جستجو در سایت

1403/09/27 14:32
فرزین محدث در گفت‌وگو با سلام سینما

دوران شهرت و جنجال در سینما رو به پایان است | هنرمند باید از تعریف و تمجید فرار کند

دوران شهرت و جنجال در سینما رو به پایان است | هنرمند باید از تعریف و تمجید فرار کند
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون معتقد است رسانه‌های مستقل هنری و سینمایی با نقد منصفانه و معرفی درست خوراک فرهنگی، می‌توانند به مخاطبان کمک کنند تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند.
به گزارش سلام سینما

فرزین محدث، در گفت‌وگو با سلام سینما با بیان این مطلب افزود: رسانه‌های سینمایی امروز بیش از هر زمان دیگری به دنبال چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها هستند تا از اعتبار آن‌ها برای رشد خود استفاده کنند. در این شرایط رسانه‌ها به عنوان شخصیت‌هایی مستقل عمل نمی‌کنند و هویت فرهنگی خود را از دست می‌دهند.

به عقیده این بازیگر و مدرس بازیگری، وظیفه اصلی رسانه‌ها مانند خبررسانی، تحلیل و نقد مستقل، در حاشیه قرار گرفته و رقابت بر سر «دیده‌شدن» جایگزین آن شده است.

وی این وضعیت را جدال رسانه‌ها برای جذب بیشترین مخاطب از طریق چهره‌های شناخته‌شده می‌داند و معتقد است که چنین رویکردی محتوای گفت‌وگوها و بحث‌های رسانه‌ای را کم‌ارزش کرده است.

این هنرمند در ادامه تأکید کرد: در جایی که فقط تعریف و تمجید صورت می‌گیرد، هنرمند باید فرار کند.

این بازیگر با بیان اینکه هنرمندان نباید در دام توهم «بی‌نقص بودن» گرفتار شوند، چرا که این توهم ممکن است به سقوط آن‌ها منجر شود، افزود: بهترین منتقد هر هنرمند خود اوست، چرا که بیش از هر کسی از نقاط قوت و ضعف کارش آگاه است.

وی معتقد است: جامعه هنری و رسانه‌ای در حال عبور از دورانی است که میزان بازدید یا شهرت را معیاری برای تأثیر فرهنگی می‌دانند و این دوران گذار تا چند سال آینده پایان خواهد یافت. او به عنوان نمونه، از چهره‌هایی مثل اصغر فرهادی، پرویز پرستویی و رضا کیانیان یاد می‌کند که بدون سر و صدا و جنجال رسانه‌ای به فعالیت‌های هنری و اجتماعی خود ادامه می‌دهند.

این بازیگر تأکید کرد که شاخصه‌های یک رسانه سینمایی حرفه‌ای، استقلال و پرهیز از تبلیغات چهره‌ها یا جریان‌های فکری خاص است.

 از دید این هنرمند، «رسانه مستقل است» و وظیفه دارد با نقد منصفانه و تحلیل‌های درست به مخاطبان نشان دهد که چه محتوای فرهنگی‌ای وجود دارد تا آن‌ها بتوانند انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند.

محدث تصریح می‌کند: رسانه‌های تبلیغ‌محور به‌تدریج اعتبار خود را از دست خواهند داد و مخاطبانشان را از دست می‌دهند.

این بازیگر تئاتر و سینما در پایان تأکید کرد که رسانه‌های سینمایی باید به رسالت اصلی خود برگردند و به‌عنوان پل ارتباطی میان هنرمندان و مخاطبان، به فرهنگ‌سازی و توسعه هنر کمک کنند.

 


captcha image: enter the code displayed in the image