جستجو در سایت

1404/08/12 18:41

نظر کاربران در مورد سریال برتا | از تحسین تا تعجب!

نظر کاربران در مورد سریال برتا | از تحسین تا تعجب!
سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» با فضای رازآلود و بازی چهره‌های شناخته‌شده‌اش، این روزها به یکی از پربحث‌ترین آثار فیلم‌نت تبدیل شده است؛ از تحسین بازی‌ها و طراحی صحنه تا نقدهایی به ریتم کند و دیالوگ‌های گل‌درشت، همه نشان می‌دهد «برتا» راهش را به دل مخاطبان باز کرده، اما هنوز با پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی روبه‌روست.

اختصاصی سلام سینما؛ مهلا رنجبران | سریال «بِرِتا؛ داستان یک اسلحه» اثری در ژانر معمایی — جنایی به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی است که از جمعه ۹ آبان ۱۴۰۴ (۳۰ اکتبر ۲۰۲۵) به‌طور اختصاصی روی پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده است. قصه حول محور گمشده شدن یک تپانچهٔ «برتا» می‌چرخد؛ اسلحه‌ای که پس از خروج از دستِ پلیس وارد چرخه‌ای از خشونت، انتقام‌جویی و پرده‌برداری از رازهای پنهان شهر می‌شود و هر مالک جدید آن، رازها و پیامدهای دیگری را آشکار می‌کند. کارگردان و نویسندگان (محمدمهدی عزیزمحمدی، علیرضا عطاالله تبریزی و امیرحسین ترابی) تلاش کرده‌اند مجموعه‌ای پُر تعلیق، پیچیده و پرشخصیت بسازند که از یک پرونده‌ی معماییِ مرکزی به چند خط فرعی اجتماعی و شخصیتی برسد.

خلاصهٔ داستان سریال برتا؛ داستان یک اسلحه

یک تپانچهٔ پلیس (برتا) ناپدید می‌شود. این اسلحه مسیر خونینی در پیش می‌گیرد: از دست مأموران به دست خلافکاران، از خانواده‌ها به قربانیان و از شهروندان عادی به کسانی که به دنبال انتقام‌اند. سرهنگِ صمدی (نمادِ نمایندگی نیروی انتظامی/عدالت) مأمور پیگیری پرونده می‌شود؛ او باید قبل از گسترش بیشترِ چرخهٔ خشونت، سرنخ‌ها را دنبال کند و ریشهٔ این زنجیره را پیدا کند — اما هر سرنخ او را به گوشه‌ای از جامعه و به رازهایی می‌کشاند که فراتر از یک اسلحه‌اند. فضای سریال تلفیقی از جناییِ معمایی، ملودرام شهری و بررسی پیامدهای اجتماعی خشونت است.

بازیگران و عوامل 

کارگردان: امیرحسین ترابی.
تهیه‌کننده: کامران حجازی.
نویسندگان: محمدمهدی عزیزمحمدی، علیرضا عطاالله تبریزی، امیرحسین ترابی.
مدیر فیلم‌برداری: احسان رفیعی.
تدوین: میثم مولایی.
آهنگساز: بامداد افشار.
طراح صحنه، لباس، گریم و جلوه‌ها: بابک کریمی‌طاری (صحنه)، آرتا ماهان (لباس)، مونا جعفری (گریم)، تهمینه اذکاری (جلوه‌های بصری).  

بازیگران:
 • شهرام حقیقت‌دوست (سرهنگ صمدی / نقش مرکزی پلیسی).
 • مهدی حسینی‌نیا.
 • مهراوه شریفی‌نیا.
 • حسین پاکدل.
 • عرفان ناصری.
 • آناهیتا افشار.
 • محمدرضا غفاری.
 • سوگل خلیق.
 • علیرضا جعفری.
 • مینو شریفی، میترا رفیع، پرهام رحمانی، امیررضا دلاوری و دیگران.

