گونه جنایی ۳
فصل چهارم
مبحث امروز
منبع:کتاب آناتومی فیلم
گونه های فیلم (جلسه پانزدهم )
منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی
بخش عظیمی از قدرت سینمای گنگستری کلاسیک آمریکا در گرو بازیگران آن میباشد به عبارت دیگر این بازیگران به نماد ها و نشانه هایی برای این گونه نمایشی تبدیل شده اند بازیگرانی مثل جیمز کاگنی .همفری بوگارت .ادوارد جی .رابینسون و جان گارفیلد
گنگستر های سینمایی کسانی هستند از جنس خود ما ،اما کمی ضعیف تر یا نیرومند تر .آنها سویه منفی خود ما هستند و دست به اعمالی میزنند که ما جرات یا جسارت انجام آنها را نداریم آنها با این اعمال به رویای آمریکایی ثروت و شهرت دست میابند
ما از یک طرف خوشحالیم که به جای آنها نیستیم و از طرف دیگر به جرات و جسارت آنها غبطه میخوریم چون به قول یکی از پژوهشگران فیلم ،یک گنگستر ((نمونه مجسم آمریکایی رویا پردازی است که اعمال و رفتارش از رویای مشترک اغلب کسانی که در متن مولفه ها و تناقضات جامعه آمریکایی زندگی می کنند فراتر می رود ،رویایی در تعارض با اجتماع))
امروزه نمایش خشونت بر پرده سینما نسبت به دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ آزادتر است چرا که شاهد کشت و کشتار و خشونت بیشتری در تصویر هستیم نمونه بارز ان را میتوان فیلم قاتلان مادرزاد اثر اولیور استون محصول سال ۱۹۹۴ نام برد
پایان بحث امروز
منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی