های شخصی خود در ایالت اورگن، محل فیلم‌برداری اثر، گفت: «برای ساکنان اورگن افتخار بزرگی است که چنین فیلم مهمی در ایالت ما ساخته شده است. این فیلم نه‌تنها در تاریخ سینما ماندگار شده، بلکه پیام جهانی آن درباره‌ی شورش و مقاومت هنوز هم طنین‌انداز است.»

پل زنتس، تهیه‌کننده فیلم، نیز اظهار داشت:«این فیلم درباره‌ی شورش است، و هنوز هم در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دوران پرتنش امروز، محتوای آن به‌اندازه‌ی زمانی که کن کیسی رمان را در دهه ۶۰ نوشت، مهم و ضروری است.»

جزئیات مرمت و چالش‌های آن

نسخه‌ی مرمت‌شده با استفاده از نگاتیو اصلی ۳۵میلی‌متری و یک اینترپوزیتیو بدون متن انجام شد که در رزولوشن ۴K اسکن و به‌صورت دیجیتال بازسازی شد. مراحل مرمت صدا نیز در Audio Mechanics با استفاده از نسخه‌ی نهایی 5.1 متعلق به سال ۲۰۰۱ — مورد تأیید شخص میلوش فورمن — انجام شد.

آیدل‌واین گفت:«نگاتیو و اینترپوزیتیو در وضعیت بسیار خوبی بودند، بدون آسیب یا رنگ‌پریدگی قابل‌توجه و بدون هیچ صحنه‌ای که مفقود شده باشد.»

اما همه‌چیز هم آسان نبود. بزرگ‌ترین چالش، نبود نسخه‌ی صوتی اصلی بود. در نهایت، از نسخه‌ی بازسازی‌شده 5.1 که در سال ۲۰۰۱ برای اکران مجدد سینمایی تهیه و مورد تأیید فورمن بود، استفاده شد. همچنین سکانس ابتدایی و عنوان‌بندی فیلم دارای لرزش‌ها و مشکلات بصری قابل‌توجهی بود که با استفاده از اینترپوزیتیو بدون متن جایگزین شد و عناوین به‌دقت بازسازی شدند.

منبع: festival-cannes


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image