سریال سوجان با دلار چند تومانی ساخته شد؟
به گزارش سلام سینما حسین تبریزی با اشاره به اینکه برای ساخت این سریال در معاونت استانهای صداوسیما با چالشهای فراوانی روبهرو بودهاند، در عین حال گفت که تلاش کرده است حق مطلب را در این سریال ادا کند و نقاط ضعف سریال را امری بدیهی دانست.
او در ادامه گفت: ما در درجه اول با فیلمنامهای روبهرو بودیم که با نگاه زنانه نوشته شده بود و خیلی از موضوعاتی که الان در کار دیده میشود یادگارِ خود نویسنده کار بود. تنها کاری که ما در فیلمنامه داشتیم، پرداخت بیشتر به شخصیتها و بُعد و عمق دادن به آنها بود. نگاه اصلی خودِ من به عنوان سازنده کار این بود که مخاطبم را درگیر کنم و حداقل این اجازه را به او ندهم که کانال تلویزیون را عوض کند. بر این اساس، بیشتر، نگاه عام را ملاک خودم قرار دادم که با هر گویش و لهجهای که جلو میرویم، آن فراگیری را از کار نگیرم و بتواند از مرزهای بومی و اقلیتی فراتر برود. برای مثال صنعت سینمای ترکیه شاید قبلا از ما الگو میگرفت ولی حالا میبینیم که سریالهایی میسازند که تقریبا همه جهان را درگیر خود کرده است. در سریال «سوجان» ما هم سعی کردیم با این الگو جلو برویم و به مخاطب احترام گذاشتیم.
به گفته تبریزی برخی از بخشهای فیلمنامه کم و کسریهایی داشت که در اجرا باید اصلاح میشد و این اتفاق افتاد. او گفت: وقتی نویسنده کاری را مینویسد به اجرای آن فکر نمیکند؛ در نتیجه من فیلمساز وظیفه دارم که از آن محتوا حراست کنم و پرداختی را انجام دهم که حق مطلب را ادا کنم. این اتفاق در «سوجان» افتاد. هیچ کاری نیست که ضعف نداشته باشد و من هم به ضعفهای «سوجان» واقفم. اما باید در نظر گرفت که ساخت سریال در معاونت استانهای صداوسیما که یکی از فقیرترین معاونتهاست، با چالشهای فراوانی همراه است.
میخواستیم بیننده با تماشای تصاویر «سوجان» آرامش بگیرد
به گفته تبریزی ساخت سریال «سوجان» را سه سال پیش با دلار ۱۲ هزار تومن شروع و آن را با دلار ۷۷ هزار تومان تمام کردند اما کسی در نقدها این مشکلات را نمی بیند.
او گفت: تلویزیون در ساخت کاری مثل «سوجان» خلاء داشت و از پرداختن به موضوعات خانوادگی، عشق و ملودرام کمی فاصله گرفته بود. در این کار قرار بود گیلانی را نشان دهم که در فیلمها تاکنون ندیدهایم. در کارهایی که پیشتر دیدیم، اغلب فضایی است که درست است سرسبز است اما واقعا به تصویر کشیدن آن طبیعت زیبا خیلی کمتر اتفاق افتاده بود و تمام هدف این بود که آن زیباییها را به تصویر بکشیم تا در جامعهای که پر از تنش است، بیننده از دیدن این تصاویر آرامش بگیرد.
این کارگردان درباره پرداخت به سه مقطع تاریخی در سریال «سوجان» هم گفت: در مورد انتخاب بازیگران یک بخش شهر، یک بخش روستا و یک بخش گذشته داشتیم. در بخش گذشته نگاه ما این بود که تمام آدمها و همه آن اقلیم، جوابگوی تاریخ باشد؛ ما به زمان جنگلیها اشاره میکنیم و حماسه جنگل در این بخش شکل میگیرد. یا در بخش روستا همه تلاش ما این بود که باورپذیر باشد و در عین حال برای مخاطب همذاتپنداری ایجاد کنیم و بیننده حتی نتواند بگوید اگر به جای فلان شخصیت، بازیگر دیگری بازی میکرد خوب بود. استفاده از بازیگران گیلان شانس من بود که بهترینها بودند و خوشحالم که ۶۰ درصد از بازیگران «سوجان» گیلانی بودند. به عنوان کارگردان، همه قدرتم را گذاشتم تا کاری باورپذیر و ملموس بسازم و این باور شکل بگیرد که در لحظه تماشای این کار از صحنههای آن لذت ببرند.