حواشی و پشت‌صحنهٔ انتشار

 • «برتا» به‌عنوان تولید اختصاصی فیلم‌نت و در ادامه‌ی مسیر نمایشِ سریال‌های معماییِ تازه در شبکه نمایش خانگی منتشر شد؛ عده‌ای آن را «جانشینِ» آثار جنایی-معمایی قبلیِ پلتفرم می‌دانند و پلتفرم هم آن را مانند دیگر عناوینِ ژانرمحور، با تبلیغات و تیزرهای رسمی معرفی کرد.  
 • در زمانِ رونمایی، تیزرها و کلیپ‌های تبلیغی در اینستاگرامِ رسمی فیلم‌نت و کانال تلگرامی پلتفرم منتشر شدند و هشتگ‌ها و کلیپ‌های کوتاهِ تیزری در شبکه‌ی اجتماعی محبوب کاربران فارسی‌زبان دست به دست شد.  

واکنشِ مخاطبان به قسمت اول سریال برتا

1. کلیپ‌های تیزری و برش‌های قسمت اول بازتابِ زیادی گرفت؛ پیج‌های سینمایی بخش‌هایی از سریال را برجسته کردند و کاربران زیر پست‌ها اغلب از «تعلیق خوب»، «بازی شهرام حقیقت‌دوست» و «فضاسازی تأثیرگذار» تعریف کرده‌اند. هم‌زمان کلیپ‌های کوتاه از صحنه‌های پرتنش در ریل‌ها و استوری‌ها موتورِ بحث شده و برخی کاربران درباره نمایش خشونت و نحوۀ روایت—به‌ویژه انتقال زمان و فلاش‌بک‌ها—نقدهایی داشته‌اند.  

مخاطبین سریال که اولین قسمت آن را تماشا کرده‌اند، دیدگاه و تجربه شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند. بیشتر نظرات البته به حضور شهرام حقیقت دوست و برگشت او بعد از دو سال است:

«بالاخره نقش اصلی به شهرام حقیقت دوست داده شد ... خیلی خیلی زودتر از اینها لیاقت چنین نقش و جایگاهی داشت. خیلی برایش خوشحالم و احترام قائلم برای هنرنمایی بی نظیرش»

«شهرام حقیقت دوست بعد از سال‌ها یک‌باره در سریال‌های اخیر در حال ترکوندنه. در واقع تازه کشف شده، شروع خوب بود.»

«ازهمین الان مشخص است سریال جالبی است. به‌خصوص با بازی زیبای شهرام حقیقت دوست»

«شهرام حقیقت دوست بازیگر قابلی است و خوب است که به او پرداخته می‌شود»

جز این، کاربران به مرگ‌های پشت سر هم در این سمت اول هم واکنش نشان داده‌اند. کاربری نوشته: «قسمت اول نصف بازیگر‌ها کشته شدند.» دیگری نوشته: «چقدر کشته و تلفات در قسمت اول! چرا؟»

نظرات منفی هم البته در میان یادداشت‌ها وجود دارد. تماشاگری نوشته: «من که بعد از بیست دقیقه تماشا پرونده‌اش را بستم. از همان سکانس افتتاحیه کاملا مشخص بود که کارگردان فقط می‌خواهد به هر ترفندی مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.»

دیگری هم نوشته: «انقدر کلیشه‌ای و تکراری است که به نظرم می‌شود بقیه داستان را حدس زد.»

۲. توییتر فارسی (و اکانت‌های خبری و منتقدان) بیشتر روی مقایسهٔ «برتا» با آثار قبلیِ امیرحسین ترابی (مثل «خون‌سرد») و کیفیتِ فنی (فیلم‌برداری، تدوین، ریتم) تمرکز کردند. تعدادی از کاربران از تمِ اجتماعی و ایدهٔ اسلحه‌ای که به دست عامه می‌رسد استقبال کردند؛ در مقابل عده‌ای دیگر روایتِ چندخطی را کمی شلوغ و بعضاً کلیشه‌ای خواندند. (نمونه‌واکنش‌ها در متن نقدها و کامنت‌های خبری منعکس شده‌اند.)

