جستجو در سایت

1396/07/24 07:38

تصویر-مکان-فیلم(جلسه نوزدهم)

تصویر-مکان-فیلم(جلسه نوزدهم)
فصل سوم  مبحث امروز  فیلم-مکان-تصویر (جلسه نوزدهم ) منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی #مهیارمحمدملکی رنگ افزایی رنگ افزایی فرایند افزودن رنگ به فیلم های سیاه و سفید به کمک کامپیوتر میباشد در...


فصل سوم 

مبحث امروز 

فیلم-مکان-تصویر (جلسه نوزدهم )

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


رنگ افزایی


رنگ افزایی فرایند افزودن رنگ به فیلم های سیاه و سفید به کمک کامپیوتر میباشد در این فرایند فیلم را باید نما به نما و صحنه به صحنه تحلیل کرد تا حاصل منسجم و هماهنگ از کار در اید برای مثال رنگ قاب های اولیه فیلم را با استفاده از حافظه دست اندرکاران و ارزیابی طرح ها و در صورت امکان ،طرح های اولیه دکور انتخاب میشود  پس از انتخاب رنگ قاب های اولیه با استفاده از کامپیوتر ،همان نوع رنگ با سایه روشن های متفاوت و بر حسب نوع نور پردازی به همه نماهای فیلم افزوده میشود با این حال هیچ تضمینی وجود نداردکه فیلم سیاه و سفید ی که با این شیوه رنگی شده است حتما همان کیفیت رنگی را داشته باشد که اگر فیلم از ابتدا رنگی تولید میشد داشت


اما نکته قابل بحث این مورد است که این روش مخالفان جدی خود را به همراه دارد


از جمله این مخالفان میتوان :

جیمز استوارت .برت لنکستر.وودی آلن و فرانک کاپرا و مارتین ریت اشاره داشت 

انها اعتقاد دارند رنگ افزایی با اصل گزینش خلاق ،که از اولین اصول تولید یک اثر هنریست کاملا منافات دارد


بدین معنا که وقتی یک کمپانی تولید فیلم تصمیم میگیرد فیلمی را به طریق سیاه و سفید و نه رنگی فیلمبرداری کند این تصمیم عناصری را هم در بر میگیرد که مهمترین انها بدون شک انتخاب بازیگران است


موارد دیگری نیز در انتخاب نوع تصویر دخیل بودند که میتوان انها را نام برد


۱-در دهه های پیشین فیلم های موزیکال و وسترن را عمدتا سیاه و سفید فیلمبرداری میکردند و البته در رابطه با چرایی این موضوع سیاست مدونی هم وجود نداشت


۲-فیلمبرداری رنگی نسبت به سیاه و سفید پر هزینه تر بود در نتیجه هر فیلمی ارزش این اسراف را نداشت


۳-وقتی کمپانی تولید فیلم به این نتیجه میرسید که رنگ میتواند موفقیت فیلمش را تضمین کند یا وجود رنگ در ان از نظر دراماتیک مهم است فیلم رنگی ضبط میشد


نکته :در صورت انتخاب تصویر رنگی باید توجه داشت که از چه سیستم رنگی استفاده میشود (تکنی کالر.ترو کالر.وارنر کالر)


رنگ افزایی یک فرایند رنگی نیست بلکه فرایندی کامپیوتری است که بدون هیچ نوع نگرش هوشمندانه ای به یک کامپیوتر اجازه میدهد در مورد رنگ تصمیم بگیرد تصمیماتی که حق مسلم یک کارگردان است


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی