1397/09/06 00:00
زاویه دید جدید در سینمای دفاع مقدس

- فیلم درباره شهیدانی است که در جبهه مفقود شده اند و خانواده شهدا به دنبال یافتن انها هستند.
کارگردان محمد علی باشه آهنگر با نگاهی متفاوت و با زاویه دید جدید به فیلم پرداخته.
مسعود رایگان ( سرگرد) و بابک حمیدیان و علی بهبودی و همایون ارشادی نقش های اصلی فیلم هستند که کار انها تحویل دادن جسد به خانواده شهدا است. نکته مثبت فیلم تعدد شخصیت های اصلی است یعنی فیلم از یک شخصیت اصلی تبعیت نمی کند و ما سمپاد همه کارکترها هستیم و.به آنها حق می دهیم.
در فیلم پی رنگ اصلی که با وارد شدن مینا ساداتی ( ماهرو) خواهر شهید جهانبخش کرامت مواجه هستیم که به دنبال یافتن برادر مفقود شده است.
استفاده درست و شخصیت پردازی قوی از نکات خوب فیلمنامه است و همین طور جاگیری درست دوربین و میزانسن قوی و رعایت اصول خطوط فرضی و استفاده بهینه از بازیگران در فیلم از نکات خوب کارگردانی است. فیلم از ریتم خوبی برخوردار است. از لحظه ای که با فرضیه اشتباه بودن جسد در طرف هستیم سرگرد و بابک حمیدیان و همایون ارشادی به دنبال هویت شهید کرامت هستند.
نقطه عطف زمانی شکل می گیرد که به یک باره متوجه میشویم که شهید جهانبخش را به خانواده خوزستانی تحویل داده اند و پدر خوزستانی باور نمیکند که جهانبخش فرزندش است اما با اصرار های گودرز ( شهرام حقیقت دوست) در نهایت می پذیرد.
و این باعث میشود که در ادامه بین خانواده خوزستانی با آنها درگیریو.کشمکش به وجود آید. و باعث برملا شدن اتفاقاتی می شود.و مارا به بحران و اوج و در نهایت حل و فصل می رساند.
و در نهایت جسد واقعی از اب بیرون می آید.
مهم ترین نکته فیلم عنصر غافلگیری است. در جایی که همه فکر می کنیم که خانواده شهید در خوزستان به اشتباه شهید را دفن کرده اند اما متوجه می شویم که فرضیه ما غلط است. در فیلم هر چقدر ما پاراسمپاد شهرام حقیقت دوست ( گودرز) میشویم اما کل کل های او بابک.حمیدیان کمدی خفیفی را شکل می دهد.
2.در فیلم از عناصر ایجاز و بسط استفاده شده است. مثل سکانسی که علی بهبودی به دنبال پیدا کردن همسرش هست و از طرفی اعتقاد دارد که شهید اگر بخواهد خانواده او را پیدا می کنند و درنهایت علی بهبودی به دنبال پیدا کردن همسرش به اهواز می رود و به شهادت می رسد. در فیلم از عناصر خرده پی رنگ داریم ؛ رابطه علی بهبودی با بابک حمیدیان، کشمکش های دو خانواده شهید، ماجرای زرتشتی بودن ماهرو و ارتباط او با بابک حمیدیان و ماجرای بقیه خانواده های شهدا مثل کارکتر اول فیلم مرد عرب زبان که با بابک حمیدیان دچار کشمکش می شود. همچنین تضاد و تعلیق سرگرد با خودش و همین طور با دو خانواده شهدا. نکته مثبت این فیلم استفاده های درست از عنصر گره افکنی است مثل سکانسی که متعلق بودن شهید به خانواده اهوازی و یا یزدی. در پایان فیلم از موسیقی متن خوبی استفاده درست کرده. محمد علی اهنگرباشه نیز نشان داده که کارگردان خوش آتیه است و می تواند با ادامه این روند راه موفقیت آمیز حاتمی کیا و مهدویان را تکرار کند.