سایت‌های سینمایی و روزنامه‌هاگزارش و خلاصهٔ قسمت اول را منتشر کردند و دیدگاهِ عمومی را عمدتاً مثبت اما محتاط توصیف کردند: شروعِ خوب، بازیِ قابل‌قبولِ شهرام حقیقت‌دوست، اما نیاز به حفظ ریتم و باز کردن درستِ خطوط فرعی در قسمت‌های بعدی. برخی پست‌ها و ویدیوهای بررسی در یوتیوب با دیدگاه‌های انتقادیِ تندتری (مثلاً اشاره به ضعف در نگارش بعضی کاراکترها یا لحظاتِ کشدار) هم همراه بوده‌اند.  

نقد های مثبت

 • شروعِ پُرتعلیق و ریتمِ جذاب در قسمت اول؛ چند صحنهٔ تعلیقی خوب که مخاطب را درگیر می‌کند.  
 • بازیِ شهرام حقیقت‌دوست به‌عنوان یک نقش پلیسی مورد توجه قرار گرفته و اغلب بازخوردها بازی او را نقطه‌قوت دانسته‌اند.  
 • تولید فنی (فیلم‌برداری، نورپردازی، موسیقیِ زمینه) در بخش‌هایی توانسته حس تعلیق و اضطراب را منتقل کند.  

نقدهای منفی

 • برخی منتقدان و کاربران معتقدند سریال در پرداختِ شخصیت‌های فرعی و انگیزه‌ها هنوز نیاز به عمق‌بخشی دارد و احتمالاً در قسمت‌های بعدی باید این خطوط بهتر توجیه شود.  
 • اشاره‌شده به احتمالِ تکیه بر کلیشه‌های ژانر جنایی/معمایی و بعضی لحظاتِ نمایشی که به‌نظر می‌رسد بیشتر برای تأثیرِ بصری طراحی شده تا لایه‌پردازیِ داستانی.  
 • عده‌ای واکنش منفی در یوتیوب و کامنت‌ها داشتند (ازجمله برخی که قسمت اول را «مضحک» یا «ضعیف» خواندند) — اما این دیدگاه‌ها در مقابل موجِ کلی استقبال قرار می‌گیرند و فعلاً به‌عنوان صدای اقلیت پدیدارند.  

«برتا» در قسمتِ آغازین توانسته مخاطب ژانر معمایی-جنایی را کنجکاو کند؛ حضور ستاره‌هایی مثل شهرام حقیقت‌دوست به همراه کارگردانی که پیش‌تر تجربه‌های ژانرمحور داشته، کمک کرده تا سریال از همان ابتدا دیده شود. نقطه‌قوتِ اولیه، فضای پرتعلیق و بازیِ چهره‌هاست؛ نقطه‌ضعف بالقوه می‌تواند در پراکندگی خطوط داستانی و عمقِ روان‌شناختیِ بعضی کاراکترها باشد که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند. تجربهٔ نهایی اما وابسته به حفظ ریتم و پاسخ‌دادنِ فصل‌به‌فصلِ سریال به پرسش‌هایی است که در قسمت اول طرح شده‌اند.  

نکات نهایی و درخواستِ مخاطبان

مخاطبان و منتقدان یک خواستهٔ مشترک دارند: «ببینیم قسمت‌های بعدی چطور گره‌ها را باز می‌کنند و آیا نگارشِ مجموعه می‌تواند وعدهٔ آغازِ خوب را ادامه دهد یا نه.» در یک کلام: سریال «برتا» وعدهٔ آغازِ هیجان‌انگیزی دارد، ولی محکِ اصلی حفظ کیفیت در درازمدت است.  

مهلا رنجبران

من مهلا رنجبران هستم؛ متولد ۱۳۸۱، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی نقشه‌برداری، و عاشق دنیای خبر و تصویر. خبرنگاری برای من فقط یک شغل نیست؛ چیزی‌ست که باهاش زندگی می‌کنم، نفس می‌کشم و ازش لذت می‌برم.
از سال 1404 با سلام سینما همکاری دارم و با تمرکز بر سینما، تلویزیون، چهره‌های هنری و حواشی فرهنگی، تلاش می‌کنم خبر را نه فقط منتقل، بلکه حس‌برانگیز کنم و با قلمم به کلمات روح ببخشم.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image