سیدنی سوئینی در گیشه شکست خورد؛ ناکامی Americana در افتتاحیه

فیلم «آمریکانا» ساخته تونی توست، نخستین بار در جشنواره جنوب از جنوبغربی (SXSW) در سال ۲۰۲۳ با استقبال نسبی روبهرو شد. اما به دلیل مشکلات مالی شرکت استودیوی بران، اکران آن تا امسال به تعویق افتاد. در نهایت، کمپانی لاینزگیت سال گذشته حقوق پخش جهانی فیلم را تنها با ۳ میلیون دلار خریداری کرد و بخشی از هزینهها را با فروش حق پخش خارجی جبران نمود.
فیلم روی بیش از ۱۱۰۰ پرده سینما در آمریکا اکران شد، اما آمار فروش افتتاحیه آن بسیار ناامیدکننده بود. لاینزگیت حتی ارقام رسمی را منتشر نکرد و سایتهایی مانند باکس آفیس موجو و د نامبرز نیز فروشی برای آن ثبت نکردهاند.
«آمریکانا» داستان پنی جو (با بازی سوئینی)، یک پیشخدمت خجالتی با رویاهای بزرگ، و لِفتی (با بازی پل والتر هاوزر) یک کهنهسرباز تنها را روایت میکند که برای بهدست آوردن یک شیء ارزشمند تاریخی ـ پیراهن ارواح لاکوتا ـ وارد ماجراهای خطرناک میشوند. اما خیلی زود درگیر گروههای خلافکار به رهبری اریک دین، سایمون رکس و زان مککلارنون میشوند. خواننده مشهور هالزی نیز در نقش زنی فراری حضور دارد.
با وجود بازیگران شناختهشده و نقدهای مثبت، فیلم نتوانست تماشاگران را جذب کند. رقیب اصلی آخر هفته «هیچکس ۲» با ۹.۲ میلیون دلار افتتاحیه در رتبه سوم قرار گرفت، در حالی که صدر جدول در اختیار «سلاحها» با ۲۵ میلیون دلار بود.
چرا «آمریکانا» شکست خورد؟
هزینه تبلیغات فیلم از سوی لاینزگیت بسیار پایین بود.
اکران با تأخیر دو ساله پس از جشنواره باعث از بین رفتن هیجان اولیه شد.
با وجود ستاره بودن سیدنی سوئینی، فیلم نتوانست حتی یک میلیون دلار در افتتاحیه جذب کند.
سوئینی پس از موفقیت بزرگ «هر کسی جز تو» (Anyone But You) هنوز جایگاه خود را بهعنوان یک ستاره تضمینکننده فروش ثابت نکرده؛ بهویژه پس از شکست «مدم وب» و موفقیت متوسط «معصوم» (Immaculate).
با این حال، از آنجا که لاینزگیت هزینه کمی برای خرید فیلم پرداخته، احتمالاً «آمریکانا» در VOD و استریمینگ سود خود را بازمیگرداند. اما مشکل اصلی ناکامی فیلم در اثبات جایگاه سوئینی بهعنوان یک ستاره واقعی گیشه است.
منبع: slashfilm