پنج فیلم مورد انتظار سینمای ایران در سال 96

می دانم که صحبت کردن از فیلم های مورد انتظار در سینمای ایران کمی غیر معمول به نظر می رسد،ولی سالی که گذشت نشان داد که اگر سینما گر فیلم خوب بسازد مردم حتما از آن استقبال خواهند کرد.سال 95 سال عجیبی برای سینمای ایران بود!در تمام طول عمرم یادم نمی آید که سینمای ایران در یک سال تا این حد تنوع ژانر را تجربه کرده باشد.
از تریلرهای سیاسی درجه یکی مثل بادیگارد تا فیلم های اجتماعی بحث بر انگیزی مثل فروشنده و ابد و یک روز.کمدی شسته رفته خوبی مثل بارکد و فیلم های غیر معمولی مانند اژدها وارد می شود و لانتوری،حتی برای اولین بار در چند سال اخیر شاهد فیلم خوبی از تاریخ معاصر نیز بودیم.ایستاده در غبار مهدویان هم که قطعا یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس چند سال اخیر سینمای ایران بود.
همه و همه اینها نشان دهنده ظرفیت بالای سینمای ایران است و نتیجه آن هم فروش های زیادی بود که نصیب سینماگران شد،طوری که اگر همین جوری پیش می رفتیم قطعا سینمای ایران در چند سال آینده به یک صنعت پولساز تبدیل می شد.
خلاصه اینکه در سال 95 از هر نوع ژانری که می خواستیم می توانستیم یکی دو فیلم خوب گیر بیاوریم،تماشا کنیم و درباره اش حرف بزنیم،اما متاسفانه این روند خیلی ادامه پیدا نکرد و سینمای ایران دوباره به همان وضع تکراری قبل باز گشت.
یکی از دلایلی که من هیچ وقت جشنواره فجر را خیلی جدی دنبال نمی کنم این است که تمام هیجان ما را برای تماشای یک فیلم خوب می گیرد.مگر سینمای ایران چند فیلم خوب در سال می سازد که جشنواره در ده روز همه را به ما نشان دهد؟
انتظار کشیدن برای تماشای برخی از فیلم ها به اندازه تماشای خود فیلم هم می تواند لذت بخش باشد.اینکه در چند روز تمام ویترین سینمای ایران را مشاهده کنیم و بقیه سال را با فیلم های اجتماعی تکراری و کمدی های الکی سپری کنیم حداقل برای من قابل قبول نیست!
با همه این تفاسیر هنوز هم هستند کارگردانانی که اسمشان اعتبار فیلمشان است.هنوز هم فیلمهای خوب ساخته می شود تا بشود دربارهشان حرف زد.در اینجا به 5 فیلم که احتمال می دهیم در سال 96 اکران شود و بحث برانگیز باشد اشاره می کنیم:
این را هم اضافه کنم که ماجرای نیم روز قطعا بحث برانگیز ترین فیلم امسال بود که تا حد زیادی هم مخاطبان را راضی نگه داشت،ولی به دلیل اکران شدنش از این فهرست خارج شد.
5.نهنگ عنبر:سلکشن رویا
بخش اعظم درآمد سینمای ایران از طریق گیشه فیلم های کمدی است.گاهی وقت ها این فیلمها،کمدی های ساده هستند که فقط برای خندیدن و سرگرم کردن مخاطبان ساخته می شوند،اما گاهی اوقات نیز حرف های جدی دارند که برای گفتنش چاره ای جز شوخی کردن ندارند!
سامان مقدم که قبلا با کمدی مکس ثابت کرد جز فیلمسازان دسته دوم است این بار به سراغ یک سوژه جالب رفته،جوانی که در دهه شصت عاشق می شود اما هرچه می کند به در بسته می خورد و راهی از پیش نمی برد.استفاده از المان های دهه شصتی که برای مردم ایران نوستالژیک است از جمله ابتکارات جالب مقدم در نهنگ انبر بود.
نهنگ عنبر علاوه بر استفاده از ترکیب عجیب و بامزه بازیگرانی نظیر رضا عطاران،مهناز افشار و گریم های با نمک از ماجراهای همیشگی دهه شصت مانند گشت،ممنوع بودن ویدئو و حتی جنگ نیز بهره برده و همین امر نهنگ انبر را به یکی از عناوین پرفروش سال 94 تبدیل کرد.
