اسطوره احساس

سوسن تسلیمی بانویی قدرتمند و جادوانه ، که کنون 70 سالگی خود رامی گذراند ، نیازی به معرفی ندارد، وی چه برای جامعه تئاتر و چه سینما، اسطوره ای مثال زدنی است و هنوز بعد از 33 سال مهاجرت به سوئد و خارج از کشور، جایگزینی برای تئاتر و سینما یافت نشده، سوسن تسلیمی در اوج دوران شکوفایی خود با بازی در فیلم هایی فاخر از جمله آثار بیضایی، که تماماً آثار مهم و جاودانه ای در تاریخ سینما شدند، توانست قدرت شگفت انگیز خود را در بازیگری و ایفای کاراکتر های مختلف ثابت کند، اما این شکوفایی با وقوع انقلاب و رویداد های پس آن مواجه شد و آشوب هایی در پی داشت، که کار کردن را برای این اسطوره دشوار میساخت، اعم از اجباری شدن حجاب برای زنان، ممنوع اِکرانیِ فیلم های باشو غریبه کوچک و شاید وقتی دیگر و توقیف شدن چریکه تارا که تا به حال هیچ اکرانی از این فیلم مهم دیده نشده و هنوز هم جزء فیلم های ممنوعه محسوب میشود.
البته تا حدودی میشود دریافت که در دوران اوایل انقلاب، سیاستمداران، صاحب نظران و منتقدان، توانایی هضم چنین ساختار شکنی درستی را نداشتند، چریکه تارا فیلمی متفاوت و بسیار مهم است، تا قبل از آن شخصیت زن در سینما جایگاه چندانی نداشت و بلکه مورد توهین و تحقیر قرار میگرفت و مردان مرکز اقتدار و قدرت به شمار می آمدند، بنا بر این در چنین فضایی تنها بیضایی بود که میتوانست با نبوغ نویسندگی و کارگردانی و ذهن گسترده و آوانگارد خود چنین اثری را خلق کند و ماهیت واقعی زن را نمایان کند، سوای اینکه انسان ها اشکال مختلفی دارند و هر کدام دارای کاراکتری مجزا هستند و نمیتوان از روی جِنسیتِشان، آنها را مورد بررسی قرار داد، همان گونه که قرن گذشته ما اعلام تساوی حقوق مردان بود، قرن کنونی ما میبایستی اعلام تساوی حقوق زنان و مردان باشد.
چریکه تارا و آثار بیضایی به ذات، ماهیت و روابط پیچیده انسانی میپردازد و مخاطب را وادار به تفکر میکند و جای تأسف است که نسل جوان ما با چنین آثاری مهم و ارزشمند آشنا نیستند و الگوی آنها در هنر تولید شده های بی ارزش و بی هُویتی است که خالی از هر گونه تفکر و اندیشه است، اما باز هم جز امید، راهی نداریم.
چریکه تارا و آثار بیضایی به ذات، ماهیت و روابط پیچیده انسانی میپردازد و مخاطب را وادار به تفکر میکند و جای تأسف است که نسل جوان ما با چنین آثاری مهم و ارزشمند آشنا نیستند و الگوی آنها در هنر تولید شده های بی ارزش و بی هُویتی است که خالی از هر گونه تفکر و اندیشه است، اما باز هم جز امید، راهی نداریمانداریمنداریمنداریم
چریکه تارا و آثار بیضایی به ذات، ماهیت و روابط پیچیده انسانی میپردازد و مخاطب را وادار به تفکر میکند و جای تأسف است که نسل جوان ما با چنین آثاری مهم و ارزشمند آشنا نیستند و الگوی آنها در هنر تولید شده های بی ارزش و بی هُویتی است که خالی از هر گونه تفکر و اندیشه است، اما باز هم جز امید، راهی نداریامضا: آوین کیهان پور مضا: آوین کیهان پور امضا: آوین کیهان