مارپیچی پرهیجان از رمز و راز عاشقانه

ترجمه اختصاصی سلام سینما
پارک چان - ووک، کارگردان حرفهای اهل کره جنوبی، شش سال پس از غوغا به پا کردن در کن با فیلم هیجانانگیز و جذاب خود یعنی ندیمه، این بار با اثری کاملاً متفاوت برگشته است؛ نئونوآر جذابی که ظاهر آرام آن خبر از جریانهای انسانی و پرخطر باطنش میدهد. با اینکه این فیلم جدید ما را به یاد برخی عناصر و رویههای اثر تجاری و موفق این کارگردان یعنی منطقه امنیتی مشترک (2000) میاندازد اما داستان پلیسی غنیتر و پر پیچ و تابتری دارد. تصمیم به رفتن طنزی طبیعی و جلوههایی جذاب داشته و با معجونی قوی از عشق، احساس و شیفتگی مخاطب خود را مست میکند.
سبک کار پارک در اینجا هم کلاسیک و هم طبق معمول مخصوص به خود اوست؛ علاقه قدیمی او به رابطه و خشونت این بار کنترلشدهتر اما همچنان و با کمال تعجب جالبتر شده است. او آنچه خودش میخواهد را انجام میدهد اما این اثر وی از نظر سبکی اشارههایی به داگلاس سیرک نیز داشته است؛ از نظر رسیدن به اوج باشکوهی از ملودرام و نگاهی که دائماً به کاراکترها خیره شده و آنها را در آینهها، مانیتور کامپیوترها و یا هر صفحه دیگری زیر نظر گرفته است، و همینطور اشارهای به هیچکاک؛ از نظر شک و تردیدی آزاردهنده و مارپیچی پرهیجان از رمز و راز عاشقانه که ما را به ویژه به یاد فیلم سرگیجه میاندازد، و حتی اشارههایی به پدرو آلمودوار؛ از نظر توجه به راههایی که عناصر طراحی میتوانند کاراکتر و داستان را شکل دهند.
کاراکتر اصلی داستان کارآگاهی تیزبین و بسیار منظم به نام هه - جین (پارک هه - ایل) بوده که طرفدار رمانهای تخیلی مارتین بک درباره یک کارآگاه سوئدی و معروف به درستکاری است. در مثالی خندهدار برای نشان دادن بیزاری هه - جین از انجام دادن کارها به روش ساده، او معاون جوان و شجاعتر خود، سو - وان (گو کیونگ - پیو) را با اصرار بر دنبال کردن برعکس مسیر مردی که با سقوط از بالای یک قله به آغوش مرگ رفته است، ناامید میکند.
گویا این فضای خیرهکننده، با درختانی که ماهرانه مثل بونسای در بالای آن کاشته و رشد کردهاند، اثری تماشایی و زیبا از طراح تولید فیلم، ریو سونگ - هی است. کوهستان مهآلود تقارن ظریفی را با ساحل صخرهای و امواج قوی پایان فیلم ایجاد میکنند.
همسر مرد مُردهای که پای صخره افتاده مهاجری چینی به نام سو - رِی (تانگ وی) بوده که به طرز قابل توجهی از شوهر مرحومش کوچکتر است، شوهری که نقش مهمی در گرفتن مدال پدربزرگ او برای خدمت به جنبش استقلال کره و همچنین درست کردن کارهای تابعیت کرهای او داشت. اما این زن به طرز عجیبی از فوت همسرش ناراحت نیست، حتی زمانی که هه - جین عکسهای بدن خردشده و جمجمه لهشدهاش را به او نشان میدهد.
از همین اولین برخوردها، نُتها ضربهایِ موسیقی جو یئونگ - ووک سؤالات آزاردهندهای را در مورد سو - ری مطرح میکنند، و از آن طرف قاببندی مورب فیلمبردار پروژه کیم جی - یانگ و استفاده قوی از رنگ نیز نشان میدهد که او ممکن است یکی دیگر از زنان فریبکار و به یادماندنی پارک باشد.
هه - جین دچار بیخوابی است که باعث شده دائماً به قطره چشم نیاز داشته باشد – یکی از اقلام کالکشن بزرگ وسایل شخصی که او در کت و شلوارهایش حمل میکند، کت و شلوارهایی که به این منظور دوخته شدهاند؛ 12 جیب در کت و 6 جیب در شلوار. او هم حین بازجویی سو - ری و هم زمانی که او را تحت نظر گرفته بود دلیلهای زیادی را برای مظنون بودن او پیدا میکند، از جمله زمانی که به سرعت سر کار خود یعنی پرستاری از سالمندان برمیگردد و در جایی نیز با لحنی عاری از احساس میگوید: "سالمندان زنده الویت بیشتری از همسران مرده دارند."
با آشکار شدن جزئیات روشنگر ازدواج سو - ری، توجه هه - جین به رفتار مبهم و در عین حال مستقیم او جلب میشود؛ تناقضی که با فهم نصفه نیمه او از زبان کرهای برجستهتر شده است. این دو شروع به گذراندن وقت در آپارتمان مرکز شهر هه - جین میکنند که از آن به عنوان پایگاه کاری خود استفاده کرده و از خانه ساحلی و خانوادگی بزرگتر و باشکوهترش که در آن با همسرش جونگ - آن (لی جونگ - هیون) زندگی میکند به دور است.
حتی پس از آنکه پرونده شوهر سو - ری پرونده قتل اعلام میشود این دو همچنان روابطشان را با یکدیگر حفظ میکنند. هه - جین ورژن خودش را از غذای چینی برای سو - ری درست میکند و با اینکه او اصالت غذا را زیر سؤال میبرد اما از مزهاش تعریف میکند. بعلاوه، سو - ری هنگام خوابیدن شروع به نوازش هه - جین کرده و با او همانطوری رفتار میکند که با سالمندان میکرده است. وقتی سو - ری دیواری از عکسهای مربوط به پروندههای جنایی از جمله پرونده شوهرش را پیدا میکند به این فکر میافتد که شاید عدم توانایی هه - جین در کنار گذاشتن این پروندههای بستهنشده همان چیزی باشد که او را از پیدا کردن آرامش باز میدارد.
هه - جین در نهایت به خانه ساحلیشان که همسرش در آن مشغول کار روی یک گیاه هستهای است نقل مکان کرده و سو - ری هم چند وقت بعد دنبالش میرود و در برخوردی ناخوشایند هه - جین و همسرش را در یک فروشگاه میبیند و آنها را به شوهر جدیدش هو - شین (پارک یونگ - وو) که یکی از گندههای امور مالی تلویزیون است معرفی میکند.
فیلمنامهای که پارک با کمک همکار همیشگی خود جونگ سو - کیونگ نوشته است، با آشکار شدن عمق علاقه بین هه - جین و سو - ری و همچنین آشکار شدن مرگی دیگر که این دفعه مسلماً یک قتل است، تغییرات جالبی پیدا میکند. هه - جین در تحقیقات این قتل دستیار زن (کیم شین - یانگ) جدیدی دارد که رفتار فاقد ظرافت او با دقت زیاد هه - جین در تضاد بوده و باعث ایجاد طنز جالبی میشود. کاراکتر بانمک دیگری هم ملقب به “slappy” وجود دارد که عنصری از طنز قدیمی پارک را به فیلم میآورد.
بین دو کاراکتر اصلی فیلم ارتباط خوبی به وجود آمده است. پارک هه - ایل در نقش پلیسی که اغلب مثل شاعرها حرف میزند، تضاد بین حس مسئولیتپذیری سختگیرانه این کاراکتر و نیروهای غیر قابل کنترلتر قلبش را به تصویر میکشد. تانگ وی تا آخرین لحظه فیلم، تا جایی که احساسش نسبت به کارآگاه دیگر واضح و روشن است، مخاطب را به حدس زدن درباره کاراکترش مشغول میکند.
این صحنه غمانگیز پایانی، با موسیقی جذاب جو و فیلمبرداری زیبای کیم اثرگذاری بیشتری نیز پیدا کرده است. یکی از شاتهای انتهای فیلم از نمای بالای سر از یک جادۀ موجشکن که از میان یک طراحی صحنه فیزیکی باشکوه عبور میکند، واقعاً خیرهکننده است.
همانطور که پارک در فیلم ندیمه هم نشان داد، در حرفه خود به نقطهای رسیده است که توجهش به زیباییشناسی به نحوی تأثیرگذار و سرگرمکننده با توانایی بررسی خلأهای روانشناختی و حصارهای عاطفی کاراکترهایش گره خورده است و در عین حال داستانهای چندلایه را نیز پیش میبرد که تا آخرین لحظه شگفتی به همراه دارند. واقعاً نعمت بزرگی است که به عنوان یک بیننده خود را در چنین دستان ماهری قرار دهیم.
منبع: هالیوود ریپورتر
مترجم: وحید فیض خواه
تصمیم به رفتن (Decision to Leave 2022)
تاریخ اکران: 26 می 2022
کارگردان: پارک چان ووک
نویسنده: پارک چان ووک، جونگ سئو کیونگ
توزیعکننده: سی جی اینترتینمنت
بازیگران: تانگ وی، پارک هه – ایل، گو کیونگ پیو، لی جونگ هیون، پارک یونگ وو
فیلمبرداری: کیم جی - یونگ
تدوین: کیم سانگ - بوم
موسیقی: جو یئونگ ووک
خلاصه داستان: پروندهی قتل مردی در کوهستان به یک کارآگاه سپرده میشود و او در طی تحقیق با همسر مرموز مقتول آشنا میشود.