حال در قسمت دوم نیز شاهد ماجرای های دیگری از این جوان عاشق پیشه خواهیم بود با شوخی های جدید و اتفاقات هیجان انگیز!
4.ساعت 5 عصر
مهران مدیری که خودسابقه نزدیک به سه دهه در زمینه کارگردانی سریال های طنز تلوزیونی دارد اینبار به سراغ سوژه تکراری خودش در سینما رفته.داستان مردی دارای درجات بالایی از انسانیت و فهم شعور با بازی سیامک انصاری که بین یک مشت کودن که فقط به فکر منافع خود هستند گیر افتاده!
البته هنوز جزئیات زیادی از فیلم منتشر نشده اما حدس زده می شود که فیلم به همین موضوعات نزدیک باشد.هرچند مهران مدیری قول یک کمدی تلخ را داده اما باید دید که آیا مردم همانطور که از این ایده در تلوزیون استقبال کردند در سینما هم استقبال می کنند یا خیر.
نام مهران مدیری همواره با حاشیه گره خورده و احتمالا شاهد این حاشیه ها در این فیلم هم خواهیم بود.به هر حال از ساعت 5 عصر به عنوان شانس های گیشه امسال نام برده می شود و مدیری هم خوب می داند که چه وظیفه سنگینی برای ساخت اولین فیلم سینمایی اش دارد.
3.نگار
سوژه فیلم نگار کافی بود تا توجه همه مارا به خورد جلب کند،یک سوژه بکر و درست نخورده در سینمای ایران.رامبد جوان که با ساخت فیلم های سینمایی اش(مشخصا ورود آقایان ممنوع) و برنامه هر شبی اش خندوانه نشان داد که خوب سلیقه مخاطب را می داند این بار سراغ یک فیلم جنایی با سر شکل متفاوت رفته!
آخرین ساخته رامبد جوان داستان دختری به نام نگار با بازی نگار جواهریان است که به دنبال حل معمای مرگ پدرش با ماجراهای پیچیده ای رو به رو می شود.در نقد های اولیه که از این فیلم منتشر شد نشان می داد که فیلم نامه مشکلاتی دارد اما قطعا جسارت جوان برای نزدیک شدن به این همچین سوژه نابی قابل تحسین است.
2.فراری
علیرضا داودنژاد کارگردان کار کشته سینمای ایران بارها و بارها با فیلم هایش ثابت کرده که چقد درک سینمایی بالایی دارد.او همواره در تلاش است تا با نوع خاص سینمای اجتماعی اش مرز بین درام و واقعیت را کمرنگ کند.طوری که درفیلم کلاس هنرپیشگی عملا یک زندگی واقعی را روایت کرده است.
اما این بار داودنژاد بازگشتی به سینمای ماقبل کلاس هنر پیشگی اش دارد.داستان دختری شهرستانی با بازی ترلان پروانه است که به دنبال یک ماشین فراری به تهران می آید و با ماجرا های غیر منتظره ای رو به رو می شود.همچنین محسن تنابنده نیز برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کرد.سابقه داودنژاد در فیلم های اجتماعی نظیر مرهم و توجهاتی که به فیلم در جشنواره فجر امسال شد نوید یک فیلم خوب از داودنژاد را می دهد.
1.خفگی
در زمانی که اغلب فیلمسازان برای بازگشت سرمایه،فیلم ها و سریال هایشان را رنگارنگ می سازند فریدون جیرانی به سراغ یک فیلم سیاه و سفید رفته.جیرانی که با ساخت فیلم های متفاوتی نظیر قرمز و سالادفصل نشان داد که چقدر در این نوع ژانر مهارت دارد این بار سراغ فیلمی متفاوت رفته.فیلمی که همگی به فضاسازی بی نظیرش اذعان داشته اند.فضای فیلم یادآور فیلم های کلاسیک اروپایی است و سر شکل متفاوتی نسبت به فیلم های قبلی جیرانی دارد.
تریلر روانشناسانه جدید جیرانی از بازیگران خوبی نظیر نوید محمد زاده هم بهره می برد.همچین الناز شاکردوست هم با یک گریم عجیب و غریب بازی بی نظیری از خود رائه کرده.
در هر صورت فیلم جدید جیرانی به عنوان یک کارگردان حرفه ای برای همه دوستدران سینمای ایران جذاب خواهد بود.