هومن سیدی؛ راوی خشونتهایی که در ما ریشه دوانده با «وحشی» بازمیگردد

هومن سیدی هر چند با بازیگری وارد دنیای سینما و تلویزیون شد اما همواره آرزوهای بزرگتری در سر میپروراند. بنابراین در کنار بازیگری، مسرانه فیلمسازی را نیز پی گرفت.
نتیجه این تلاش و ممارست تا به اینجا چندین فیلم کوتاه، شش فیلم بلند و دو سریال محصول شبکه نمایش خانگی است. دومین سریال او با عنوان وحشی به زودی پخش خود را آغاز خواهد کرد.
این خبر برای دوستداران این فیلمساز که پیش از این سریال موفق قورباغه را از او دیدهاند، خبری خوشحالکننده است. به خصوص که در سریال جدید هومن سیدی، نگار جواهریان و جواد عزتی به عنوان یک زوج جدید بازیگری حضور دارند. هرچند هنوز داستان سریال وحشی بهطور رسمی فاش نشده، اما حتی اگر این عنوان را هم نداشت، باز هم تردیدی نبود که سیدی در آن از عنصر خشونت استفاده خواهد کرد.
از پسری ساده و درونگرا تا مردی زبان باز و عصیانگر
هومن سیدی ابتدا در نقشهایی درونگرا ظاهر شد. نقشهای او در سریال راه بیپایان و یا فیلمهایی چون پابرهنه در بهشت، یک تکه نان و چهارشنبهسوری هر چند درونی پرآشوب داشتند اما در ظاهر آرام و گوشهگیر جلوه میکردند.
هومن سیدی با نقشآفرینی در فیلمهایی چون خط ویژه، من دیهگو مارادونا هستم و سریال عاشقانه شخصیتهای برونگرایی را به تصویر کشید که از قضا بسیار هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.
شخصیت پیمان رستاگ در سریال عاشقانه که قرار بود درس عبرتی برای مخاطبان باشد به شخصیت محبوبی تبدیل شد که توانست یک تنه جور تمام ستارههای آن را کشیده و مخاطبان سریال را حفظ کند.
خشونت و فقر؛ مولفههای اصلی سینمای هومن سیدی
هومن سیدی از همان اولین فیلم بلندش آفریقا، نشان داد که نمیتواند به خشونت و فقری که در زیست انسان ریشه دوانده بیتفاوت باشد. در فیلم سیزده، طلاق والدین و مسائل نوجوانی را به مسئله خشونت و تنگدستی پیوند زد. در فیلم اعترافات ذهن خطرناک من، هر چند به نسبت از برخی مسائل فاصله گرفت اما همچنان خشونت و ذهن پریشان انسان را به هسته اولیه فیلم خود بدل کرد.
در خشم و هیاهو نیز تلاش کرد خشونت را در یک بافت اقتصادی و فرهنگی دیگر به نمایش بگذارد. اما این مغزهای کوچک زنگزده بود که در آن همه چیز به شکل عریانتر و عیانتر به تصویر کشیده شد. هر چند فیلم توجهات بسیاری را در زمان اکران جلب کرد اما به بافت زبانی آن میتوان ایرادات بنیادینی وارد کرد.
اقبال سریال قورباغه نیز به خشونت عریانی که در آن جاری است ارتباط دارد. شخصیتهای جوان و یاغی که به واسطه دزدی از همکلاسی سابق مرموز و ثروتمند خود، ماجراهایی پر از خون و خشونت را از سر میگذارنند.
به بلوغ رسیدن کارگردان در جنگ جهانی سوم
هومن سیدی در یکی از مصاحبههایش در تلویزیون ایران ،از علاقه خود به آثار مارتین اسکورسیزی گفت و اینکه علاقه دارد فیلمهایی بسازد که علاوه بر مخاطب داشتن از جنبههای هنری نیز برخوردار باشد. اگر بخواهیم صادق باشیم، سیدی تا پیش از فیلم جنگ جهانی سوم، آنچنان پیشنهاد هنری در آثار خود نداشت و عموما به تکنیک و ابزار سینما مسلط بوده است.
اما آخرین فیلم سینمایی او ثابت کرد که هومن سیدی چندین گام رو به جلو رفته است. شاید دلیل اصلی توفیق فیلم در این باشد که سیدی تلاش کرده تا از بازنمایی صرف عبور کند و قصه را به یک سوژه برای فیلم ساختن تقیل ندهد.
با چنین روندی که سیدی در طی این سالها پشت سر گذاشته است، امروز طرفدارانش حق دارند انتظار سریالی با کیفیت و خاص را از این کارگردان جوان و خوشفکر داشته باشند. سریال وحشی، آخرین ساخته هومن سیدی در راه شبکه نمایش خانگی است.