افت ضعیف Tron: Ares آینده این فرنچایز علمی–تخیلی را در هالهای از ابهام قرار داد
.jpg?w=1200&q=75)
به گزارش The Wrap، فیلم «ترون: آرس» (Tron: Ares)، تازهترین قسمت از مجموعهای که نخستینبار در سال ۱۹۸۲ آغاز شد، در نخستین آخر هفته اکران خود تنها ۳۳.۵ میلیون دلار در آمریکا و ۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. این رقم حدود ۲۵ درصد کمتر از افتتاحیه «ترون: میراث» (Tron: Legacy) در سال ۲۰۱۰ است؛ فیلمی که در نهایت ۴۰۰ میلیون دلار فروخت. با بودجهای نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار، فروش ابتدایی «آرس» برای دیزنی نگرانکننده بهنظر میرسد.
در حالیکه کمتر از یکسوم مخاطبان فیلم زیر ۲۵ سال سن داشتند، تحلیلگران بازار معتقدند جذب نسل جوان به این فرنچایز دشوار شده است. جف باک، تحلیلگر Exhibitor Relations، میگوید: «مشخص نیست جذابیت اصلی قسمت سوم از کجا باید میآمد. فیلم تلاش میکند به مخاطب عام نزدیک شود، اما چیز تازهای برای ارائه ندارد.»
«ترون» از ابتدا راهی پر فراز و نشیب پیموده است. نسخه اصلی در سال ۱۹۸۲ با جلوههای ویژه انقلابیاش الهامبخش شخصیتهایی چون جان لستر و استیو جابز شد و در نهایت به تولد استودیوی پیکسار انجامید. اما باوجود این تأثیر فرهنگی، هیچیک از دنبالهها نتوانستند در حد انتظارات ظاهر شوند.
«ترون: میراث» با حضور جف بریجز و موسیقی گروه (Daft Punk) به موفقیتی نسبی دست یافت و حتی الهامبخش انیمیشن تلویزیونی (Tron: Uprising) شد، اما پس از خرید استودیوهای مارول و لوکاسفیلم، تمرکز دیزنی از این مجموعه برداشته شد.
با وجود تلاشهای جرد لتو — که در نقش «آرس» بازی کرده و تهیهکنندگی فیلم را نیز بر عهده دارد — قسمت سوم نیز نتوانست مخاطبان تازهای جذب کند. منتقدان جلوههای بصری و موسیقی متن اثر (ساخته ترنت رزنر و اتیکوس راس) را تحسین کردند، اما ضعف داستان را غیرقابل چشمپوشی دانستند.
با خروج تهیهکننده باسابقه شان بیلی از دیزنی، سرنوشت «ترون» در دستان مدیریت جدید مبهمتر از همیشه است. هرچند این فرنچایز ممکن است در پارکهای تفریحی و بازیهای ویدئویی به حیات خود ادامه دهد، اما فعلاً خبری از ادامه سینمایی آن نیست.