جستجو در سایت

1404/05/26 10:34

از اوج گیشه تا سقوط دنباله‌ها؛ میراث پیچیده Mortal Kombat

از اوج گیشه تا سقوط دنباله‌ها؛ میراث پیچیده Mortal Kombat
فیلم «مورتال کمبت» در سال ۱۹۹۵ با فروش بیش از ۱۲۲ میلیون دلار در جهان به موفقیتی بزرگ دست یافت، اما همین موفقیت باعث شد اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدئویی برای دهه‌ها در مسیر اشتباه قرار گیرند.
به گزارش سلام سینما

۳۰ سال پیش، فیلم Mortal Kombat (۱۹۹۵) به کارگردانی «پل دبلیو.اس. اندرسون» به نمایش درآمد. اثری که همزمان یک موفقیت بزرگ تجاری بود و هم الگویی نادرست برای اقتباس‌های بعدی از بازی‌های ویدئویی ایجاد کرد.

زمینه ساخت

در اوایل دهه ۹۰، بازی «مورتال کمبت» به‌خاطر خشونت اغراق‌آمیز و شخصیت‌های متمایز خود به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های آرکید تبدیل شد. با ورود نسخه خانگی توسط شرکت Acclaim، شهرت و جنجال بازی چند برابر شد. همین موضوع باعث شد «لری کاسانوف» تهیه‌کننده، ایده ساخت فیلمی سینمایی را جدی بگیرد.

انتخاب کارگردان و تولید

پس از شکست سنگین «سوپر ماریو براز» (۱۹۹۳)، ساخت فیلمی بر اساس بازی ویدئویی ریسک بزرگی به حساب می‌آمد. با این حال، نیولاین سینما پروژه را پیش برد و پل دبلیو.اس. اندرسون – که تنها یک فیلم کم‌بودجه در کارنامه داشت – توانست با استفاده از دانش تئوریک درباره جلوه‌های ویژه، خود را برای این کار مناسب جلوه دهد.

بازیگران اصلی شامل کریستوفر لمبرت در نقش «رِیدِن»، رابین شو در نقش «لیو کانگ»، بریجیت ویلسون در نقش «سونیا بلید» و کاری-هیرویوکی تاگاوا در نقش «شانگ سونگ» بودند.

موفقیت در گیشه

فیلم با بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیون دلار ساخته شد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۵ اکران شد. تنها در هفته نخست با فروش ۲۳.۲ میلیون دلار در صدر جدول قرار گرفت و سه هفته متوالی پرفروش‌ترین فیلم آمریکا بود. در نهایت، Mortal Kombat با فروش جهانی ۱۲۲.۱ میلیون دلار – حدود شش برابر بودجه‌اش – به موفقیتی بزرگ تبدیل شد. موسیقی متن فیلم نیز به فروشی پلاتینی رسید.

دنباله ناموفق و میراث پیچیده

دو سال بعد، دنباله‌ای با عنوان Mortal Kombat: Annihilation (۱۹۹۷) ساخته شد اما با استقبال منفی منتقدان و فروش ضعیف، عملاً مسیر سری فیلم‌های سینمایی را بست. در ادامه، چند سریال تلویزیونی نیز ساخته شد که آن‌ها نیز چندان موفق نبودند.

با وجود این، موفقیت قسمت نخست ثابت کرد که اقتباس از بازی‌های ویدئویی می‌تواند سودآور باشد؛ اما همزمان هالیوود را به این باور رساند که وفاداری به منبع اصلی ضرورتی ندارد. همین رویکرد باعث شد تا دهه‌ها بسیاری از فیلم‌های اقتباسی از بازی‌ها کیفیت پایینی داشته باشند و کمتر مورد توجه طرفداران قرار گیرند.

تأثیر بر آینده

فیلم Mortal Kombat تا مدت‌ها بالاترین امتیاز منتقدان را میان فیلم‌های اقتباس‌شده از بازی‌ها در اختیار داشت، هرچند سطح کیفی آن چندان بالا نبود. تنها در سال‌های اخیر و با آثاری چون Sonic the Hedgehog، Detective Pikachu و سریال The Last of Us مسیر تغییر کرد و نگاه صنعت به اقتباس‌های بازی‌های ویدئویی جدی‌تر شد.

امروز، با نزدیک شدن به اکران دنباله R-rated فیلم Mortal Kombat (۲۰۲۵)، می‌توان گفت اثر سال ۱۹۹۵ همزمان یک پیروزی اقتصادی و یک «اشتباه الگوساز» در تاریخ سینما بود؛ موفقیتی که برای سال‌ها سایه سنگینی بر سر اقتباس‌های ویدئویی انداخت.

منبع:slashfilm


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image