حمید (ابوالفضل پورعرب) و مهین (نیکی کریمی) در فیلم عروس (بهروز افخمی، 1369): عشق زیر سایه اخلاق

نمایش نمای نزدیک چهره آرایشکرده نیکی کریمی در «عروس» مثل بمب در سینمای ایران صدا کرد. در سالهایی که نمایش عشق زمینی در سینمای ایران همچون یک تابو بهشمار میرفت، جنس شکلگیری ارتباط عاشقانه حمید و مهین نشاندهنده آغاز دوره تازهای در سینمای ایران بود. حمید و مهین هر دو جوان و امیدوار اما کمتجربه هستند و همین امر عشق آنها را با چالش روبهرو میکند. «عروس» فیلمی با مضامین صریح اخلاقی است و تبعات وسوسه و بلندپروازی کنترلنشده را به تصویر میکشد اما رابطه عاشقانه دو شخصیت اصلی آنقدر جذاب هست که صراحت مضمونی فیلم را در دقایقی کنار زده و به جنبه محوری کار تبدیل میشود. با این ویژگیها، «عروس» اولین فیلم عاشقانه پس از انقلاب بود که توانست تصویر عشق را از کلیشههای محافظهکارانه مرسوم عبور داده و به پیشتاز آثار عاشقانه دهه هفتاد تبدیل شود؛ دورهای که در آن نمایش عشق بهسرعت به سمت نوعی جسمانیت و جسارت حرکت کرد. فیلمهای عاشقانه دهه 1370 مدیون فیلم «عروس» و نحوه نمایش رابطه حمید و مهین هستند.