استراتژی جدید کره جنوبی برای جهانی کردن صنعت انیمیشنش

دولت کره جنوبی با هدف تبدیل صنعت انیمیشن این کشور به یک قدرت جهانی، از استراتژی جدید خود به ارزش ۱ میلیارد دلار رونمایی کرد. این طرح پنجساله که «برنامه پایه برای ترویج صنعت انیمیشن» نام دارد، به دنبال حل مشکلات ساختاری طولانیمدت در این صنعت است.
وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری کره روز پنجشنبه اعلام کرد که این برنامه با هدف رفع مشکلاتی مانند وابستگی زیاد به محتوای پیشدبستانی، تکیه بر پخشهای تلویزیونی سنتی و شرایط دشوار تولید طراحی شده است.
تزریق مالی بزرگ در صنعت انیمیشن
یکی از بخشهای مهم این استراتژی، تزریق مالی بزرگ به این صنعت است. دولت کره یک صندوق ۲۰۰ میلیارد وونی (معادل ۱۴۰ میلیون دلار) برای انیمیشن راهاندازی خواهد کرد که تا سال ۲۰۲۹ به ۱.۵ تریلیون وون (حدود ۱ میلیارد دلار) افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، برای جذب شرکتهای بینالمللی، مشوقهای نقدی برای پروژههای مشترک که عمدتاً در کره تولید شوند، معرفی خواهد شد.
گسترش تنوع مخاطبان و توجه به نسلهای مختلف
یکی از اهداف اصلی این برنامه، گسترش تنوع مخاطبان است. دولت کره از تولید محتواهایی که برای نوجوانان و بزرگسالان جذاب باشد، حمایت ویژه خواهد کرد. همچنین پلتفرمهای پخش آنلاین و اپلیکیشنهای ویدئویی کوتاهمدت، به ویژه در قالبهای مختلف از جمله اقتباسهای میانرسانهای از وبتونها و رمانهای تحت وب، مورد توجه قرار خواهند گرفت. در همین راستا، تولید نسخههای فرعی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تمدید طول عمر و افزایش ارزش داراییهای معنوی نیز در دستور کار است.
موفقیتهای اخیر صنعت انیمیشن کره
در سالهای اخیر، صنعت انیمیشن کره جنوبی موفقیتهای بزرگی داشته است. از جمله آثار موفق میتوان به «قلباسپرینگ: تینینگ عشق» اشاره کرد که با جذب ۱.۲ میلیون مخاطب، دومین انیمیشن پرفروش تاریخ کره شد. همچنین فیلم «لیفیه: مرغی به سوی وحشی» (۲۰۱۱) با جذب ۲.۲ میلیون بیننده، هنوز پرفروشترین انیمیشن تاریخ کره به شمار میرود. همچنین مجموعه محبوب «پورورو، پنگوئن کوچولو» با ۱۱ فیلم سینمایی، همچنان یکی از برندهای پرطرفدار در این کشور است.
گسترش بازارهای بینالمللی و توسعه فناوری
استراتژی بینالمللی دولت کره بر گسترش حضور در بازارهای نوظهور آسیا، به ویژه چین و آسیای جنوب شرقی، متمرکز است. در این راستا، دولت کره قصد دارد غرفههای مشترک در بازارهای انیمیشن این مناطق ایجاد کند. همچنین مراکز فرهنگی کره و مراکز کسبوکار محتوای کرهای در راستای بازاریابی جهانی، حمایتهای ویژهای از پروژههای بومیسازی، از جمله دوبله و زیرنویس، به عمل خواهند آورد.
برنامه توسعه فناوری این استراتژی نیز شامل ساخت یک اکوسیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید، توزیع و پرورش استارتاپها است. در این راستا، مجموعههای دادهی آموزشی برای تولید محتوای ویدیویی به سبک کرهای طراحی میشود و کمیتهای جدید برای ترویج انیمیشن با حضور متخصصان رسانههای نوین تأسیس خواهد شد.
هدفگذاریهای آینده
در سال ۲۰۲۳، صنعت انیمیشن کره جنوبی موفق به کسب ۷۶۴ میلیون دلار درآمد شد که نسبت به سال گذشته، رشدی ۲۳ درصدی را نشان میدهد. وزارت فرهنگ کره جنوبی هدفگذاری کرده که تا سال ۲۰۳۰، درآمد صنعت انیمیشن را به ۱.۳ میلیارد دلار و صادرات این صنعت را از ۱۲۰ میلیون دلار به ۱۷۰ میلیون دلار افزایش دهد.
منبع: variety