سقوط فرنچایز دنیای ژوراسیک از یک لحظه آغاز شد

فرنچایز «ژوراسیک» این روزها در وضعیت بحرانی از نظر خلاقیت قرار دارد، هرچند که از نظر مالی هنوز بسیار موفق و پولساز است. فیلم جدید این سری، «دنیای ژوراسیک: تولدی دوباره» به کارگردانی گرت ادواردز، نسبت به فیلم ضعیف قبلی یعنی «سلطنت» بهتر ظاهر شده اما همچنان به گفته منتقدان، نمایانگر یک درخواست کمک از مجموعهای است که ایدههایش به پایان رسیدهاند.
داستان فیلم جدید بار دیگر به پایهها و اساس ماجرا بازگشته و گروهی مزدور را نشان میدهد که به یک جزیره مخفی پر از دایناسورهای جهشیافته میروند تا نمونههایی برای یک شرکت داروسازی استخراج کنند.
بیشتر بخوانید:
دنیای ژوراسیک: تولد دوباره به پلتفرمهای دیجیتال میآید
دنیای ژوراسیک: تولد دوباره صدرنشین باکس آفیس کره ماند
مشکل اصلی فیلم ادامه دادن به ایدهای است که از سهگانه «دنیای ژوراسیک» شروع شد؛ ایدهای که مردم روزی از دایناسورها خسته خواهند شد. این موضوع در فیلم اول بهانهای شد برای خلق دایناسورهای شدیدتر و عجیبتر، آن هم در حالی که مخاطب به هیچ وجه باور نمیکرد که کلیپهای نوزاد دایناسورها محبوبیتشان را از دست بدهند.
اما نقطه سقوط واقعی این مجموعه، به لحظهای در پایان «دنیای ژوراسیک: سلطنت سقوط کرده» بازمیگردد؛ جایی که دختر کلون شده داستان به نام شارلوت لاکوود به جای اینکه بگذارد دایناسورها بمیرند، آنها را آزاد میکند تا در قاره پراکنده شوند.
این تصمیم خلاقیت داستان را به بنبست کشاند؛ چرا که حالا دایناسورها آزاد بودند و داستان یا باید با تغییرات گسترده در جامعه انسانی همراه میشد، یا این موضوع نادیده گرفته میشد. فیلم «سلطنت» تلاش کرد هر دو رویکرد را نیمبند اجرا کند و در نهایت «تولد دوباره» این ایده بزرگ را کنار گذاشت و دایناسورهایی را که خارج از ناحیه استوایی زندگی میکردند، از بین برد.
این نوع فرار از ادامه ایده بزرگ باعث شده فرنچایز نتواند مسیر مشخصی داشته باشد و منتقدان معتقدند «دنیای ژوراسیک» باید یا به سمت داستانی مثل «سیاره میمونها» برود و یا حتی سراغ داستانهای جنگی تخیلی با دایناسورهای مسلح شود.
فرصت برای نجات این مجموعه هنوز هست، و با پایان نامشخص «تولد دوباره» میتوان امیدوار بود که یونیورسال ایدههای تازه و جسورانهای برای ادامه داشته باشد.
منبع: slashfilm