کینه ای بدون کینه!

به نام خدا
فیلم کینه۴ محصول مشترک ۲۰۲۰ کشور های امریکا و ژاپن است.ژانر این فیلم #درام...ترسناک است که به کارگردانی نیکولاس پِشه و بازی زویی فیش توانست در لیست مورد انتظار های ۲۰۲۰ قرار بگیرد ولی به برتری قابل توجهی دست نیافت و در اثبات ادعای خود بسیار ضعف نشان داد.از خلاصه داستان چیزی نمیگویم فقط اینکه این فیلم را ترسناک تلقی نکنید که اگر این کار را کردید؛در واقع ژانر وحشت را زیر سوال بردید.پس......
نقد اثر:
به نظر میرسد که کینه اینبار کینه ای به دل نداشت.اگر قسمت های قبل این فیلم را دیده باشید بدون شک حرف مرا تایید میکنید.کینه ۴ همان اندازه که کینه ۲ ترسناک بود؛ بی محتوا و ضعیف بود و با جدیت کامل قسمت های قبلی خود را زیر سوال برد.قسمت هایی که اگر هر کدام را مستقل و به صورت یک"box"در نظر بگیریم و بدون دید نقادانه به آنها بنگریم،حس رضایتبخشی را را در می یابیم که در عین ترس و وحشت،به ما یک آرامش خاطر کلی از فیلم میدهد و با تمام کشش و تعلیقات هیجانی اش میتوان ارتباط گرفت.کینه یک فیلم شناخته شده و معروف در سطح جهانی میباشد و همانند آنابل،به یک سمبل در ژانر وحشت بدل شده.این چنین فیلمی مشخصا نباید به خاطر ضعف یک قسمت که به نظر میرسد به زور و بیهوده و بدون نیاز سینما ساخته شده به تمسخر گرفته شود و شهرت خود را به عنوان یک ابر غول در ژانر وحشت از دست بدهد.اگر اصطلاحاً غرق شدن در اوج افتِ یک فیلم را قبول داشته باشید باید سَری به مجموعه فیلم های کینه بزنید تا معنای این کلمه را به صورت عملی فرا بگیرید و بفهمید که فیلم ها نیز میتوانند اعتبار خود را در جهان اجتماعی خود از دست بدهند و مانند برخی انسان ها به خاطر کم کاری، تحرک اجتماعی نزولی میان نسلی داشته باشند(جامعه شناسی دهم انسانی)....
شاید اشکال اصلی کینه این است که بسیار جذاب است!!آری درست خواندید.بسیار جذاب و محدود است که دیگر نمیتوانند جذاب تر آن را بسازند.کینه باید خود را یک کینه معرفی میکرد ولی نکرد.زیرا به اوج خود رسیده و دیگر کاری از دستش بر نمی آمد.محدودیت هایی که بیشترشان تقصیر کارگردان بود اجازه ابراز وجود کینه را نداد و فیلمی که عنصر اصلیَش نتواند خود را ثابت کند وای به حال عناصر فرعی اش که اغلب بازیگران هستند.
نکته ای مهم از اشکالات فراوان کینه این بود که از عناصر اصلی وحشت مانند ارواح خبیثه به صورت مستقیم برای به رعب انداختن تن مخاطب استفاده میکرد و نیاز مخاطب خود را که کشش و تعلیق بیشتر در صدا ها....نور پردازی ها....بازیگران...موسیقی و ....بود را نادیده گرفت و آنها را برآورده نکرد.به جایش ریسک کرد ک بدترین کاری که یک کارگردان فیلم ترسناک میتواند انجام دهد را انجام داد.از ارواح کینه ای به صورت مستقیم و با حالتی زامبی وار استفاده میکرد و خیلی ساده روی مغز انسان تاثیر میگذاشت.(البته این را هم بگویم که من به این فیلم های زامبی محور را ترسناک نمیبینم که عنصری برای ترس ارائه نمیکند و به صورت مستقیم زامبی ها را مثلا به جان مردم می اندازد که این فقط در گونه های اکشن...هیجانی و دلهره آور گنجانیده میشود.همچنین هر فیلم دیگری که عناصر زجر دهنده را مستقیما به جان زجر بیننده بیندازد،از نظر من باید دلهره آور یا هیجانی تلقی شود و ترسناک شمردن آن اشتباهی محض است.)
کینه را من به یک طبل Yamaha تشبیه میکنم! نه به خاطر ژاپنی بودنش بلکه به دلیل سر و صدایی که دارد و درونی که خالی است.کینه ۴ آوازه ی بلندی داشت و کمتر سایتی بود که انتشار و اکران آن را گذارش نمیکرد.ولی اصل قضیه چیز دیگری بود و این همه تبلیغ و تشویق باد هوا بودند.دقیقا ویژگی یک طبل همین است.
بسیار خوب.دوباره اشکالات کلی کینه۲۰۲۰ را مرور میکنیم.
۱-عدم جذابیت در فیلمنامه
۲-استفاده مستقیم از عناصر ترس که وحشت را در مخاطب کاست.
۳-عدم کشش کافی از درد و زجر بازیگر به دلیل کارگردانی ضعیف.
۴-اختصار فیلم به پایانی نامعلوم و نا محسوس با وجودکمبود فراوان.
۵-عدم موفقیت در نسبت سنجی های منتقدین.(نسبت به قسمت های قبلی خود)
و...........
#پیشنهاد به افرادی که همیشه میخواستند سینمای وحشت را تجربه کنند اما اینکار برایشان زجر آور و دشوار بود.
حد اقل این کینه ی ضعیف میتواند انتظار آنان را برآورده کند و برایشان مقدمه ای باشد تا وارد عرصه ی وحشت در سینما بشوند.