با اعضای ایرانی جدید آکادمی اسکار آشنا شوید

اختصاصی سلام سینما - پارسا کمالی : آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار امسال 534 سینماگر از سراسر جهان را برای عضویت در شاخههای مختلف دعوت کرد؛ از کارگردان و بازیگر گرفته تا فیلمبردار، طراح صحنه و انیماتور. در میان این چهرههای تازهوارد، هفت سینماگر ایرانی و ایرانیالاصل نیز دیده میشوند؛ چهرههایی که هر یک در زمینه تخصصی خود، طی سالهای گذشته مورد توجه جشنوارهها و منتقدان بینالمللی قرار گرفتهاند.
در ادامه نگاهی داریم به اعضای جدید ایرانی آکادمی اسکار در سال 2025:
پیمان معادی
این بازیگر متولد 1349 در نیویورک، تحصیلکرده رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه آزاد کرج است. هرچند مسیر تحصیلیاش ارتباطی با هنر نداشت، اما علاقهاش به سینما باعث شد از اواخر دهه 1380 وارد دنیای فیلمنامهنویسی شود. او نخست با نوشتن فیلمنامههایی چون «کافه ستاره»، «شام عروسی» و «کما» شناخته شد و خیلی زود جایگاه خود را در میان نویسندگان سینمای ایران تثبیت کرد.
نقطه عطف حرفهای معادی، آغاز همکاری با اصغر فرهادی بود؛ حضوری تأثیرگذار در فیلمهای «درباره الی...» و «جدایی نادر از سیمین»، که هر دو تحسین گسترده جهانی را به دنبال داشتند. بازی معادی در «جدایی...» جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین را برای او به ارمغان آورد و راه ورودش به سینمای بینالمللی را هموار کرد.
او پس از آن در فیلمهایی مانند «Camp X-Ray» در کنار کریستن استوارت، «Last Knights» با کلایو اوون و همچنین سریال تحسینشده HBO با عنوان «The Night Of» به ایفای نقش پرداخت و چهرهای شناختهشده در سینمای جهان شد.
معادی علاوه بر بازیگری، در مقام کارگردان نیز فعالیت داشته و فیلم هایی چون برف روی کاجها و بمب: یک عاشقانه را جلوی دوربین برده است.
سعید روستایی
سعید روستایی متولد 1368 در تهران است و از کارگردانان نسل جدیدی به شمار میرود که طی کمتر از یک دهه، حضوری پررنگ در سینمای ایران و جهان داشتهاند. او فارغالتحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره است و فعالیت حرفهایاش را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد، اما نامش با نخستین فیلم بلندش، «ابد و یک روز» (1394)، بر سر زبانها افتاد.
«ابد و یک روز» خیلی زود توجه جشنوارههای داخلی و خارجی را جلب کرد؛ از جمله جشنواره فیلم فجر که این اثر را با ۹ سیمرغ مورد تقدیر قرار داد، و جشنواره ژنو که آن را یکی از کشفهای سال نامید. روستایی در دومین تجربهاش، «متری شیش و نیم» (1397)، سراغ معضلات ساختاریتر جامعه رفت؛ فیلمی درباره مواد مخدر، پلیس، و قدرت. این فیلم موفق شد در فرانسه نامزد جایزه معتبر سزار برای بهترین فیلم خارجی شود و جوایزی را در جشنوارههای توکیو و زوریخ از آن خود کند.
سومین فیلم او، «برادران لیلا» (1401)، در بخش اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه فیپرِسی (FIPRESCI) را از منتقدان بینالمللی دریافت کرد. این فیلم نیز با رویکردی اجتماعی، به بحران اقتصادی و شکافهای خانوادگی در طبقه متوسط ایرانی میپرداخت. تازهترین ساخته روستایی با عنوان «زن و بچه» نیز در جشنواره کن 2025 (1404) در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و بار دیگر نگاهها را به سوی سینمای ایران معطوف کرد.
روستایی در سال 1404 از سوی آکادمی اسکار به عنوان عضو جدید در شاخه کارگردانی دعوت شد.
پویان آقابابایی
پویان آقابابایی از جمله فیلمبرداران ایرانی است که با فیلم «دانه انجیر معابد» جای خود را در سینمای مستقل ایران مستحکم کرده است. این فیلم که در جشنوارههای داخلی و بینالمللی دیده شده، تصویری شاعرانه از معماری و طبیعت ایرانی ارائه میدهد.
خبر دعوت او به عضویت آکادمی اسکار در فهرست 534 عضو جدید منتشر شده و نام او در میان فیلمبرداران بینالمللی به چشم میخورد.
علی قاضی
علی قاضی متولد 1355 در تهران است و از جمله فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران بهشمار میرود. او دارای مدرک کارشناسی عکاسی است و پس از پایان تحصیل، مطالعات خود را بهصورت تخصصی در زمینه فیلمبرداری سینمایی ادامه داد.
قاضی فعالیت حرفهایاش را از اواخر دهه 1370 آغاز کرد و در طول بیش از دو دهه، در بیش از ۴۰ فیلم بلند، سریال و مستند بهعنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته است. کارنامهاش شامل همکاری با برخی از مهمترین فیلمسازان معاصر ایران است. از جمله آثار شاخص او میتوان به فیلمهای «ابد و یک روز»، «قهرمان»، «عصبانی نیستم»، «مسخرهباز» و «درباره الی...» اشاره کرد؛ فیلمهایی که بسیاری از آنها در جشنوارههای بینالمللی مورد تقدیر قرار گرفتهاند و در موفقیت جهانی سینمای ایران نقش داشتهاند.
تسلط فنی او در قاببندی، نورپردازی و خلق بافت بصری، سبک فیلمبرداریاش را از بسیاری از همنسلانش متمایز کرده است. علاوه بر سینما، او در پروژههای تبلیغاتی و صنعتی نیز سابقه فعالیت حرفهای دارد.
کسری فراهانی
کسری فراهانی متولد 1356 در ایران است. او در کودکی به همراه خانوادهاش به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در رشته طراحی صنعتی و هنرهای بصری در لسآنجلس ادامه داد. امروز، فراهانی یکی از طراحان صحنه و کارگردان هنری پرکار و اثرگذار در هالیوود بهشمار میرود.
کسری فراهانی در چندین پروژه پرهزینه و پرفروش هالیوودی حضور کلیدی داشته است؛ از جمله در سریال محبوب «لوکی» (Loki)، فیلم «کاپیتان مارول» (Captain Marvel)، «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) و نسخه جدید چهار شگفتانگیز (Fantastic Four: First Steps). او در کنار طراحی صحنه، بهعنوان کارگردان بخشهایی از فصل دوم سریال «لوکی» نیز شناخته میشود؛ از جمله اپیزود معروف «1893» که در آن نویسندگی و کارگردانی را همزمان بر عهده داشت.
فراهانی بهواسطه طراحی دقیق، مهندسیشده و خلاقانهاش در تولید فضاهای فانتزی و علمیتخیلی، موفق به دریافت نامزدی جایزه امی برای پروژه «لوکی» شد.
حسین ملایمی و شیرین سوهانی
حسین ملایمی و شیرین سوهانی زوج هنرمند و انیمیشنسازی هستند که با اثر خلاقانهشان، جایگاهی ویژه در تاریخ سینمای ایران رقم زدهاند. حسین ملایمی متولد 1361 در شیراز است و تحصیلاتش را در رشته گرافیک در مقطع کارشناسی و انیمیشن در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر تهران به پایان رسانده است. شیرین سوهانی نیز متولد 1365 در تهران و فارغالتحصیل رشته صنایعدستی و انیمیشن از همان دانشگاه است.
آنها طی چند سال گذشته در کنار یکدیگر به تولید پروژههای انیمیشن کوتاه با محوریت فرهنگ و شعر ایرانی پرداختهاند. انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» (In the Shadow of the Cypress) نقطه عطف کارنامه آنهاست؛ اثری شاعرانه که برگرفته از مفاهیم عرفانی در شعر کلاسیک فارسی است و در سال 1403 (2025میلادی) موفق شد جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کند—دستاوردی بیسابقه برای یک تیم انیمیشنساز ایرانی.
این فیلم در جشنوارههای معتبری همچون آنی (Annie Awards)، کلرمون-فراند (Clermont-Ferrand)، تریبکا (Tribeca) و انیماتو (Animatou) نیز به نمایش درآمد و جوایز مهمی کسب کرد. آنها در مصاحبههای خود از همکاری با تهیهکننده شناختهشده بینالمللی ران دایموند (Ron Diamond) بهعنوان یک نقطه قوت یاد کردهاند—کسی که در معرفی آثار انیمیشن هنری به آکادمی نقش کلیدی دارد.