رشد چشمگیر فروش فیلم های اجتماعی | 50 درصد سهم اکران های تابستان در اختیار درام های غیرکمدی

این روزها با اکران فیلمهای تازه و کنجکاویبرانگیز، گیشه سینمای ایران پررونق دنبال میشود و آثار حاضر در سبد اکران مخاطبان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. اکران فیلمهای اجتماعی مهم باعث شده پس از مدتها سینمای اجتماعی در کانون توجه قرار بگیرد و سهم قابل توجهی از آمار فروش هفتگی را به خود اختصاص دهد.
در گزارشی که اخیراً مؤسسه سینما شهر در خصوص میزان استقبال مخاطبان از طرح فروش نیم بهای بلیت سینما منتشر شده، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تنها در ۲۰ سهشنبه سال به سینما رفتهاند. آماری خیره کننده که نشان میدهد اجرای این طرح حالا به یک سنت دائمی و پابرجا در میان مخاطبان تبدیل شده است. مطابق آمار ارائه شده، با آغاز مرداد ماه سینماهای سراسر کشور پذیرای نزدیک به ۸۰۰ هزار مخاطب بوده و پیشبینی میشود در ادامه فصل تابستان، روند رو به رشد میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای سینمای ایران افزایش یابد.
نبض مخاطبان در دست فیلمهای اجتماعی
فرزین عسگری، مدیر پردیس سینمایی «هدیش مال» در خصوص میزان استقبال مخاطبان در شرایط فعلی گفت: خوشبختانه این روزها فیلمهای سینمای ایران با استقبال بسیار خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده است. نکته مثبت این است که فروش مناسبی که از گیشه فیلمها حاصل میشود، به لطف فیلمهای اجتماعی صورت گرفته است. در چند سال گذشته تنها فیلمهای کمدی موفق به ثبت فروش مناسب میشد، اما این روزها فیلمهای اجتماعی توانسته سهم قابل توجهی از میزان مخاطب و گیشه را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه امسال فیلمهای اجتماعی باکیفیتی به اکران رسید و از همان ابتدا آثاری نظیر «رها» توانست نبض مخاطبان را به دست بگیرد. عسگری ادامه داد: پس از «رها» دیگر فیلمهای اجتماعی نیز با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد و همین مسئله موجب رونق دوچندان گیشه سینمای ایران شده است. این روزها آگاهی و سلیقه مخاطبان نسبت به گذشته تغییر کرده است و در نتیجه تنها آثار کمدی نمیتواند آنها را راضی کند.
عسگری در ادامه بیان کرد: خوشبختانه میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای روز به گونهای است که توانستیم در پردیس سینمایی «هدیش مال» به صورت پنج روز متوالی و طی ۱۱۶ ساعت به صورت شبانهروزی به اکران فیلمها بپردازیم و مخاطبان نیز استقبال بسیار خوبی از این طرح داشتند. این اتفاق باعث شد در طول دو روز آخر هر هفته، این سینما به صورت شبانهروزی دایر باشد.
سنت موفق سهشنبههای نیم بها
وی در خصوص میزان استقبال مخاطبان از طرح فروش نیمبهای بلیت روزهای سهشنبه گفت: رفتن به سینما در روزهای سهشنبه در سراسر کشور به یک سنت تبدیل شده است و حتی فیلمهای ضعیفتر حاضر در اکران نیز در این روز با همراهی بسیار خوبی از جانب مخاطبان مواجه میشود. خوشبختانه میتوان اعلام کرد که در مردادماه تمام سینماهای سراسر کشور توانستند رکوردهای فروش پیشین خود را جابهجا کنند و آماری در حدود دو برابر گیشه سابق خود را به ثبت برسانند و این موضوع با توجه به آمار منتشر شده از سوی مؤسسه سینماشهر اثبات شده است.
او در پایان گفت: در نظر داریم در این پردیس سینمایی، علاوه بر روز سهشنبه، مدت زمان دیگری را نیز به فروش نیم بهای بلیت سینما اختصاص دهیم. سینماهای سراسر کشور به صورت شناور میتوانند چنین رویهای را در پیش بگیرند. البته عموماً سینماهای جنوب شهر در اجرای چنین طرحهایی با استقبال مناسبتری از جانب مخاطبان مواجه میشوند. اگر شرایطی به وجود بیاید که با تدبیر مدیر یک سینما بتوان روز دیگری را نیز به فروش نیم بهای بلیت تخصیص داد، قطعاً این موضوع باعث افزایش تعداد مخاطبان خواهد شد.
بازگشت رونق به سینمای غیرکمدی
پویا سعیدیپور، مدیر پردیس سینمایی «زندگی» در خصوص شرایط فعلی اکران و میزان استقبال تماشاگران گفت: فروش پردیس سینمایی زندگی در تیرماه معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است، در حالی که تا ۲۶ مردادماه، این مجموعه فروشی بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشته و افزایش دو برابری را به ثبت رسانده است. به نظر میرسد شیب افزایش تعداد مخاطب در روزهای پیش روی ماه تابستان همچنان ادامه داشته باشد.
