چگونه American Graffiti به کارگردانی جورج لوکاس هالیوود را غافلگیر کرد؟

در اوایل دهه ۷۰ میلادی، پس از شکست تجاری نخستین فیلم جورج لوکاس (THX 1138)، هیچکس در هالیوود باور نداشت که فیلم تازه او، (American Graffiti)، موفق شود. موضوع فیلم، داستان چند نوجوان بود که شبی را به گردش در شهر و خداحافظی پیش از رفتن به دانشگاه میگذرانند؛ موضوعی که به نظر بسیاری، برای گیشه جذاب نبود.
لوکاس و شریکش گری کورتز ابتدا فیلمنامه را به چند استودیو پیشنهاد دادند، اما همگی آن را رد کردند تا اینکه یونیورسال با دخالت فرانسیس فورد کاپولا، که پس از موفقیت «پدرخوانده» نفوذ بالایی داشت، تولید فیلم را پذیرفت. بودجه اولیه ۶۰۰ هزار دلاری با حضور کاپولا ۱۷۵ هزار دلار افزایش یافت، با این حال استودیو همچنان بدبین بود و حتی قصد داشت فیلم را مستقیماً برای تلویزیون پخش کند.
اما با نمایش محدود در نیویورک و لسآنجلس و استقبال مثبت منتقدان، ورق برگشت. فیلم با بودجه کمتر از یک میلیون دلار ساخته شد اما بیش از ۱۴۰ میلیون دلار در جهان فروش کرد. (American Graffiti) با بازسازی حالوهوای دهه ۵۰، موسیقی راک و فضای نوستالژیک، نسل «بیبی بومر» را شیفته خود کرد و حتی الهامبخش سریال محبوب (Happy Days) شد.
استودیو یونیورسال که ابتدا فیلم را بهعنوان بخشی از «نمایشهای دونفره» فروخته بود، پس از واکنشهای مثبت، تمام قراردادها را لغو و آن را بهصورت مستقل و با اتکا به تبلیغ دهانبهدهان اکران کرد. جالب آنکه فروش فیلم در هفتههای دهم و پانزدهم از هفتههای نخست بیشتر بود و با پنج نامزدی اسکار، موقعیت لوکاس را در هالیوود تثبیت کرد.
به گفته کورتز، همه این موفقیتها «کاملاً غیرمنتظره» بود و ثابت کرد که گاهی یک فیلم کوچک و صادقانه میتواند صنعت سینما را دگرگون کند.