برای ساخت فیلم کوتاه باید عاشق بود

اختصاصی سلام سینما؛ مهلا رنجبران| شهبازی در خصوص شکلگیری ایده فیلم توضیح داد:
«در روزهایی که ما در جریان جنگ ۱۲ روزه خانهنشین بودیم، ذهن آدم بهنوعی سیالتر میشود و آدمهای اطرافش را با دقت بیشتری میبیند. یکی از اعضای خانوادهام، با وجود اصرار ما، حاضر به ترک خانه نبود. سنش زیاد بود و همین باعث شد ما هم نرویم. تمرکزم روی رفتار او افتاد و از دل همین نگاه، جرقه اولیه فیلم زده شد.»
وی افزود:
«البته این فقط شروع بود. بعد، کمکم همان سینمایی که دوستش دارم، در دل ایده تزریق شد و از آن یک قصه کامل درآمد. ما کل مراحل پیشتولید، تولید و پستولید را در مجموع در حدود بیست روز انجام دادیم. با اینکه فیلم سنگینی بود، اما زمان نداشتیم و مجبور بودیم با همان شیوه مستندسازی که از گذشته بلد بودم، کار را جلو ببریم تا به موقع برسانیم. خدا را شکر نسخه اولیه سر وقت آماده شد.»
چالشهای همیشگی فیلم کوتاه
کارگردان «دریچه» درباره سختیهای ساخت فیلم کوتاه گفت:
«اساساً فیلم کوتاه با یک معضل جدی روبهروست، نه فقط در ایران بلکه در دنیا. نگاه به فیلم کوتاه، سرمایهمحور نیست. در واقع، همه میدانند پولی خرج میشود و بازگشتی ندارد. در دنیا هم بهسختی میشود فاند یا حمایت مالی برای فیلم کوتاه پیدا کرد، حتی سختتر از مستند.»
او ادامه داد:
«این وضعیت باعث میشود فیلمسازان کوتاه برای تأمین هزینههای اندک فیلمشان به در و دیوار بزنند؛ یا باید از جیب شخصی هزینه کنند، یا به جایی اطمینان بدهند که فیلمشان در جشنوارهها میدرخشد. همین شرایط است که باعث میشود فقط کسانی در این حوزه بمانند که عاشق واقعی سینما هستند. آنها با هر سختی و تلاشی، فیلمشان را میسازند و مسیر را ادامه میدهند، نه برای تجربه گذرا بلکه برای زندگی در این مسیر.»
فیلم کوتاه، پلی برای فیلم بلند نیست
شهبازی در ادامه درباره نگاه اشتباهی که به فیلم کوتاه وجود دارد گفت:
«گاهی بعضیها میگویند فیلم کوتاه پلی است برای رسیدن به فیلم بلند، اما این نگاه از نظر من کاملاً غلط است. خیلی از فیلمسازان کوتاه موفق، بعد از تجربه فیلم بلند، دوباره به فیلم کوتاه برگشتهاند چون این مدیوم، برای خودش ساحت مستقلی دارد.»
وی افزود:
«در عین حال، اگر مسیر کسی در نهایت به سمت فیلم بلند برود، فیلم کوتاه برای او یک فرصت بینظیر است تا از نظر ساختاری و فرمی، تجربه کند و ریسکپذیر باشد. در سینمای بلند معمولاً سه ژانر بیشتر نداریم، اما در سینمای کوتاه جهان، ژانرهای متنوعی وجود دارد. فیلم کوتاه به فیلمساز شجاعت میدهد چون هزینه زیادی نکرده و اگر شکست بخورد، اتفاق خاصی نمیافتد. همین آزادی، منجر به خلق ژانرها و فرمهای تازه میشود و گاهی دریچهای برای تحول در سینمای بلند یک کشور باز میکند.»
«دریچه» و بازتاب جنگ در ذهن مخاطب امروز
شهبازی درباره فیلم «دریچه» و بازخورد احتمالی آن گفت:
«از آنجا که موضوع فیلم هنوز داغ است و به جنگ ۱۲ روزه میپردازد، فکر میکنم مخاطب بهخوبی با آن ارتباط برقرار کند. هنوز یاد آن روزها در ذهن مردم تازه است و این فیلم میتواند مرور خوبی بر آن دوران باشد.»
وی در پایان افزود:
«در دریچه چاشنی فانتزی و حتی نوعی رئالیسم جادویی وجود دارد که در پایان از فضای رئال فاصله میگیرد. معمولاً مخاطب این نوع آثار را دوست دارد و با آنها همراه میشود. امیدوارم بازخورد فیلم هم به همان اندازه گرم و انسانی باشد که از دلش بیرون آمد.»