در مردادماه مناسبتهای مذهبی مختلفی مانند اربعین حسینی وجود داشت که متعاقب آن، جمعیت بسیاری راهی سفرهای زیارتی شدند؛ بنابراین مسائل اینچنینی باعث شد جمعیت شهرها برای مقاطعی کاهش پیدا کند. با وجود این، سینمای ایران به لحاظ فروش و تعداد مخاطب ماه بسیار جذابی را پشت سر گذاشته است که نکته مثبت آن به عقیده بنده، افزایش استقبال از فیلمهای اجتماعی بوده است. او افزود: در دورهای عمده فروش سینماها مربوط به فیلمهای کمدی بود و به همین دلیل سینماگران بسیاری به تولید چنین آثاری روی آورده بودند. اما در حال حاضر رونق به سینمای اجتماعی بازگشته است.
سعیدیپور یادآورشد: در چند هفته اخیر، مجموع فروش فیلمهای متعلق به گونه اجتماعی، بیش از ۵۰ درصد از سهم فروش را شامل شده است که اتفاقی بسیار مثبت برای کلیت سینمای ایران به شمار میرود. در هفت سال گذشته و پس از اکران فیلم «متری شش و نیم» هیچ فیلم اجتماعی نتوانسته بود به آمار بیش از یک میلیون مخاطب دست پیدا کند. اما در تابستان امسال فیلمهای اجتماعی از این آمار عبور کرد. اگر فیلمهای استاندارد و باکیفیت افزایش پیدا کند، قطعاً مردم نیز بیش از گذشته در سالنهای سینما حضور پیدا خواهند کرد.
ایدههایی برای جذب مخاطب
این مدیر سینما خاطرنشان کرد: کمی پس از پایان یافتن پاندمی کرونا طرحی را در پردیس سینمایی زندگی اجرایی کردیم که مطابق آن، این مجموعه بتواند به فروش پلکانی دست پیدا کند. به این معنا که سانسهای درنظر گرفته شده در مقاطع صبح و ظهر به صورت نیمبها تعریف شود و به تدریج با رسیدن به ساعات پرمخاطب، قیمت بلیت افزایش یابد. بروز این اتفاق باعث شد تعداد مخاطبان نوبت صبح تا عصر، با ساعات پرمخاطب برابری کند. بدین ترتیب خانمهای خانهدار و افرادی که در طول روز زمان کافی داشتند، توانستند جمعهای چندین نفره تشکیل دهند و راهی سینما شوند. با توجه به اینکه پردیس سینمایی «زندگی» در مجتمعی تجاری واقع شده است، حضور جمعیت سینمارو در طول روز باعث رونق بیشتر این مجموعه شده است.
سعیدیپور در خصوص کم و کیف استقبال مخاطبان در روزهای سهشنبه از اجرای طرح پیش فروش بلیت نیمبها گفت: پردیس سینمایی زندگی در هر روز سهشنبه از مردادماه به طور میانگین پذیرای ۳ هزار مخاطب بوده است و این میزان تماشاگر تنها با وجود ۵ سالن حاصل شده است. ذکر این نکته ضروری است که در نزدیکی این مجموعه، پنچ پردیس سینمایی مدرن «مگامال»، «نیایشمال»، «کوروش»، «ایرانمال» و «رُزمال» وجود دارد که حضور در آن برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد. با وجود این پردیس سینمایی زندگی در روزهای سهشنبه توانسته پذیرای مخاطبان پرتعدادی باشد و این روند به صورت تصاعدی در حال افزایش است.
او بیان کرد: میتوان سیاستهای متنوعی را در خصوص قیمتگذاری بلیت سینماها اعمال کرد. به طور مثال با درنظر گرفتن طرح شناور، قیمت بلیت در روزهای آخر هفته میتواند نسبت به شرایط عادی بیشتر باشد؛ بنابراین با نوعی مدیریت صحیح و براساس جغرافیا، امکانات سینما و اختیار مدیران سینما میتوان قیمتگذاری بلیت سینماها را به صورتی متنوع سازماندهی کرد تا تعداد و میزان مخاطبان افزایش پیدا کند.
سعیدیپور در پایان گفت: تا زمانی که شاهد تولیدات با کیفیت و متنوع برای تمام اقشار جامعه باشیم، میتوان به روند افزایشی تعداد مخاطبان و میزان فروش فیلمها امیدوار بود. زمانی ایجاد نشاط عمومی در تولید فیلمهای کمدی خلاصه میشد، اما امروزه از فیلمهای اجتماعی استقبال قابل توجهی صورت میگیرد.
منبع : جوان آنلاین